Formfelter
Fra : Ukendt

Dato : 16-07-06 10:28

Hej igen...

Når en masse formfelter skal opdateres til en database...
eks.
id1 felt1 test1
skal opdateres til en række i databasen...er ok...

Kode start
Sql="Update tblMenu Set MenuTekst='" & Request.Form.Item("txtMenutekst1") &
_
"' , VisUge=" & Request.Form.Item("txtVisUge1") & _
" Where MenuID=" & Request.Form.Item("txtMenuID1")
Conn.Execute(Sql)
Kode slut

men hvis der nu er 50 rækker x 3 felter i formen...så er det jo en masse
kode der fremkommer...
Kan det ikke laves smartere ved et gennemløb af formfelterne på en eller
anden måde...

altså (se eks.)
alle felter med 1
alle felter med 2
alle felter med 3
osv...

pft
Bjarne

Fra : Michael Weber

Dato : 16-07-06 11:06

&
> [...]
> kode der fremkommer...
> Kan det ikke laves smartere ved et gennemløb af formfelterne på en eller

Det er et 2 delt spørgsmål.

1. traversering af en forms elementer :
http://www.aspfaqs.com/aspfaqs/ShowFAQ.asp?FAQID=64

2. Gemtage en sql-sætning adskellige gange :
Opret en ADO Command og tilføj ADO Parametre.
Sæt ADO Command´en til Prepared.

ADO Command :
http://www.w3schools.com/ado/ado_ref_command.asp
http://www.w3schools.com/ado/prop_comm_prepared.asp

ADO Parameter :
http://www.w3schools.com/ado/ado_ref_parameter.asp

Med venlig hilsen
Michael Weber

Fra : Ukendt

Dato : 16-07-06 14:21

"Michael Weber" <michael@FJERNmichaelweber.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> http://www.aspfaqs.com/aspfaqs/ShowFAQ.asp?FAQID=64
>
> 2. Gemtage en sql-sætning adskellige gange :
> Opret en ADO Command og tilføj ADO Parametre.

Har lidt svært ved at fange ideen...
Kan du give et lille kodeeksempel...???
Bjarne

Fra : Michael Weber

Dato : 16-07-06 15:37

Michael Weber

> "Michael Weber" <michael@FJERNmichaelweber.dk> skrev i en meddelelse

Request.Form.Item("txtMenutekst1")

> Har lidt svært ved at fange ideen...
> Kan du give et lille kodeeksempel...???
> Bjarne

Måske lidt a la det her :

dim command, conn, strSQL, connectionString

' Streng til database
connectionString = "C:/Din.mdb"

' Instantiere et ADO Connection-objekt.
Set conn = server.createobject("ADODB.connection")

' Definere Driver
conn.Provider = "Microsoft.Jet.OLEDB.4.0"

' Be´r ADO-Objektet om at skabe
' forbindelse til DB´en defineret i connectionString
conn.open connectionString

' Instantiere et ADO Command-objekt.
Set command= Server.CreateObject("ADODB.Command")

' Be´r Command-objektet om at benytte conn-objektet
' som forbindelse.
Set command.ActiveConnection = conn

' Definer en streng med sql og indsætter ? (spørgsmålstegn)
' der hvor Parametre skal indsættes.
strSQL ="Update tblMenu Set MenuTekst=? ,"
strSQL = strSQL & "VisUge=? "
strSQL = strSQL & "MenuID=? "

' Sætter sql-strengen som det, command-objektet skal udføre.
command.CommandText=strSQL

' Fortæller command-objektet at vi vil genbruge command-objektet
' igen og databasen skal gemme den første Execution-plan
command.Prepared=true

' Tilføjer parametre til command-objektet.
command.Parameters.Append
command.CreateParameter("MenuTekst",advarchar,adParamInput,255)
command.Parameters.Append
command.CreateParameter("VisUge",advarchar,adParamInput,255)
command.Parameters.Append
command.CreateParameter("MenuID",adinteger,adParamInput)

dim xi

' Følgende afhænger lidt af din Form.
' og passer nok ikke helt, men kan give dig en idé
' om tankegangen.

' Step 3 be´r tælle ix op med 3.
For ix = 1 to Request.Form.Count Step 3

' Piller variabler ud fra Form-objektet og tildeler
' parametrene værdierne.
command("MenuTekst") = Request.Form.Item(ix)
command("VisUge") = Request.Form.Item(ix+1)
command("MenuID") = Request.Form.Item(ix+2)

' Værdier er tildelt command-objektet
' og command´en gennemføres.
command.Execute ,,adCmdText

Next

' Lukker forbindelsen
conn.close

' Rydder op
set strSQL = nothing
set connectionString = nothing
Set command = nothing
set conn = nothing

Med venlig hilsen
Michael Weber

Fra : Ukendt

Dato : 16-07-06 23:40

> [...]
> command("MenuTekst") = Request.Form.Item(ix)
> command("VisUge") = Request.Form.Item(ix+1)
> command("MenuID") = Request.Form.Item(ix+2)

Tak - jeg kigger på det lidt senere...
Bjarne

Fra : Ukendt

Dato : 24-07-06 10:30

> [...]

> command.Parameters.Append
> command.CreateParameter("MenuID",adinteger,adParamInput)

Får fejlen:
Der opstod en Microsoft VBScript-kompileringsfejl (0x800A0414)
Der kan ikke bruges parenteser ved kald af en Sub
/hhc/public_html/admin_/menu_upd.asp, line 34, column 63

Fra : Ukendt

Dato : 24-07-06 10:40

"bsn" <bsnsnabelaoncabledotdk> skrev i en meddelelse

> [...]
> /hhc/public_html/admin_/menu_upd.asp, line 34, column 63
> command.CreateParameter("MenuTekst",advarchar,adParamInput,255)

Har fundet fejlen...
Har fjernet paranteser, og sat komma istedet...

Får nu fejlen:

Der opstod en Microsoft VBScript-kørselsfejl (0x800A01C2)
Antallet af argumenter er forkert eller egenskabstildelingen er ugyldig:
'Append'

Bjarne

Fra : Michael Weber

Dato : 25-07-06 18:21

> [...]
>
> Der opstod en Microsoft VBScript-kørselsfejl (0x800A01C2)
> Antallet af argumenter er forkert eller egenskabstildelingen er ugyldig:

Det er lige med at få den rigtige mængde parametre med :

' bruger default værdier
command.CreateParameter("MenuTekst",advarchar)
command.CreateParameter("VisUge",advarchar)
command.CreateParameter("MenuID",adinteger)

Alternativt kan du oprette parametre som vist i eksemplet her :
http://www.w3schools.com/ado/prop_para_size.asp
(følgende kopieret fra ovenstående link)
set comm=Server.CreateObject("ADODB.Command")
set para=Server.CreateObject("ADODB.Parameter")

para.Type=adVarChar '
http://www.w3schools.com/ado/ado_datatypes.asp
para.Size=25 '
http://www.w3schools.com/ado/prop_para_size.asp
para.Direction=adParamInput '
http://www.w3schools.com/ado/prop_para_direction.asp
para.Value=varfname
comm.Parameters.Append para

Det giver lidt extra kode-linjer, men øger måske forståelsen for hvad der
foregår.

Med venlig hilsen
Michael Weber

Fra : Ukendt

Dato : 26-07-06 11:07

> [...]
> (følgende kopieret fra ovenstående link)
> set comm=Server.CreateObject("ADODB.Command")
> set para=Server.CreateObject("ADODB.Parameter")
Det er så en opsplitning af parameter som nedenstående...
Der skal så være en "blok" for hver parameter...???

> para.Type=adVarChar '
> [...]
Er det formfeltet (varfname).???
Skal det være et entydigt navn. eks (txtMenuTekst).
For nuværende har jeg formfelter der hedder eks.(txtMenuTekst1),
(txtMenuTekst2) osv...
Bjarne

Fra : Michael Weber

Dato : 26-07-06 19:56

> "Michael Weber" <michael@FJERNmichaelweber.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Det er så en opsplitning af parameter som nedenstående...
> Der skal så være en "blok" for hver parameter...???

Yep. Derfor fylder det en anelse mere kode.

> Er det formfeltet (varfname).???

Yep. Den værdi parameteren skal tildeles fra Formen.
f.eks.
para.Value=Request.Form("Feltets navn")

> Skal det være et entydigt navn. eks (txtMenuTekst).

Ikke nødvendigvis.
Man kan iterere over en Forms elementer og hente
en værdi ud ved v.h.a. en indexer. f.eks.:

dim count
count = 1
while(count <= Request.Form.Count)
Response.Write Request.Form(count)
count = count +1
wend

> For nuværende har jeg formfelter der hedder eks.(txtMenuTekst1),
> (txtMenuTekst2) osv...
> Bjarne

Her i gruppen er der flere glimrende eksempler på hvordan man henter
værdier ud af en Form.
Her kan du se et andet eksempel hvor formen er delt op i 3 "sæt"
("sæt" er bare noget jeg kalder det)
Et "sæt" er 3 input-felter der tilsammen indeholder de værdier, der f.eks
skal sendes til en database pr. sql-kald.

www.michaelweber.dk/bsn/

Håber det giver lidt mening :)

Med venlig hilsen
Michael Weber

Fra : Ukendt

Dato : 09-08-06 11:45

"Michael Weber" <michael@FJERNmichaelweber.dk> skrev
> Et "sæt" er 3 input-felter der tilsammen indeholder de værdier, der f.eks
> skal sendes til en database pr. sql-kald.
>
> www.michaelweber.dk/bsn/

Er nu klar til at prøve kræfter med formfelterne igen...
Har prøvet at følge ovenstående tankegang(dit link)...
Har lavet flg. til at slette menuer med...

Kode start
<%
Dim formItems
Set formItems = Request.Form

Dim count
Dim antalSaet
Count = 1

' Der er 1 elementer i et "sæt"
' txtMenuID:
' formItems.Count er antal af elementer i formen
'
antalSaet = formItems.Count /1
'Response.write antalSaet
'response.end

'Der køres igennem alle "sæt"
While(count <= antalSaet)

If FormItems("txtSletMenu")<>False Then
test=Replace(FormItems("txtSletMenu"),", ", " OR menuid=")
End If

count = count + 1
Wend

If test <>"" then
Sql="Delete Menuid From tblMenu Where Menuid=" & test
Conn.Execute(Sql)
Else
Response.write "Der er ikke valgt menu..."
Response.end
End if

Response.Write "Menuer er slettet..."
Response.Write "<!--#INCLUDE FILE=" & """" & "../closeconn.asp" & """" &
"-->"
%>
Kode slut
Denne virker fint...

Nu vil jeg så prøve med Update af menuer...
Jeg har 50 menuer i en tabel, som læses ind på en side...
Når jeg vil Update ændringer, og bruger ovenstående tankegang, giver den kun
45 poster...???

Her er den kode jeg bruger:

Kode start
<%
Dim formItems
Set formItems = Request.Form

Dim count
dim antalSaet
count = 1

' Der er 5 elementer i et "sæt"
' txtMenuID, txtMenuType, txtMenutekst, txtVisUge og txtUgeDag:
' formItems.Count er antal af elementer i formen
'
antalSaet = formItems.Count/5

'Der køres igennem alle "sæt"
While(count <= antalSaet)

Response.write "Sæt " & count & " : <br>"

Response.Write "txtMenuID"&count&" = " & formItems("txtMenuID"&count) & "
OG "

Response.Write "txtMenuType"&count&" = " & formItems("txtMenuType"&count)
& " OG "

Response.Write "txtMenutekst"&count&" = " &
formItems("txtMenutekst"&count) & " OG "

Response.Write "txtVisUge"&count&" = " & formItems("txtVisUge"&count) & "
OG "

Response.Write "txtUgeDag"&count&" = " & formItems("txtUgeDag"&count) &
"<BR><BR>"

count = count+1

Wend

Response.write "<br>"

Response.write "Antal elementer i formen :" & formItems.Count

Response.Write "<!--#INCLUDE FILE=" & """" & "../closeconn.asp" & """" &
"-->"
%>
Kode slut

Kan du sige mig hvorfor den kun giver 45 sæt, og ikke de 50 poster, som der
er på siden...???
Bjarne

Fra : Ukendt

Dato : 09-08-06 11:53

"bsn" <bsnsnabelaoncabledotdk> skrev
> Kan du sige mig hvorfor den kun giver 45 sæt, og ikke de 50 poster, som
> der er på siden...???
Har fundet ud af at få alle poster (syntaxfejl)...

Vil du prøve at se på Update metoden i forrige mail, og give et indspark til
at få det til at virke...
Takker på forhånd...
Bjarne

Fra : Ukendt

Dato : 09-08-06 14:32

> [...]
> Har fundet ud af at få alle poster (syntaxfejl)...
>
> Vil du prøve at se på Update metoden i forrige mail, og give et indspark
Har fået det til at virke - works like a charme...
Mange tak for din indsats...Michael.
Bjarne