RAID-spørgsmål
Fra : Sven

Dato : 19-06-01 03:14

Hej.
Inden jeg farer ud og investerer i endnu en HD for at køre RAID, har jeg
lige et par spørgsmål, som jeg ikke har kunnet finde svar på.

1) Med 2 HD på hver 30 Gb, hvad er så clusterstørrelsen på dette "drev" sat
op i RAID?

2) Kan man defragmentere et drev på et RAID-array?

3) Hvis man f.eks bruger Norton til at defragmentere, og bestemmer hvilke
filer der skal ligge hvor på HD'en, vil det så "forplumre" de
RAID-opsplittede filer?

4) Kan man køre scandisk på et sådan drev?

Jeg ved godt, at det er newbie-spørgsmål, men jeg håber, at her er en klog,
som vil give sig tid til at svare.

På forhånd tak.

Sven

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 19-06-01 07:16

"Sven" <sven@mail1.stofanet.dk> wrote in news:9gmcdj$4md$1@sunsite.dk:

> 1) Med 2 HD på hver 30 Gb, hvad er så clusterstørrelsen på dette "drev"
> sat op i RAID?

Her bliver jeg dig svar skyldig.

> 2) Kan man defragmentere et drev på et RAID-array?

Ja.

> 3) Hvis man f.eks bruger Norton til at defragmentere, og bestemmer
> hvilke filer der skal ligge hvor på HD'en, vil det så "forplumre" de
> RAID-opsplittede filer?

Nej. Filer du placerer først på HD'en, kommer til at ligge først på begge
HD'er.

--
Kent Oldhøj - Dansk OverclockingFAQ:
http://oldhoj.dk/overclockingfaq.htm

Fra : Charles Skimmerhorn

Dato : 19-06-01 13:54

Hej Kent og Sven

Med kun 2 drev kan du aldrig få Raid (redundant array of
independent (inexpencive) disks).
For at opnå redundance kræves mindt 3 drev, (raid 5,3,0+1,
og sikkert mange flere). Jeg tror du tænker på striping (AID)
- jeg fraregner med vilje spejling, da de fleste ide brugere
tænker mere på performance end sikkerhed.

> Her bliver jeg dig svar skyldig.

På de fleste scsi raid kontrollere kan du kontrollere dette under
opsætningen af dine forskellige arrays.

> Nej. Filer du placerer først på HD'en, kommer til at ligge først på begge
> HD'er.

Det tror jeg nu ikke altid er rigtigt. Det ville være smartere at bytte
rundt på fordelingen. Forestil dig 5 stripede diske, forskellen på
ydelsen i inder - kontra yderspor ville være enorm.
På mine forskellige arrays (Mylex raid 5 (3diske)og et stripe set
på 4 diske, er transfer raten den samme, hvad enten du ser på yder
eller inderspor. (Winbench 99)

Mikkel

Fra : Lars Bock

Dato : 19-06-01 16:52

Hvis man har et bundkort med indbygget raid funktion, hvor driveren
opstartes ved bios´n.

Kan man så afkoble denne funktion hvis man ikke ønsker at anvende raid
funktionen. ? ( Som jeg forstår det er RAID til brug med 2 harddiske af
samme type )

Jeg har ikke kunne finde en funktion i Bios setop´n som disabler denne
funktion ?

Motherboard er af typen : K7T TURBO (ms-6330) ATX Mainboard

Fra : Carsten Keller

Dato : 19-06-01 17:12

"Lars Bock" <aaroevej@worldonline.dk> wrote in message
> Hvis man har et bundkort med indbygget raid funktion, hvor driveren
> opstartes ved bios´n.
>
> Kan man så afkoble denne funktion hvis man ikke ønsker at anvende raid
> funktionen. ?

Enten i BIOS eller i controller-menuen er der en sådan indstilling.

>( Som jeg forstår det er RAID til brug med 2 harddiske af
> samme type )

Du kan godt bruge to forskellige HD, men det vil være laveste fællesnævner
mhp. størrelse og hastighed der gælder.
Keller

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 19-06-01 22:39

"Charles Skimmerhorn" <mlausten@worldonline.dk> wrote in

> Med kun 2 drev kan du aldrig få Raid

Hvis du vil være flueknepper( ) så okay med mig, men det er vist
almindeligt anerkendt at striping med 2 drev kaldes RAID0, også selvom
det rent teknisk ikke er RAID. Lidt i stil med et ISDN modem, der
intet har med modem at gøre. Det er en TA'er.

Iøvrigt er der lige dukket en udemærket test af forskellige RAID
controllere op på anandtech.com. En anbefaling til Sven, også omkring
clusterstørrelse.