Vej 95 i Sverige
Fra : Bjarne

Dato : 12-07-06 19:25

Om et par dage kører vi med campingvogn nordpå til VesterÅlen, nord for Lofoten.

Planen er, at vi smutter op ad vej 45 i Sverige til Storuman. I første
omgang havde jeg egentlig tænkt mig, at vi drejer vestpå til Norge ad
E12, men nu lurer jeg på, at forsætte lidt længere ad 45 og så
krydse over til Norge ad vej 95.

Er der nogen der har prøvet vej 95 fra Sverige til Norge ? Min
bekymring går mest på hvor stor/lille vejen er og hvor meget stigning
der er, både på den svenske og på den norske side (vej 77).

Jeg kunne egentlig også godt tænke mig, at få en ide om hvordan den anden
vej (E6 mellem Mo i Rana og Storjord) er.

mvh,
Bjarne

Fra : Ove Kjeldgaard

Dato : 12-07-06 21:40

bjb@INGENSPAMc.dk (Bjarne) wrote:

>Jeg kunne egentlig også godt tænke mig, at få en ide om hvordan den anden
>vej (E6 mellem Mo i Rana og Storjord) er.

I 2003 var jeg på Norkapp, og fulgte med en masse afstikkere E6 op gennem Norge.

Generelt god bred asfaltvej helt op til Olderfjorden hvor jeg stak fra mod
Kåfjord og Nordkapp på E69.

Det første stykke fra Svinesund forbi Oslo til Gudbrandsdalen er det firesporet
motorvej, herefter svarende til en dansk tosporet amtsvej hele resten af vejen
nordpå, kun afbrudt af nogle stykker firesporet igen oppe omkring Trondheim.

Det eneste der kan siges, er at der er nogle få strækninger langt norpå hvor
asfalten var noget ujævn da jeg var på tur.

--
Med venlig hilsen, Ove Kjeldgaard, nospam AT privat DOT dk
Natur og Friluftsliv: <http://hiker.dk>

Fra : jcjensen

Dato : 12-07-06 22:56

bjb@INGENSPAMc.dk (Bjarne) wrote in

Hej Bjarne

> Er der nogen der har prøvet vej 95 fra Sverige til Norge ? Min
> bekymring går mest på hvor stor/lille vejen er og hvor meget stigning
> der er, både på den svenske og på den norske side (vej 77).

Der er absolut ingen problemer på den svenske side - det er der
sjældent. På den norske side er vejen sådan set god nok, men meget stejl
på det første stykke (regnet fra havet). Jeg har kørt den fra Norge mod
Sverige, og det gør jeg aldrig igen - ihvertfald ikke uden en overflod
af motorkraft. Jeg ville godt turde køre ned. Det er i øvrigt et flot
stykke vej.

Du kan spare nogle km i Sverige ved at dreje fra i Slagnäs mod Arjeplog.
Der er en udmærket campingplads med svømmepøl i Arjeplog - jeg kan
anbefale Silvermuseet, som er meget flot. Bagved byen kan man køre op på
et fjeld, hvor der er en fantastisk udsigt.

Der er ingen campingplads i Mo i Rana - vi måtte 17 km syd for byen,
hvor vi fik den sidste plads på en klippehylde, hvor vognene stod lige
så tæt som i en forhandlerudstilling. Et meget primitivt foretagende i
øvrigt. Vi boede senere på en plads nogle km syd for polarcirklen, og
den var temmelig meget bedre. Jeg husker desværre ikke, hvad den hedder.

> Jeg kunne egentlig også godt tænke mig, at få en ide om hvordan den
> anden vej (E6 mellem Mo i Rana og Storjord) er.

Den er helt problemfri.

Der er i øvrigt ikke så meget sjov ved polarcirkelpassagen på den
svenske side. På den norske er der det store polarcirkelcenter, hvis man
er til den slags.

mvh
Jens Chr. Jensen

Fra : Bjarne

Dato : 13-07-06 07:09

In article <44b56fd3$0$2101$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>,
   jcjensen <jcjensen@formegetspam.esenet.dk> writes:
> [...]
> Sverige, og det gør jeg aldrig igen - ihvertfald ikke uden en overflod
> af motorkraft. Jeg ville godt turde køre ned. Det er i øvrigt et flot
Super info, tak for det.

> Du kan spare nogle km i Sverige ved at dreje fra i Slagnäs mod Arjeplog.
Det var præcis tanken.

> [...]
>
> Der er i øvrigt ikke så meget sjov ved polarcirkelpassagen på den
> svenske side. På den norske er der det store polarcirkelcenter, hvis man
Det kunne godt afgøre det. Vi har to børn med på 10 og 14. Altid godt
med lidt anskuelsundervisning.

Tak for svaret.

mvh,
Bjarne

Fra : Ukendt

Dato : 13-07-06 21:41

Når I alligevel er på de kanter, så glem ikke Saltstraumen
(http://www.destinasjon-saltstraumen.com/)
Både når vandet er kraftigst og når det ikke er. Der ligger en campingplads
lige ved siden af.

Mvh. Per

Fra : Bjarne

Dato : 13-07-06 07:19

In article <l1mab2tqldbebik7jdejgbi9hrqu6uo0kn@4ax.com>,
   Ove Kjeldgaard <ReadMyEmail@The.Signature> writes:

> I 2003 var jeg på Norkapp, og fulgte med en masse afstikkere E6 op gennem Norge.
>
> Generelt god bred asfaltvej helt op til Olderfjorden hvor jeg stak fra mod
> Kåfjord og Nordkapp på E69.

Mægtig, tak skal du have.

mvh,
Bjarne