Død af varme?
Fra : Towli

Dato : 19-07-06 21:52

Hej

I hedebølgetider som nu hører man af og til at folk dør på grund af varmen.
Er det, de dør af ikke dehydrering? Man kan da ikke dø fordi det er 40
grader varmt, hvis man iøvrigt får væske nok, eller hvod'n ?

Mange tak for afklaring.

/T

Fra : Nicolai Lang

Dato : 20-07-06 18:38

On Wed, 19 Jul 2006 22:52:29 +0200, "Towli" <towli@oldboyz.dk> wrote:

>I hedebølgetider som nu hører man af og til at folk dør på grund af varmen.
>Er det, de dør af ikke dehydrering? Man kan da ikke dø fordi det er 40
>grader varmt, hvis man iøvrigt får væske nok, eller hvod'n ?

Jo f.eks. hvis du ikke får salt nok. Eller hvis kroppen ikke kan svede
effektivt nok.

Med venlig hilsen
Nicolai

--
http://nicolai.hjorth.com

Fra : LH

Dato : 21-07-06 05:44

Jeg tænker i disse dage over det med salt, for jeg spiser ikke salt af
betydning. Nu har jeg hørt det fra flere at det er vigtig man spiser noget
salt og ikke kun drikker vand. Jeg går også til dans og der bliver altid
serveret chips i pauserne, er det for at vi skal få salt nok. Hidtil er jeg
gået uden om det, men der er nok så en grund til det bliver serveret.
Hvordan får jeg salt nok - jeg ER bare ikke til salte ting. Det jeg mest
nødtvunget kan spise er lidt saltkiks - er det godt nok? Jeg er slet ikke
til spegepølse og sådan noget.

LH

Fra : C.H

Dato : 21-07-06 11:44

"LH" <le_ha@privat.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> nødtvunget kan spise er lidt saltkiks - er det godt nok? Jeg er slet ikke

Den kost, vi lever af her i DK er der så meget salt, at vi almindelig vis
får rigeligt... Det er ikke nødvendigt at spise mere salt end det, der er i
vores hverdagskost.

Der skal drikkes ekstra meget vand, men ikke indtages ekstra meget salt.
Husk i øvrigt på, at jo mere salt der spises, jo mere vand går der til at
udligne - og så kan man jo ligeså godt lade være fra starten..

Der er en god grund til at spise chips i varmen - og det er, at man synes,
det er lækkert

CH

Fra : C.H

Dato : 21-07-06 11:51

"C.H" <vaxen7@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> udligne - og så kan man jo ligeså godt lade være fra starten..
>
> Der er en god grund til at spise chips i varmen - og det er, at man synes,

Og så vil jeg godt korrigere mig selv - for det er jo klart, at hvis man
ikke spiser en saltrig kost - hvis man i varmen kun lever af salat eller
lignende, så skal man selvfølgelig sørge for at indtage ekstra salt -
specielt, hvis man drikker store mængder vand...

Og bliver man dårlig, så er saltvand en god ting at indtage.
Men ingen panik, hvis man lever ganske almindligt dansk.

Fra : Sabina H.

Dato : 21-07-06 23:05

C.H wrote:

> [...]
> salt. Husk i øvrigt på, at jo mere salt der spises, jo mere vand går
> der til at udligne - og så kan man jo ligeså godt lade være fra

hmm... det er jeg ikke helt enig i, udfra hvad jeg har fået at vide....
Salt er nødvendigt for at binde væsken i kroppen og for mange andre
processer i kroppen kan fungere.... man kan, ved at drikke for meget
ferskvand, "skylle" diverse livsnødvendige naturlige salte ud af kroppen, og
risikere at blive utilpas, og i værste fald miste bevistheden...
noget lignende kan gøre sig gældende hvis man sveder ekstremt.. læs feks
her:
http://www.teamdanmark.dk/CMS/cmsdoc.nsf/Content/webs5rqq5j?OpenDocument&Uniq=85CBED7FED1DCC69C1256DAC0067A352
under Krav til væskesammensætning

men, der bør siges at der er tale om mere end hvad der er almindeligt for et
menneske at drikke i løbet af en dag... hvis man feks indtager 4+ liter over
forholdvis få timer eller lign... observerede det engang i en medpatient,
der af lægen havde fået at vide at det var godt at drikke vand oven på
operationen, og derefter tog det til ekstremer, og drak så meget at hun lå
bevidstløs i sengen i 2½ døgn, med saltvandsdrop.....

> Der er en god grund til at spise chips i varmen - og det er, at man
> synes, det er lækkert

nå...... igen uenig.....

--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : Workingmom

Dato : 21-07-06 23:37

Hvis man nogensinde har prøvet at komme til at slikke på armen, mens man
sveder, kan man mærke, at det er salt. Man afgiver altså salt, mens man
sveder.

10 til 1 på, at man har brug for at fylde det op igen

Tine

Fra : C.H

Dato : 22-07-06 07:46

"Workingmom" <ditmar-no-spam@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> sveder.
>
> 10 til 1 på, at man har brug for at fylde det op igen

ja, det har man - men en ganske almindelig rugbrødsmad med leverpostej kan
gøre det

Vi får meget salt i vores kost i DK og til daglig er denne mængder al al for
stor i forhold til, hvad kroppen har brug for.

Spiser man ikke saltrig kost, så kan skal man supplere op, når man drikker
store mængder vand.

CH

Fra : LH

Dato : 22-07-06 09:58

Og det var så det jeg spurgte om - for jeg spiser nemlig ikke en saltrig
kost fordi jeg ikke kan lide salte ting! Jeg kommer f.eks ikke salt på min
kartofler når jeg koger dem, som jeg ved de fleste gør. Jeg kommer heller
aldrig salt på min mad o.s.v.
Jeg spiser mest ost, grønt og brød og den slags. Og drikker kun vand og til
nød et glas saft. Som også skrevet før er det jeg bedst kan spise hvis jeg
absolut skal spise salt ting er saltkiks og dem har jeg nu købt nogle af.
Men hvor meget skal man så spise? En pakke om dagen eller er to kiks nok??
Eller andre forslag? Nogle skrev om salttabletter, men får jeg ikke salt nok
ved at spise lidt kiks som supplement?

LH

Fra : Nicolai Lang

Dato : 22-07-06 11:24

On Fri, 21 Jul 2006 12:43:48 +0200, "C.H" <vaxen7@hotmail.com> wrote:

>Der skal drikkes ekstra meget vand, men ikke indtages ekstra meget salt.
>Husk i øvrigt på, at jo mere salt der spises, jo mere vand går der til at
>udligne - og så kan man jo ligeså godt lade være fra starten..

Hvis jeg drikker mere end 4 liter på en arbejdsdag, sørger jeg for at
få lidt ekstra salt ind. Men det er få dage hvor det er nødvendigt.

Jeg læste en artikel for nylig, en erfaren journalist på arbejde i
mellemøsten, som var røget på felthospitalet i livsfare, fordi hun
havde drukket så meget at kroppen manglende salte.

Men det er kun de varmeste dage herhjemme at der er risiko for
mennesker med normalt helbred.

Med venlig hilsen
Nicolai

--
http://nicolai.hjorth.com

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 21-07-06 16:09

On Fri, 21 Jul 2006 06:44:04 +0200, "LH" <le_ha@privat.tele.dk>
wrote:

> [...]
>nødtvunget kan spise er lidt saltkiks - er det godt nok? Jeg er slet ikke

Du kan få salttabletter. Det bruges til søs, og blandt
minearbejdere visse steder.
mvh Ebbe

Fra : Nicolai Kaltoft

Dato : 22-07-06 08:04

> [...]
> Er det, de dør af ikke dehydrering? Man kan da ikke dø fordi det er 40
> grader varmt, hvis man iøvrigt får væske nok, eller hvod'n ?

Under normale omstændigheder kan kroppen afgive varme ved varmeledning,
varmestråling og ved fordampning af sved (og ved varmestrømning, men det
hopper vi lige over). Hvis omgivelsernes temperatur er større end end
kroppens, så vil vi imidlertid netto modtage varme ved varmestråling og
varmeledning og tilbage findes kun muligheden for fordampning. Hvis tillige
luftfugtigheden er høj, så er også denne vej hæmmet og der kan være fare for
hedeslag eller solstik, som er en tilstand, hvor kraniet og dermed hjernen
er varmet så meget op, at det medfører dysfunktion af kredsløbs og/eller
vejrtrækningscentre i hjernen. En legemstemperatur over 41 grader er
skadelig og over 42 grader er livstruende. De typiske årsager til
overophedning er forkert påklædning (hyppigt en våddragt på en varm dag),
hårdt fysiske arbejde i varme eller ekstremt varme (og evt. fugtige)
opgivelser (f.eks. en solopvarmet bil, et fyrrum e.l).

Og så til saltdiskussionen...

Det er da helt rigtigt, at det er nødvendigt med salt (og iøvrigt også
sukker) for at kunne optage vand, da vand udelukkende optages ved osmose.
Det er imidlertid også sandt, at med en blot rimeligt normal kost og under
almindeligt hårdt fysisk arbejde, så er der masser af salt og intet behov
for at indtage ekstra. Hvis man derimod udfører ekstremt hård fysisk
aktivitet i varme såsom marathonløb eller hvis man kører Tour de France, så
er det af yderste vigtighed, at man også indtager salt og sukker da man
ellers efter en tid ikke længere optager tilstrækkeligt med vand. Desuden
skal man under den slags omstændigheder også erstatte det salt, som tabes
med sveden. Sved indeholder iøvrigt mindre salt end blod, så i første omgang
efter at have svedt ekstremt meget vil man se en stigning af koncentrationen
af salt i blodet - hvis man så erstatter dette med rent vand fortynder man
blodet op og man vil se et fald i saltkoncentrationen...

Og så lige til allersidst... Man kan iøvrigt også sagtens få for meget
salt - og således kan man ikke leve af at drikke havvand. Al det salt, som
man indtager for meget skal jo udskilles igen og det kan kun ske reguleret
gennem urinen, så hvis man drikker meget salt vand (havvand), så tisser man
mere ud, end man har indtaget.

Super hilsner fra
Nicolai