Høj puls
Fra : C.H

Dato : 14-07-06 21:15

Hej med jer.

Jeg oplever et lidt mystisk og til tider ubehageligt fænomen. - Måske, der
er nogen af Jer, der kan give mig et hint...

Tit og ofte når jeg har spist får jeg meget høj puls - 120 eller derover.
Det varer som regel 20 min til en halv time. Jeg har almindeligvis temmelig
høj puls - det vil sige en hvilepuls på omkring 80. Samtidig er den temmelig
kraftig er ret "spids" i det.
Jeg får det stort set kun når jeg har spist og der er ingen angst i forhold
til det.

Jeg oplevede fænomenet første gang da jeg var på Letigen for en del år
siden. Siden har det stort set været noget, jeg har oplevet 5-10 gange om
ugen.

Forleden var det specielt kraftigt. Der havde jeg ikke spist særlig meget i
løbet af dagen, og da jeg så havde indtaget et dejligt buffet-måltid i den
lokale bowlinghal fik jeg galophjerte, svimmelhed og sådan lidt kvalmeagtigt
ubehag. Desuden blev jeg koldvarmt svedende....agtigt

Jeg har en tarmsygdom - colitis, men føler ikke, det burde have nogen
sammenhæng. Desuden har jeg en lille mislyd på hjertet, som i følge lægerne
bare er en lille hyggelig specialitet ved mig
Jeg er intolerant overfor en del fødevarer og oplever ofte en høj puls, hvis
jeg har spist noget, jeg ikke tåler.

Jeg drikker ikke kaffe og sjældent sort te.

Det var informationerne - er der nogen, der har et bud på, hvad det er for
noget, jeg oplever?

På forhånd tak

CH

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 14-07-06 21:46

"C.H" <vaxen7@hotmail.com> wrote:

> [...]
>kraftig er ret "spids" i det.
>Jeg får det stort set kun når jeg har spist og der er ingen angst i forhold

...cut

Din beskrivelse kan godt tyde på en hjerterytme forstyrrelse med hurtig
puls.

Gå forbi din læge. Han vil formentlig tage et EKG og måske nogle
blodprøver.

Hvis han mener der er noget i historien kan han sende dig videre til 24
- 48 timers ekg overvågning.

Men det kan selvfølgelig også ske det, at han sender dig hjem med besked
om at du ikke fejler en dyt...

<mlr>

Fra : C.H

Dato : 15-07-06 10:19

> [...]
>

> <mlr>
>
> --
>
> Af alle seksuelle afvigelser er afholdenhed dog den mest besynderlige..

Jo, alt det var jeg også selv kommet frem til. Eftersom det er så periodisk,
så tror jeg næppe at den praktiserende læge vil gøre noget som helst. Derfor
søger jeg lidt her, om der måske kan være nogen, der kender fænomenet. Det,
jeg finder karakteristisk er, at det har noget med at spise at gøre. Det har
jeg ikke hørt beskrevet før - derfor ville det være sjovt, om der var nogen,
der havde hørt/oplevet et eller andet lignende...

CH

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 15-07-06 10:56

"C.H" <vaxen7@hotmail.com> wrote:

> [...]
>jeg ikke hørt beskrevet før - derfor ville det være sjovt, om der var nogen,
>der havde hørt/oplevet et eller andet lignende...

Hjerterytmeforstyrrelser er ret almindelige. Og din beskrivelse er helt
typisk...

Så¨jeg er ret sikker på din læge tager det alvorligt og sender dig
videre til udredning med Holter monitorering, dvs ekg overvågning
gennnem 1 - 3 døgn.

<mlr>

Fra : C.H

Dato : 15-07-06 19:31

> [...]
>
> Så¨jeg er ret sikker på din læge tager det alvorligt og sender dig
> videre til udredning med Holter monitorering, dvs ekg overvågning

Ok - kan du så ikke give mig en forklaring på det med, at det kun kommer
efter fødeindtagelse. Og ikke hver gang, men forholdsvis ofte....

Er det det, der er typisk i min beskrivelse, mener du?

Jeg kan godt se alt det andet ser ret almindeligt ud i forhold til det, jeg
i forvejen har fundet af informationer, men jeg kan intet finde om
sammenhængen med spisning. (Når det nu ikke drejer sig om indtagelse af
kaffe, alkohol o. lign)

CH

Fra : Michael Jørgensen

Dato : 20-08-06 09:00

Hej CH
Jeg tror du skal over i en anden boldgade.
For det første synes jeg at din hvilepuls er rimelig høj. Hvor gammel
er du?
En høj hvilepuls kan være et symptom på et for højt stofskifte -
hvilket får hjertet til at arbejde hårdere - også i
hvileperioder. Få din læge til at tage en blodprøve og mål
stofskiftehormonniveauet (t-3 og t-4).
Samtidig kan jeg måske godt se sammenhæng mellem spise og højere puls:
du spiser sansynligvis ikke ofte nok hvilket får dit
blodsukkerniveau til at dykke. Når du så (endelig) spiser, brager
blodsukkerniveauet i vejret med en deraffølgende
insulinindsprøjtning som umiddelbart får dit blodsukkerniveau til at
dykke igen (reboundeffekten). Spis 3 hovedmåltider og
3 mellemmåltider om dagen - så vil du ikke opleve det du oplever. Hvor
meget vand drikker du? Dit blod skal fortyndes med
vand - ellers klistrer blodpladerne i blodet - med deraffølgende
utilpashed m.m.

Venlig hilsen

Michael
www.sundhedoglivsstil.dk