parring
Fra : Familien Juul

Dato : 21-07-06 17:59

Hvor gammel skal hunkatten være inden den får 1. hold killinger?
Hvor meget større må hankatten der skal parre hende være?

Vi har en blanding af en norsk skovkat og tja... muligvis alm. huskat

Fra : Sabina H.

Dato : 21-07-06 18:12

Familien Juul wrote:
> Hvor gammel skal hunkatten være inden den får 1. hold killinger?

jeg ville vente til hun er 1½-2 år med første kuld.... i naturen får de dem
godt nok tidligere, men der har de heller ikke mennesker til at vurdere hvad
der er bedst på sigt.....
grunden til at jeg vil vente til der, er at før hunkatten er 1 år er hun
ikke helt med rent udviklingsmæssigt, og når hun at blive 3 år, er der en
risiko for at hun kan få problemer med hofterne pga fødslen....

> Hvor meget større må hankatten der skal parre hende være?

det er mindre relevant.... størrelsesforskellen mellem katteracerne, er jo
ikke nær i retningen af hvad den er imellem hunderacer feks..... jeg har
selv parret en hunkat på 2 kg med en hankat på 5-6 kg.....

> Vi har en blanding af en norsk skovkat og tja... muligvis alm. huskat

og hvad var jeres plan?

--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : Katja Andersen

Dato : 21-07-06 20:10

"Sabina H." <sabina@websetter.dk> skrev i en meddelelse

i naturen får de dem
> godt nok tidligere, men der har de heller ikke mennesker til at vurdere
> hvad der er bedst på sigt.....

> --
> Knus, Sabina

Der ligger vel også det i det, at katte i naturen skal nå at videreføre
deres gener så hurtigt som muligt, da de ikke har så lang en levetid som en
huskat har.

Hilsen Katja

Fra : Sabina H.

Dato : 21-07-06 21:11

Katja Andersen wrote:
> Der ligger vel også det i det, at katte i naturen skal nå at
> videreføre deres gener så hurtigt som muligt, da de ikke har så lang
> en levetid som en huskat har.

nu er de vildtlevende katten og huskatten en og samme genetiske pulje.....
men nu du siger det, så ja, det ligger i katten at de fra naturens hånd skal
skabe så meget afkom som muligt, præcis som alle andre dyr.... det betyder
dog ike at det er sundt for katten at starte med parringer lige så snart de
er kønsmodne, lige som det bestemt heller ikke er sundt for mennesker at
blive gravide lige så snart de er kønsmodne....

du kan i den sammenhæng sagtens lave lidt lighedstegn mellem mennesker og
katte....
mennesker bliver kønsmodne i starten af puperteten, lidt varierende....
altså et sted mellem 9 og 13-14 år, som det er i dag....
for en kat ligger kønsmodningen på omkring samme "udviklingsnivau"... en
hunkat kan blive kønsmoden et sted mellem 5-6 mdr og 1 år.... afhængig af
race og fødselstidspunkt....

et menneske er mere fysisk klar til at bære børn når de er mellem 16 og 18
år, men mere mentalt klar når de er lidt ældre end det... det samme gælder
for katte...

altså kønsmodningen kommer først... så kommer den fysiske styrke, og til
sidst det mentale overskud...

"vildkattens" kortere levetid, har mere at gøre med dens "naturlige
levevis", versus "huskattens" mere beskyttede levevis, at gøre, end race og
behov for reproduktion....

--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : Familien Juul

Dato : 22-07-06 15:48

> [...]
> ikke nær i retningen af hvad den er imellem hunderacer feks..... jeg har
> selv parret en hunkat på 2 kg med en hankat på 5-6 kg.....

Vores plan er at avle på hende, gerne med en norsk skovkat eller main coon

Fra : charlotte kofoed

Dato : 23-07-06 09:36

> Familien Juul skrev:

> Vores plan er at avle på hende, gerne med en norsk skovkat eller main coon

> Der sker intet ved at parre en krydsningskat fra den er 10-12 måneder
gammel, helst 12, men jeg kender mange der parre i 10 måneders alderen igen
året efter og nogengange får de lov at få killinger 2 gange om året og de
katte fejler altså ingenting..
Jeg selv har haft en hunkat (russisan blue) for år tilbage, som fik op
til 3 kuld om året og hun fik store kuld (mindst 5-6 stk), og hun fik
kuld på både 9 og 11 killinger, hun var en pæn kat og blev passet med
ormekure, hun var ikke vaccineret og fik billig mad fra brugsen.. (men
det var dengang)
I dag får mine katte killinger max 1 gang om året, og jeg parre dem i 1
års alderen første gang, dog venter jeg med maine cooon (ægte) til de er
1½år tidligst
Jeg syns i skal vurdere ud fra hvornår hun kommer i løb, hvor længe hun
er det og hvor *slemt* det er..
Hvis hun er krydsning så lad hende evt have en løbetid inden i lader
hende parre i anden løbetid, sådan gør jeg for det meste med mine og det
fungerer fint..

Med venlig hilsen
charlotte kofoed
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Sabina H.

Dato : 23-07-06 16:29

charlotte kofoed wrote:

> gammel, helst 12, men jeg kender mange der parre i 10 måneders
> alderen igen året efter og nogengange får de lov at få killinger 2
> gange om året og de katte fejler altså ingenting..

det er meget muligt at de "fejler ingenting", men der er ingen melding om
deres livskvalitet.....
og heller ikke om deres levetid....

jeg er ret uenig i den måde at behandle katte på, og synes bestemt ikke det
er i kattens bedste interesse hverken sundhedsmæssigt, eller
livskvalitetsmæssigt....

at du gør det sådan, er fint for dig, men jeg tror nu de fleste ville
betakke sig, og vente til katten er lidt ældre.....

--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : charlotte kofoed

Dato : 24-07-06 07:17

> [...]
>
> at du gør det sådan, er fint for dig, men jeg tror nu de fleste ville
> betakke sig, og vente til katten er lidt ældre.....

Det er da noget værre sludder, de fleste reg avlere parrer da også deres
katte i 1 års alderen
Min russian blue som var spændt godt for med ialt, 24 kuld fik hun og
aldrig under 5 killinger a gangen, hun blev 13 år (på nær 3 måneder)..
Det er bedre de får for tidligt end for sent!

Fra : Sabina H.

Dato : 24-07-06 07:46

charlotte kofoed wrote:

> Det er da noget værre sludder, de fleste reg avlere parrer da også
> deres katte i 1 års alderen

øhhh nå.... jeg er registreret avler, og parrer ikke før katten er 1½-2
år......

> Min russian blue som var spændt godt for med ialt, 24 kuld fik hun og
> aldrig under 5 killinger a gangen, hun blev 13 år (på nær 3 måneder)..
> Det er bedre de får for tidligt end for sent!

nej, begge dele er lige dårlige for katten...

og jo, man kan godt parre for sent....

--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : Sanni

Dato : 24-07-06 08:19

Ja jeg vil da gerne lige kommentere det med at parre for sent.
Jeg havde en perserhun som blev udstillet meget, målet var en europatitel
inden hun blev mor første gang. Tiden gik og jeg tænkte ikke på at hun jo
blev ældre, men hun blev parret første gang i en ander af 5½ år,
resultatet
var 2 levendefødte killinger, små og 3 der måtte hentes ud ved kejsersnit
og
efterfølgende blev hunkatten sterilliseret. de to små killinger
overlevede,
men der stødte komplikationer til, jævnt hen af vejen.
Den ene blev aflivet 6 mdr gammel pga kronisk infektion, var da ikke
særlig
stor, den anden aflivet 8 mdr gammel pga øjenskade, men var ikke
overbevisende stor heller.
Faren var større end hunkatten selv.
Jeg parrer mine hunkatte 1. gang når de er 1½ år og min. haft 2 løbetider.

Fra : charlotte kofoed

Dato : 24-07-06 07:18

> [...]
>
> at du gør det sådan, er fint for dig, men jeg tror nu de fleste ville
> betakke sig, og vente til katten er lidt ældre.....

Har også glemt at sige at størrelses forskellen på kattene ingen
betydning har, da killingerne vokser efter livmoderens størrelse og
først udvikler sig til noget større efter fødslen :)