Hvorfor påvirkes cv af bus?
Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 18-07-06 19:32

Når jeg kommer trillende med huset på ryggen ad den tyske motorvej og bliver
overhalet af en bus er det første jeg mærker som regel en påvirkning som om
bilen drejer ind imod busen. Det retter sig jo hurtigt igen (efter
belæsning), men hvad er det der sker?

Jeg mener at vinden suser omkring bussen på begge sider, og at der dannes et
overtryk på højre side af bussen, som så skubber til bagenden af
campingvognen.

Hvis det er det der sker - hvad sker der så efterfølgende?

Og hvis det ikke er det der sker - hvad sker der så?

--
Per, Esbjerg

Fra : Carsten Stage

Dato : 18-07-06 20:10

Per Henneberg Kristensen wrote:

> [...]
> påvirkning som om bilen drejer ind imod busen. Det retter sig jo
> hurtigt igen (efter belæsning), men hvad er det der sker?

Både væske og luft i bevægelse har den egenskab, at det helst vil holde sig
til de nærmeste flader.

Når du har to flader der bevæger sig parallelt og med cirka samme hastighed,
så vil luften "klæbe" til begge og dermed trække dem mod hinanden. Luften
bevæger sig hurtigere og det danner undertryk - lige som at luften på
oversiden af en vinge bevæger sig hurtigere end luften under og det holder
flyet i luften.

Prøv at holde to kort ned lidt mellemrum, pust ind i mellemrummet og de vil
"klæbe" til hinanden...

Comprende...?

--
Med venlig hilsen,

Carsten Stage

Fra : N. Lindhard

Dato : 18-07-06 21:55

> [...]
> at luften på oversiden af en vinge bevæger sig hurtigere end luften under

Det kaldes Coandaeffekten. Se f.eks. på
http://en.wikipedia.org/wiki/Coanda_effect

Nic

Fra : news@llz.dk

Dato : 22-09-06 10:57

Tue, 18 Jul 2006 22:55:11 +0200, tastede: "N. Lindhard"
<banestien@hotmail.com> bl.a.:

>Det kaldes Coandaeffekten. Se f.eks. på
>http://en.wikipedia.org/wiki/Coanda_effect
>
>Nic

Ja, og når der er to elementer, som luftmassen skal igennem, kan der
også være tale om Venturieffekten. Se f.eks på
http://en.wikipedia.org/wiki/Venturi

-----
Med venlig hilsen

-henrik