Andet multimedie
Lasso tool og saturation på et lag ?
Fra : SpookiePower

Dato : 12-07-06 23:05

Jeg er så småt begyndt at benytte lag når jeg skal justere
mine billeder, men er løbet ind i et problem.

Jeg har et område på mit billede som jeg har markeret
med lasso tool og benytter så bagefter saturation
så jeg kun stiller på farverne i det markeret område.

Jeg vil nu gerne have dette på sit eget lag, men når
jeg opretter et lag, og så vil forsøge med lasso tool
og saturation, kan det ikke lade sig gøre at isolere dette
på et lag.

Hvordan klare jeg den ??

--
Mit fotoalbum
www.photo.activewebsite.dk

Fra : J.L

Dato : 12-07-06 23:37

Hej

Som jeg forstår det, så er det du gør nu at du opretter et nyt lag, som er
identisk med dit baggrundslag.

Så er det at hvis du laver en markering, og derefter ændrer ved feks.
farvemætningen, så skal ændringen kun berøre det som ligger
inden for markeringen.

Du skal være opmærksom på at det lag, som du vil lave ændringen på, skal
ligge øverst i lagpalletten, og skal være markeret.

Så skulle det gerne fungere.

--
Med venlig hilsen John
http://www.Dj-Import.dk/agel - Agel starter med salg i Eu 1. September, vær

Fra : SpookiePower

Dato : 13-07-06 00:01

"J.L" <John.Laursenxx@xxtdcadsl.dk> skrev i en meddelelse news:44b57a2c$0$186$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hej
>
> Som jeg forstår det, så er det du gør nu at du opretter et nyt lag, som er identisk med dit baggrundslag.

Skal jeg så lave en kopi af mit originale baggrundslag ?

> Så er det at hvis du laver en markering, og derefter ændrer ved feks. farvemætningen, så skal ændringen kun berøre det som ligger
> inden for markeringen.

Det ser også ud til at virke.

> Du skal være opmærksom på at det lag, som du vil lave ændringen på, skal ligge øverst i lagpalletten, og skal være markeret.

Hvis jeg ligger en kopi af mit baggrundslag øverst, er jeg jo tilbage
fra start, da ingen af mine underlæggende lags tilføjelser vil kunne ses.

Men hvis jeg ligger det lige over baggrundslaget virker det, men selve
markeringen bliver ikke gemt, så jeg kan bruge den senere, og jeg
kan sikkert ikke markere præcist det samme område hvis jeg ønsker
at lave ændringer til dette. Kan man gemme markeringen med lasso tool
i et lag ?

Fra : J.L

Dato : 13-07-06 00:23

Hej igen

Som jeg ville gøre det er at lave en kopi af mit baggrundslag, og så lave
ændringerne på det.

Har du brug for at have flere lag med forskellige ændringer, så tilføjer du
en lagmaske til de øverste lag, og maler på lagmasken, med enten sort eller
hvid
for at kunne se ned til det lag som ligger under.

For at tilføje en lagmaske, så skal du markere det lag, masken skal
tilføjes, og så trykke på "vaskemaskinen" tilføj lagmaske i lagpalletten.

Derefter markerer du masken på laget, og maler det underliggende lag frem,
med sort eller hvidt.

For at gemme din markering, kan du gå op i værktøjslinien, og under vælg,
vælger du "gem det valgte" jeg mener det hedder "save selection" i den
engelske udgave.

Derefter kan du under "Kanaler" finde din markering, som en ny kanal.

Hvis du skal bruge din markering senere, skal du være opmærksom på at når du
gemmer det du arbejder med, skal du gemme det som en psd fil.

Fra : SpookiePower

Dato : 13-07-06 09:23

"J.L" <John.Laursenxx@xxtdcadsl.dk> skrev i en meddelelse news:44b5851a$0$173$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Som jeg ville gøre det er at lave en kopi af mit baggrundslag, og så lave ændringerne på det.

Den er jeg med på.

> [...]
> selection" i den engelske udgave.
>
> Derefter kan du under "Kanaler" finde din markering, som en ny kanal.

Det skal jeg vist prøve et par gange først. Tak for hjælpen :)

> Hvis du skal bruge din markering senere, skal du være opmærksom på at når du gemmer det du arbejder med, skal du gemme det som en
> psd fil.

Den er jeg også med på.

Fra : steen

Dato : 13-07-06 10:49

> [...]
> jeg opretter et lag, og så vil forsøge med lasso tool
> og saturation, kan det ikke lade sig gøre at isolere dette

Jeg synes det er nemmere at trykke CTRL + J når du har lavet din markering.
Herefter kan du lave dine justeringer uden at ødelægge original billedet.

Held og lykke
Steen

--
links for photoshop entutiaster
http://www.gral.dk

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 13-07-06 13:52

SpookiePower skrev:

> Jeg har et område på mit billede som jeg har markeret
> med lasso tool og benytter så bagefter saturation
> så jeg kun stiller på farverne i det markeret område.

Det ville efter min mening være langt det smarteste at lave
et Hue/Saturation-justeringslag, når du har lavet markeringen.

--
Hilsen
Madsen