mail() på linux debian
Fra : lauer

Dato : 18-06-01 22:04

Hey

Jeg har min egen Linux-server, men Apache, PHP4 og mysql.
Jeg har bare et problem... når jeg prøver at sende en email i PHP siger den
Warning: mail() is not supported in this PHP build in
/home/brlf/www/sendmail.php on line 25

Jeg har tjekket om jeg bruger mail() rigtigt og det gør jeg. Så jeg kan ikke
se hvad der er galt.
Nogen der kan hjælpe mig?

venlig hilsen
Jesper Laursen

Fra : Kim Nielsen

Dato : 18-06-01 22:39

Hejsa,

En hurtig søgning på google gav en lign resultat
(http://www.zend.com/lists/php-general/200007/msg04800.html) og noget kunne
tyde på at du måske skulle prøve et andet build af php4. Klassen der fejler i
linie 25 er Mail_sendmail som nedarver fra Mail .. Mail klassen bruger PEAR
som php folkne __altid__ selv anbefaler at man henter den nyeste version af
(måske fordi den ikke altid er helt stabil)

Så måske ville det hjælpe hvis du bare installerede en nyere version af PEAR.
Håber det hjælper dig lidt på vej.

Mvh
Kim

--
"NetBSD -- Runs on 27 different platforms. Microsoft can barely make theres run on one."
- Alex Holst.

Fra : lauer

Dato : 18-06-01 22:52

> En hurtig søgning på google gav en lign resultat

Jeg har selv prøve at søge lidt der, men fandt ikke så meget ;(

> [...]
> (måske fordi den ikke altid er helt stabil)
>
> Så måske ville det hjælpe hvis du bare installerede en nyere version af

Jeg er ikke lige ekspert i debian, så jeg vil gerne have lidt at vide
hvordan jeg gør det.

> Håber det hjælper dig lidt på vej.

Tja... lidt længere kom jeg da ;)

venlig hilsen
Jesper Laursen

Fra : Kim Nielsen

Dato : 19-06-01 05:45

> Jeg er ikke lige ekspert i debian, så jeg vil gerne have lidt at vide
> hvordan jeg gør det.

Bare rolig :) man behøver ikke være expert i Debian. Når man installere
via sourcecode er alle installationer stort set ens :)

men

2 måder .. enten henter du den nyeste php og følger
http://php.net/manual/en/installation.php eller også henter du bare den
nyeste version af PEAR -> http://vulcanonet.com/soft/?pack=pear_tut

/Kim

Fra : lauer

Dato : 19-06-01 10:40

> [...]
> via sourcecode er alle installationer stort set ens :)
> men
> 2 måder .. enten henter du den nyeste php og følger

Jeg har den nyeste version af php ( 4.0.5 ), så det er ikke det.

PEAR, hvad er det og hvordan virker det?

venlig hilsen
Jesper Laursen

Fra : Kim Nielsen

Dato : 19-06-01 20:29

> Jeg har den nyeste version af php ( 4.0.5 ), så det er ikke det.
Oki .. det var et forsøg værd

> PEAR, hvad er det og hvordan virker det?

PEAR er et godt forsøg på at generalisere methoder .. feks. via PEAR er
det helt transperant om du connecter til oracle eller mysql .. prøv at
læs om det på volcanonet .. det er ret godt .. der findes et lign. lag
til perl ..

mvh
Kim

--
"NetBSD -- Runs on 27 different platforms. Microsoft can barely make
theirs run on one."

Fra : Steffen Poulsen

Dato : 19-06-01 07:12

"lauer" <webmaster@lauer.dk> wrote in message

> [...]
den
> Warning: mail() is not supported in this PHP build in

"apt-get install php4" løser vel problemet ..

// Steffen

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 19-06-01 19:55

lauer skrev:

> [...]
> Jeg har bare et problem... når jeg prøver at sende en email i PHP
> siger den Warning: mail() is not supported in this PHP build in

Nu er der kommet nogle svar på dit spørgsmål, der antyder, at der kunne
være tale om en fejl i PHP. Jeg har et helt andet bud: Jeg kom selv ud
for det samme for en måned siden. Det viste sig, at ham, der havde
installeret serveren, ikke havde installeret nogen SMTP-server. Dét
fandt PHP så ud af under configure-kørslen, og derfor blev der ikke
installeret understøttelse for mail(). Jeg smed så Postfix på serveren
og kørte ./configure && make && make install på PHP igen, og så virkede
det.

--
Venlig hilsen
Jonas Koch Bentzen

http://understroem.dk/

Fra : lauer

Dato : 19-06-01 23:09

> [...]
> installeret understøttelse for mail(). Jeg smed så Postfix på serveren
> og kørte ./configure && make && make install på PHP igen, og så virkede

Hmm, jeg tror du har ret, da de andre indlæg ikke har hjulpet.
men den kommer med lidt fejl når jeg prøver at apt-get install postfix
lauer-debian:/etc/mail# apt-get install postfix

[
lauer-debian:/etc/mail# apt-get install postfix
Reading Package Lists... Done
Building Dependency Tree... Done
The following NEW packages will be installed:
postfix
0 packages upgraded, 1 newly installed, 0 to remove and 105 not upgraded.
Need to get 0B/678kB of archives. After unpacking 1655kB will be used.
Configuring packages ...
Can't locate Debconf/Client/ConfModule.pm in @INC (@INC contains:
/usr/local/lib/perl/5.6.1 /usr/local/share/perl/5.6.1 /usr/lib/perl5
/usr/share/perl5 /usr/lib/perl/5.6.1 /usr/share/perl/5.6.1
/usr/local/lib/site_perl /usr/lib/perl5/5.6 /usr/lib/perl5/5.005 .) at
/var/lib/debconf//config.27466 line 7.
BEGIN failed--compilation aborted at /var/lib/debconf//config.27466 line 7.
postfix failed to configure, with exit code 2
(in cleanup) Can't call method "close" on an undefined value at
/usr/lib/perl5/Debian/DebConf/ConfModule.pm line 476 during global
destruction.
(Reading database ... 13451 files and directories currently installed.)
Unpacking postfix (from .../postfix_0.0.20010502.SNAPSHOT-5_i386.deb) ...
[...]
/var/lib/dpkg/tmp.ci/config line 7.
BEGIN failed--compilation aborted at /var/lib/dpkg/tmp.ci/config line 7.
(in cleanup) Can't call method "close" on an undefined value at
/usr/lib/perl5/Debian/DebConf/ConfModule.pm line 476 during global
destruction.
dpkg: error processing
/var/cache/apt/archives/postfix_0.0.20010502.SNAPSHOT-5_i386.deb (--unpack):
subprocess pre-installation script returned error exit status 2
/var/cache/apt/archives/postfix_0.0.20010502.SNAPSHOT-5_i386.deb
lauer-debian:/etc/mail#
]

Men jeg fatter ikke så meget af det.

venlig hilsen