Vægt på Knaus
Fra : Mogens Dammand

Dato : 12-07-06 23:27

Hej NG

Jeg har i dag afhentet en cv hos forhandler, en Knaus Sudwind TKM 500 fra
2000.

Egenvægt 1100kg og totalvægt 1300kg.

Jeg synes dog den var lidt tung at trække hjem, så vi kørte forbi vægten og
fik den vejet, 1300kg, og det eneste der var i vognen ud over standardudstyr
var reservehjul og fortelt m. carbon-stænger.

Er der nogen herinde der kan komme med en fornuftig forklaring, og evt. et
forslag til hvad jeg gør nu.

Hilsen
Dammand

Fra : Jens Hansen

Dato : 24-07-06 21:36

"Mogens Dammand"
> [...]
> var reservehjul og fortelt m. carbon-stænger.
> Er der nogen herinde der kan komme med en fornuftig forklaring, og evt. et

Hvad er standardudstyr ? er den med "plus pakke" så er det +15-40 Kg iflg.:
http://www.knaus.dk/default.asp?id=7852
Reservehjul + ophæng = +35 Kg.
Telt+stænger(Carbon) = +50 Kg
Gasflaske+gas = +25Kg
12 volt batteri = +25Kg
Fugt i vogn +15-45 Kg. (10-15% fugt er tungt)
Så passer det meget godt med +140 til +265 Kg ."dødlast"

Løsning ? ja kør med overlæs som alle andre (mange) gør, se bare på de
pladser du kommer på, hvordan der er læsset cykler, havegrill, liggestole og
bord (til 4 personer) for ikke at snakke om det læs der er på når der kørers
hjem fra syden.

Eller vej den op til de 1400Kg http://www.knaus.dk/default.asp?id=7716
Hvis din bil/kørerkort må trække den.
Køb ny bil der må

I gamle dage (i går) der opgav forhandler en egenvægt (det er uden ALT det
løst, dvs. hynder, tæpper, gasflasker mm.)
I dag er de tyske vogne med en såkaldt tjænestevægt, som på din er ca.: 1250
Kg
altså noget ½vand på tanken, el ledning, ½gas i gasflaske osv.
og så passer det igen med + 50 kg til dit telt.

--
-Jens Hansen
(Slet det med STORT der er dårligt i min mail)