Søskendekærlighed forsvundet :(
Fra : Sune Christesen

Dato : 10-07-06 22:43

Vi har en han- og en hunkat på godt og vel 10 måneder - begge neutraliseret
(de er søskende). Da vi fik dem omkring januar var de rigtigt gode venner
og lå tit og sov sammen. Jeg synes dog at det er begyndt at gå den forkerte
vej, de ligger aldrig sammen og sover mere, og de væser rigtigt ofte af hinanden.
Det kan være helt uprovokeret, f.eks. når den ene kat ligger på gulvet går
den anden direkte hen til den og væser ad den, uden at den har gjort noget.

De jagter tit hinanden hvor det ender med at en af dem ligger sig på ryggen
i et hjørne i en slags forsvarsposition og væser helt vildt af den anden.
De bliver ofte meget misundelige hvis man kæler med den ene frem for den
anden.

Er det helt almindeligt, og kan det på nogen måde påvirkes? Det er ikke særlig
fornøjeligt at se dem være uvenner.
Sune

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 11-07-06 08:35

"Sune Christesen" <dsl102647@vip.cybercity.NOSPAMdk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Er det helt almindeligt, og kan det på nogen måde påvirkes? Det er ikke
> særlig fornøjeligt at se dem være uvenner.

--------------------

hej sune!

jeg har også et søskendepar, begge hanner, neutraliserede.. de tager også
nogle ture ind i mellem så totter flyver om ørene og der ind i mellem ligger
noget der ligner en halv pels på gulvet,de hvæsser og sprutter og ser MEGET
farlige ud i kropssproget.. det er lidt i perioder, men jeg vurderer ikke at
der ligger alvor bag, da ingen af dem har fået bid eller krads. i perioderne
imellem er der ingenting, de er meget sammen, men putter dog sjældent sammen
som da de var yngre (de er 3 nu) nu er det mest hundene den ene har kastet
sin puttekærlighed på.. meget sødt iøvrigt, hvorimod den anden mere vil være
alene et ugeneret sted.

mvh. marie
mon ikke at det er en periode hvor de skal finde ud af, hvem der er
overhovedet?

Fra : Sabina H.

Dato : 11-07-06 09:49

Sune Christesen wrote:

> Er det helt almindeligt, og kan det på nogen måde påvirkes? Det er
> ikke særlig fornøjeligt at se dem være uvenner.

det er faktisk ofte ret typisk... naturligvis er det andet også en mulighed,
men min erfaring siger mig at i langt de fleste tilfælde holder søskende
kærligheden ikke...
en mulighed for at bryde den rivaliseren du oplever, er at bringe endnu en
kat ind i familien.... det har jeg oplevet her hos os, faktisk kan virke ret
effektivt...
de bliver nok aldrig perlevenner igen, men en ny kat kan give dem noget
andet at koncentrere sig om, og måske endda skabe nye venskaber....

har du noget indblik i hvem der er mest dominerende?

--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : Sune Christesen

Dato : 11-07-06 13:21

Tak for svarerne begge to. Det er rart at høre at det ikke er helt ualmindeligt.

> en mulighed for at bryde den rivaliseren du oplever, er at bringe
> endnu en
> kat ind i familien....
Vedtægterne i boligforeningen tillader ikke mere end to husdyr pr. hus, og
umiddelbart tror jeg ikke vi har plads nok til 3 stk. Det ville blive for
meget.

> har du noget indblik i hvem der er mest dominerende?
I starten (før alt væseriet etc.) var det ham (som er meget større end hende)
der dominerede ved at tage al maden for sig selv etc., men nu er det ligesom
hende der er begyndt at være sur på ham.
Sune

Fra : Hanne Engermann

Dato : 11-07-06 13:50

> [...]
> der dominerede ved at tage al maden for sig selv etc., men nu er det
ligesom
> hende der er begyndt at være sur på ham.

Nu er kattene jo ikke neutraliserede oven i hovedet, og de har stadig
nogle instinkter, som siger, at blandt katte er de voksne hunner, der
dominerer og laver hiarkiet

(Akkurat som i vores verden - undskyld, kunne ikke lade være ;>D

Han er bare færdig med at dominere sin søster og får nu "tak for sidst",
så min formodning er, at efter et stykke tid har han affundet sig med
situationen, og de er igen bedste venner.

PS: For at undgå for meget vrøvl, kunne du jo give dem hver sin tallerken!

Med venlig hilsen
Hanne Engermann
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Sune Christesen

Dato : 11-07-06 14:33

> [...]
> sidst", så min formodning er, at efter et stykke tid har han affundet
> sig med situationen, og de er igen bedste venner.
Tusind tak - det var katte-psykologi på et niveau som jeg lige havde behov
for, den menneskelige del er jeg dog ikke helt enig i ;)

> PS: For at undgå for meget vrøvl, kunne du jo give dem hver sin
> tallerken!
Det har vi prøvet, og det afhjalp også problemerne under spisning.
Sune

Fra : Sabina H.

Dato : 11-07-06 17:04

Sune Christesen wrote:
> Tak for svarerne begge to. Det er rart at høre at det ikke er helt
> ualmindeligt.

det er det absolut ikke....
man kan ikke forvente at fordi killinger er perlevenner som små, vil de
automatisk være det som voksne..... slet ikke, er min erfaring, hvis der er
en hunkat med spillet....
hunkatte er generelt mere "bitchede" og egenkære end hankattene, også når de
er neutraliserede....

> Vedtægterne i boligforeningen tillader ikke mere end to husdyr pr.
> hus, og umiddelbart tror jeg ikke vi har plads nok til 3 stk. Det
> ville blive for meget.

vi har boet på 74 m2 med 3 katte, og vi har boget på 95 m2 med 4 (alle inde
katte), og det har ikke været noget problem....
det var blot et eksembel på hvordan man kan bryde det "sure" mønster...
problemet er at jo længere det står på, jo værre vil det blive.... har i evt
mulighed for at adskille dem helt en periode (have dem i forskellige rum) og
så gennemføre en regulær samenføring efter en tid, kan det også være det kan
hjælpe...
problemet er at de lige nu er unge voksne, der skal finde deres fodfæste
overfor hinanden, og eftersom de kun har hinanden at gøre det imod, kan det
skabe problemer mellem dem, som ikke kan reguleres senere.....

> I starten (før alt væseriet etc.) var det ham (som er meget større
> end hende) der dominerede ved at tage al maden for sig selv etc., men
> nu er det ligesom hende der er begyndt at være sur på ham.

hunkatte er de dominerende... det er dem der bestemmer i kattehirakiet...
hankan måske være heldig at få næsten lige status, men han vil altid
generelt være underlagt pigens luner....

nu skal du også huske på at for katte viser de hirakiske tendenser sig ikke
oftest ved spisetid.... det handler altså ikke om at den der spiser først,
bestemmer, ligesom med hunde.... katte er mere solitært mindede, men lever
dog også i familiegrupper, hvor hankattens generelle rolle er at "komme på
besøg"...
hvis du vil vide mere om kattehiraki, kan du prøve at læse lidt op på
løvehiraki..... mange tror at kattene generelt er som tigre, leoparder og
lign kattedyr, der er meget solitære og helst lever alene, men faktisk er
løvens hiraki meget tættere på det vi oplever hos "huskatten".... (huskatten
forstået på den måde at det er de tamdyr vi har i dag, ikke huskatte versus
racekatte)

--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : Franch Helmuth-Søren~

Dato : 13-07-06 21:06

> [...]
> Mvh
> Sune
>
>Prøv med produktet FELIWAY der kan købes i enhver dyreforretning. Vi har
selv prøvet samme problem, og vil nok sige at det var Feliway der var med
til at aftage problemet, der ikke eksistere idag hos os.

Franch Helmuth
123hjemmeside.dk/vonYoBanfaDk

Med venlig hilsen
Franch Helmuth-Sørensen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Ukendt

Dato : 11-07-06 17:57

> [...]
>
> Er det helt almindeligt, og kan det på nogen måde påvirkes? Det er ikke
> særlig fornøjeligt at se dem være uvenner.

Hej Sune
I kan måske kombinere det med en ferie til jer,
og et pensionsophold til kattene i enecele.

Jeg bruger ofte kattepension, og jeg kan tydeligt mærke at alle spændinger
er væk når de kommer hjem.
Nu er det godt nok 2 hankastrater jeg har, det er meget nemmere.
Og intet ondt om kattepensioner, men kattene er nu bedre venner efter en
fælles tur i det fremmede, hvor de kun kender hinanden.

Mvh Allan

Fra : Ukendt

Dato : 11-07-06 18:35

"Allan" <allan_roskilde.fjern.hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Og intet ondt om kattepensioner, men kattene er nu bedre venner efter en
> fælles tur i det fremmede, hvor de kun kender hinanden.

Jeg svarer lige mig selv
Det behøver jo ikke være pension.

Familie pleje er lige så god, bare de begge 2, kommer til et nyt og fremmed
sted i en 4-5 dage.
Det er nu nok smart at de kommer et sted hen, hvor dem der passer dem, kan
læse kattesignalerne.

Ellers kan det blive meget værrer.

Men på en pension er der ofte andre katte, og det får dem lidt ned i gear.

Mvh Allan

Fra : Sune Christesen

Dato : 12-07-06 02:30

> Men på en pension er der ofte andre katte, og det får dem lidt ned i
> gear.
Tak for forslaget. Umiddelbart ville jeg godt nok have det skidt med mig
selv over at sende dem væk hjemmefra i et par dage =( så vil jeg hellere
vente og se hvordan det udvikler sig, forhåbentlig til det bedre.
Sune

Fra : Majbritt Hågensen

Dato : 12-07-06 10:12

Hej Sune

Jeg har selv to søskene ( hunkatte ) på knapt et år.De to var uadskillige da
de var små, det er de ikke mere..de sover meget sjældent sammen og de kan
også tage voldsomme ture indimellem...dog ikke så ofte som jeg fornemmer
dine katte gør !!
Men det er nok bare noget helt naturligt vi mennesker må finde os i, men det
er nok noget i perioder du må regne med.
Men det er MEGET vigtigt at de har hver sin foderskål/tallerken, ellers vil
den ene tage magten helt over den anden ved at spise først altid.

hilsen Majbritt