Forsendelsespapirer til Serbien og Montene~
Fra : Allan Soerensen

Dato : 13-07-06 14:46

Jeg skal for første gang have afsendt nogle varer til en kunde i Serbien og
Montenegro med Postdanmark (værdi ca. 40.000 DKr.).
Jeg er i tvivl om der skal laves specielle papirer til Serbien og Montenegro
eller om det "Internationale adressekort" også er tilstrækkeligt hertil.

Min gamle "Post Danmarks Udenlandsguide" omhandler ikke Serbien og
Montenegro

Fra : Allan Soerensen

Dato : 14-07-06 11:24

"Allan Soerensen" <microtec1@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg er i tvivl om der skal laves specielle papirer til Serbien og
> Montenegro eller om det "Internationale adressekort" også er

Jeg har nu været i kontakt med både Postdanmark og Skat, og det er ikke så
simpelt som jeg havde regnet med.

- Hos Postdanmarks kundeservice fik jeg oplyst at der skulle laves et
"Udførselsangivelse Enhedsdokument" når der er tale om et ikke EU-land og
varens værdi er over 7.500 Kr.
Beskeden var at jeg skulle kontakte Skat for at få lavet et
"Udførselsangivelse Enhedsdokument"

- Hos Skat var beskeden at jeg skulle købe en blanket til
"Udførselsangivelse Enhedsdokument" i den lokale boghandel, men at det ikke
var helt let at udfylde den.
Derudover skulle jeg omkring et Told-center for at få "Udførselsangivelse
Enhedsdokument" tastet ind i e-Export, så jeg kunne få en udskrift til
Postdanmark.

Jeg har over 100 Km til det nærmeste Toldcenter
Jeg har kontaktet en spditør for at få ham til at lave papir-arbejdet. Hvem
sagde det skulle være let?

Fra : Jonas Kofod

Dato : 14-07-06 17:31

Allan Soerensen wrote:
> [...]
>
> Jeg har over 100 Km til det nærmeste Toldcenter
> Jeg har kontaktet en spditør for at få ham til at lave papir-arbejdet. Hvem

Alt det kunne du have fundet på SKATs hjemmeside og printet ud. Så det
er da lidt sjov de ikke foreslog det.
Enhedsdokumentet er heller ikke så snørklet at udfylde. Men der er jo
ikke noget i vejen for at du laver det du er god til og speditøren laver
det han er god til
Hvad der undrer mig er at PostDK nævner 7.500 kr - det tal er meget
højere, uden jeg kan huske det eksakt (laver mest import, men det burde
være det samme). Kunne være man lige skulle læse op på det ved lejlighed.

Fra : Jonas Kofod

Dato : 14-07-06 17:50

Jonas Kofod wrote:

> [...]
> højere, uden jeg kan huske det eksakt (laver mest import, men det burde
> være det samme). Kunne være man lige skulle læse op på det ved lejlighed.

Aha - de har ændret det. Tidligere var der et
fortoldingsangivelsesdokument til forsendelsen (obligatorisk) og
yderligere et enhedsdokument for de enkelte varer med yderligere
varespecifikke oplysninger hvis disse havde en høj pris (100.000+ kr).
Nu er hele fortoldingen så samlet i et nyt et dokument der svarer til
det gamle fortoldingsangivelsedokument men som de vælger at kalde
enhedsdokument, de forstår sandelig at holde det nemt.
Men ikke desto mindre ligger det hele på SKAT hjemmesiden.

Fra : Allan Soerensen

Dato : 14-07-06 20:11

"Jonas Kofod" <Kofod@FJERNkampsax.dtu.dk> skrev i en meddelelse

> Men ikke desto mindre ligger det hele på SKAT hjemmesiden.

Ja, det er vældigt, men jeg skal stadig kører over 100 Kr. til nærmeste
toldsted for at få dem til at taste Ehedsdokumentet ind i e-Export, så de
printe en udskrift jeg kan give til Postdanmark

e-Export er ikke en tast-selv service for almindelige virksomheder, heller
ikke selv om virksomheden er eksportør-registreret (oplyste Skat
telefonisk).

Fra : Jonas Kofod

Dato : 14-07-06 20:34

Allan Soerensen wrote:
> [...]
>
> e-Export er ikke en tast-selv service for almindelige virksomheder, heller
> ikke selv om virksomheden er eksportør-registreret (oplyste Skat

Nej du kan skam printe det ud i gammeldags papir og så sende det med
posten til hvem der nu måtte have krav på en kopi. Så kan de jo taste
det ind de steder det nu skal tastes ind. Sådan gør jeg og det har der
ikke været problemer med. Jeg har osse nogle gange selv mødt op, men
lige så mange gange sendt det til dem. Jeg ved ikke hvem du har snakket
med, men jeg "handler" med internationalt postcenter ved lufthavnen.

Fra : Allan Soerensen

Dato : 14-07-06 20:52

> [...]
> posten til hvem der nu måtte have krav på en kopi. Så kan de jo taste det
> ind de steder det nu skal tastes ind. Sådan gør jeg og det har der ikke

Det var dog utroligt.
Den i øvrigt meget hjælpsomme medarbejder fra Skat ringede faktisk tilbage
til mig, lige efter jeg havde lagt rører, for at fortælle at han glemt at
sige at jeg skulle møde op på et toldcenter med Enhedsdokumentet for at få
det tastet ind i e-Export. Jeg fortalte ham tilmed at der var over 100 Km.
til det nærmeste toldcenter.

Nå, jeg lader speditøren klarer det denne gang. Min tid er vist for dyr til
at jeg kan tillade mig at lave den slags selv

Tak for dine svar

Fra : Jonas Kofod

Dato : 14-07-06 21:04

Allan Soerensen wrote:
> [...]
>
> Nå, jeg lader speditøren klarer det denne gang. Min tid er vist for dyr til
> at jeg kan tillade mig at lave den slags selv

Ja de er ikke nemme at danse med

Fra : Jonas Kofod

Dato : 14-07-06 21:20

Allan Soerensen wrote:

> [...]
>
> Nå, jeg lader speditøren klarer det denne gang. Min tid er vist for dyr til
> at jeg kan tillade mig at lave den slags selv

Hov det slog mig lige. Jeg ville som et forsøg inden jeg begav mig ud på
den dagsrejse (forudsat du nu ikke havde engageret en speditør) ringe
til selvsamme sted som du er forventet at møde op på. "Er det nødvendigt
jeg kommer?". De må jo om nogen sige hvad der rent faktisk gælder. Og i
positivt fald ville du nok ikke være den første der er blevet
fejlinformeret af en SKAT medarbejder.

Just i dag har jeg skrevet med en kammerat under nystartet
udlandsansættelse. Da han så ringer til SKAT (fra Australien), for at
hæve sit fradrag som udenrigsboende, får han sandelig at vide at hans
personfradrag da helt bortfalder, i og med han jo ikke er "en person i
Danmark" - hun ville derfor straks ændre det så han betaler fra første
krone. Med de vilkår som dyre telefon minutter, den lange afstand og en
urokkelig skatteassistent skaber er manden derfor nød til at få fat i
sin far. Dette for at han kan køre ned på skattekontoret banke i bordet
og kræve at tale med en chef - eller anden så højt at denne må forventes
at være kompetent - forelægge sagen og derefter bede dem om at rette
fejlen. Jo, det kunne de da godt tilsidst se, men det var jo hvad der
kunne ske. "Dansk personfradrag er kun for personer i Danmark" jajada.

Fra : Allan Soerensen

Dato : 14-07-06 20:06

> Alt det kunne du have fundet på SKATs hjemmeside og printet ud. Så det er
> da lidt sjov de ikke foreslog det.

I går var der overhovedet ingen af vejledningerne på Skat´s hjemmeside, der
var tilgængelige, lige som søgefunktionen ikke virkede (jeg skal hilse at
sige at det er svært at finde noget om "Enhedsdokumentet" når man ikke kan
søge efter det).
Det ser ud til at det virker igen i dag.

Fra : Jonas Kofod

Dato : 14-07-06 20:35

Allan Soerensen wrote:
> [...]
> søge efter det).
> Det ser ud til at det virker igen i dag.

Jeg sagde heller ikke det var nemt, det var ejheller en kritik

Fra : Allan Soerensen

Dato : 14-07-06 20:53

> Jeg sagde heller ikke det var nemt, det var ejheller en kritik

Det blev heller ikke opfattet som kritik
Jeg bruger ofte Skats hjemmeside, men i går var den helt tosset.

Fra : Brian

Dato : 26-07-06 11:45

> [...]
> kan søge efter det).
> Det ser ud til at det virker igen i dag.

Et lille trick til næste gang det sker:
Brug google og skriv fx:
"enhedsdokument site:skat.dk"
Dog uden "" - den popper op med det samme :)