Telia Edge i udlandet
Fra : Klaus Jensen

Dato : 12-07-06 17:48

Hej

Min nabo har købt et Telia Edge abonnement og Edge-indstikskort, og skal
snart på ferie i Tjekkiet.

Ifølge min nabo siger Telia, at det ikke koster ham ekstra at bruge
Gprs/Edge i udlandet.

Min tanke var, at det lyder for godt til at være sandt.

Er der nogen her der kan bekræfte, at det bare koster alm takst per mb at
bruge gprs/edge i udlandet?

Mvh. Klaus

Fra : Frans Meyer

Dato : 12-07-06 18:51

"Klaus Jensen" <spammers@666burninhell6.com> skrev i en meddelelse

> Ifølge min nabo siger Telia, at det ikke koster ham ekstra at bruge
> Gprs/Edge i udlandet.
>
> Min tanke var, at det lyder for godt til at være sandt.

Iflg.
http://telia.dk/privat/produkter/mobil/udland/?S1359_country=32&S1359_context_fa=1&S1359_context_ta=9

DKK 46,54 pr. Mbyte ....

vh
Frans

Fra : Carsten Riis

Dato : 12-07-06 19:30

Klaus Jensen skrev den 12-07-2006 18:48:
> [...]
> Gprs/Edge i udlandet.
>
> Min tanke var, at det lyder for godt til at være sandt.

Det er det også!
Altså for godt til at være sandt.

Klik ind på telia's hjemmeside og søg efter udlandspriser.
T-mobile skal have 46,54 for pr Megabyte
Eurotel 79 kroner pr. Megabyte
og Cesky Mobil kan kun tilbyde MMS for 3 kroner stk + trafikken som så
ikke oplyses hvad koster.

Bemærk: trafikken tæller både upload og download.
Bemærk 2: Priserne er vejledende! De kan sagtens være noget andet på
den faktura som kommer ud i sidste ende.

Det din nabo kunne have forstået var, at selve det at have adgang til at
bruge GPRS/EDGE i udlandet. Ja, det koster ikke noget.
Men trafikken, den koster knaster.

Derudover kan din nabo have købt det man kalder et mobilkontor, hvori
der er indregnet en vis mængde trafik. Denne trafik er dog stadig kun
indenlandsk trafik.

Sidst men ikke mindst: vær opmærksom på, at det ikke er sikker at
Tmobile eller eurotel tilbyder Edge-hastighed, men almindelig
GPRS-hastighed. Det har dog heldigvis ikke noget med afregningen at
gøre, da den tælles i mængde af trafik. Ikke hastighed.

Carsten Riis, som udtaler sig på egne vegne!

Fra : Steven Nybo Andersen

Dato : 15-07-06 01:34

on 12 jul 2006 06:48:13p satte Klaus Jensen sig på en taburet og skrev
følgende på et stykke vådt franskbrød:

> Min tanke var, at det lyder for godt til at være sandt.

Stakkels, din nabo. Men fp ham til at få det skrifteligt af Telia og at
hænge dem op på det når han kommer hjem, og får en gigantisk regning og
retsforfølg dem langt ind i helvede. Sagsomkostningerne er billigere end
regningen i det her tilfælde.

Tænk engang at spaderne ikke engang er så godt uddannede at de kender deres
eget produkt. det er virkelig frustrerende at man kan blive villedt så
meget af deres egne kanaler.

Steven

Fra : Paw P Larsen

Dato : 15-07-06 09:15

Steven Nybo Andersen wrote:
> Tænk engang at spaderne ikke engang er så godt uddannede at de kender deres
> eget produkt. det er virkelig frustrerende at man kan blive villedt så
> meget af deres egne kanaler.

Kunne det tænkes at naboen havde misforstået de informationer,
der er givet til ham?

Fra : Carsten Riis

Dato : 15-07-06 12:18

Steven Nybo Andersen skrev den 15-07-2006 02:33:

> [...]
> og får en gigantisk regning og
> retsforfølg dem langt ind i helvede. Sagsomkostningerne er billigere end

Det kommer da an på hvad regningen lyder på dvs. i hvilket omfang naboen
bruger GPRS i Tjekkiet.

Når naboen kan vise noget skriftlig til Telia om, at han har fået
tilsavn om "gratis GPRS i Tjekkiet", så kommer der slet ikke noget
retsforfølgelse ud af det.
Jeg tvivler på, at han har fået noget sådant tilsavn.

> Tænk engang at spaderne ikke engang er så godt uddannede at de kender deres
> eget produkt. det er virkelig frustrerende at man kan blive villedt så
> meget af deres egne kanaler.

Tænker du på situationen her? eller din egen oplevelse?

I denne situation kender du ikke den nøjagtige formulering af naboens
spørgsmål til Telia, samt hvordan korrespondancen er beskrevet overfor
Hans Chr.

Som jeg skrev tidligere: Muligheden for at bruge GPRS i udlandet er
gratis. Men trafikken koster knaster!
Der findes ikke noget "flatrate"-GPRSprodukt (bemærk citationstegnene)
som gælder for udlandet.

Carsten Riis, der udtaler sig på egne vegne.
www.de3faktorer.dk

Fra : Klaus Jensen

Dato : 16-07-06 21:13

"Klaus Jensen" <spammers@666burninhell6.com> wrote in message
> Ifølge min nabo siger Telia, at det ikke koster ham ekstra at bruge
> Gprs/Edge i udlandet.
> Min tanke var, at det lyder for godt til at være sandt.

Tak for jeres svar.

Efter at have læst jeres svar prøvede jeg at ringe til Telia tidligere idag.
Først læste hun højt fra betingelserne og tydede dem som at udenlandsk
trafik talte bare i de 50mb man havde per måned. Jeg spurgte dog dybere ind
til det og gjorde hende lidt usikker.

Efter 20 minutters frem og tilbage-snak (hvor hun hev fat i andre
supportere) var konklsionen, at "hun syntes også det lød for godt til at
være sandt" men hun kunne heller ikke tyde deres betingelser helt sikkert,
og de personer hun prøvede at tage fat i vidste heller ikke hvad de skulle
mene. Jeg blev bedt om at ringe tilbage mandag, når der var nogen med lidt
mere viden tilstede.

....Så hvis supporten er så usikker, så er det ikke usandsynligt min nabo
rent faktisk har fået at vide i butikken, at han har gratis udlandstrafik.

Nu er han rejst på ferie, og han har efterladt EDGE-modemet, som han
returnerer efter ferien, hvis det viser dig udlandstrafik ikke er
inkluderet.

- Klaus

Fra : Carsten Riis

Dato : 16-07-06 22:02

Klaus Jensen skrev den 16-07-2006 22:12:
> "Klaus Jensen" <spammers@666burninhell6.com> wrote in message
>
> Tak for jeres svar.

Velbekomme.

> Efter at have læst jeres svar prøvede jeg at ringe til Telia tidligere idag.
> Først læste hun højt fra betingelserne og tydede dem som at udenlandsk
> trafik talte bare i de 50mb man havde per måned.

Hvor i betingelserne?

Der er ederhugme meget tekst i de betingelser.

men lad os tage bare tage:

-------
Kunden kan bruge mobiltjenesten i udlandet via udenlandske udbyderes
net, hvis Telia har indgået aftale med den udenlandske udbyder om
roaming. Ved roaming i udlandet gælder de reguleringer, priser og
vilkår, som er fastsat for de enkelte services i det pågældende mobilnet.
-------
fra: http://telia.dk/erhverv/kundeservice/mobil/spgogsvar/betingelser/
punkt 9.

Er der mere du er i tvivl om?

> Jeg spurgte dog dybere ind
> til det og gjorde hende lidt usikker.

Har du ringet idag (søndag 16. juli)?

> [...]
> mene. Jeg blev bedt om at ringe tilbage mandag, når der var nogen med lidt

jep, erhvervssupport har nemlig fri om weekenden.

> ...Så hvis supporten er så usikker, så er det ikke usandsynligt min nabo
> rent faktisk har fået at vide i butikken, at han har gratis udlandstrafik.

Hvilken butik var det i?

> Nu er han rejst på ferie, og han har efterladt EDGE-modemet, som han
> returnerer efter ferien, hvis det viser dig udlandstrafik ikke er
> inkluderet.

Det er det ikke!

Sådan som du beskriver din nabos abonnement, så er det en "datapakke"
han har købt.

http://telia.dk/erhverv/produkter/mobil/services/datapakker/

Bemærk formuleringen:

--------
Alle priser er ekskl. moms og gældende fra 1.12.05.
Der gælder særlige priser for GPRS/EDGE i udlandet.
--------
citat fra nævnte side!

Teksten \\\\GPRS/EDGE i udlandet\\\\ henviser så til:
http://telia.dk/erhverv/produkter/mobil/udland/

Der er vist ikke så meget at tage fejl af.
Udlandstrafik koster kassen!

Fra : Klaus Jensen

Dato : 20-07-06 20:53

"Carsten Riis" <carsten.riis@gmail.com> wrote in message
> Hvor i betingelserne?

Det er fra det ark, som min nabo havde med. Der er beskrevet 3 pakker med
forskellige mænger trafik. Jeg citerer fra afsnittet "Din mobil og Telia
EDGE I udlandet"...

"Er du Telia kunde, og har sat din telefon op til GPRS/EDGE, kan du tjekke
e-mails og f.eks. se nyheder og sportsresultater direkte på din mobil, når
du er i udlandet. Husk bare, at du kan blive opkrævet et minimumsforbrug,
hver gang du bruger GPRS/EDGE (f.eks. 50KB)."

> Har du ringet idag (søndag 16. juli)?

Jeps.

> Hvilken butik var det i?

Jeg ved ikke konkret hvilken butik det var, men det var i Horsens. Det var
mit indtryk det var en Telia-butik, men jeg er ikke sikker.

> Sådan som du beskriver din nabos abonnement, så er det en "datapakke" han
> har købt.

> Der er vist ikke så meget at tage fejl af.
> Udlandstrafik koster kassen!

....Det lykkedes så både en sælger og min nabo samt en supporter
(ikke-erhverv ganske vist). ;)

Men jeg er glad for jeg studsede over det og gravede lidt mere i det, ellers
havde min stakkels nabo siddet lige nu i Tjekkiet og oparbejdet en
mega-regning i god tro.

Endnu engang tak for hjælpen. :)