Spørgsmål om batteri
Fra : Ukendt

Dato : 16-07-06 10:19

Hejsa, jeg er på udkig efter nogle erstatningsbatterier men har nu læst en
del om de uoriginale batterier til Nokia som er exploderet. Er det samme
problem med batterier til andre fabrikanter?

Jeg har kig på dette

http://www.mytrendyphone.dk/shop/default.asp?setlng=1&productid=I21-6594&sstlcmpid=9433

Er der nogen der har erfaring med det?
--

Mvh Jan

Fra : JMo.

Dato : 17-07-06 21:15

Thunder (4920 Søllested) wrote:

> Hejsa, jeg er på udkig efter nogle erstatningsbatterier men har nu
> læst en del om de uoriginale batterier til Nokia som er exploderet. Er
> det samme problem med batterier til andre fabrikanter?

Det kan det være hvis det er en Li-Ion, eller Li-Pol pakke OG hvis de har
glemt at putte en termo-sikring i batteripakken.

Det er dog meget sjældent man ser det. En termo-sikring koster i dag så
lidt, at det er meget sjældent man ser batteripakker der mangler dem
herhjemme.
(Men Nokia har bestemt været god til at advare vidt og bredt... Hvilket jo
nok ikke har været skidt for salget af deres "egne" pakker)

> Jeg har kig på dette
>
> http://www.mytrendyphone.dk/shop/default.asp?setlng=1&productid=I21-659
> 4&sstlcmpid=9433
>
> Er der nogen der har erfaring med det?

Desværre, kender intet til det pågældende.

Det er iøvrigt ret nemt at teste om der er en termosikring:

Find et amperemeter der kan klare op til 20A (og et beskyttelsesglas og
nogle kraftige handsker). Kortslut batteriet med amperemetret. Hvis der er
en termosikring, vil amperemetret kortvarigt vise et par ampere, hvorefter
det vil falde til nul. (Termosikringen slår fra)

Hvis der ikke er, vil amperemetret hurtigt (nogle få sekunder) vise over 5
ampere, og ofte meget mere. Herefter bliver batteriet MEGET varmt, og vil
kort efter begynde at smelte og/eller "eksplodere".

Bemærk dog at:
1) det ikke er sundt for batteriet at lave denne test - det er ikke altid
man kan få liv i dem igen.
2) Det kan nemt være et halv-farligt eksperiment hvis man ikke tager
ordentlige forholdsregler, og iøvrigt har styr på hvad man gør.