Hvordan finder jeg oplysninger om skilsmis~
Fra : Jakob Munck

Dato : 10-07-06 21:58

Min farfar, Oluf Munck, forlod sin kone og 3 børn og udvandrede til
Indonesien omkring 1920. Men der er nogle ting, som jeg gerne vil vide, og
jeg er ikke klar over hvordan jeg finder ud af dem.

1. Hvilket årstal (helt præcis) og med hvilken begrundelse blev han juridisk
skilt fra sin danske kone?

2. Præcis hvilket år udvandrede han til Indonesien?

3. Var han fortsat dansk statsborger i 1943 (hvor han blev henrettet af
japanerne)?

4. Havde han drevet virksomhed og var gået fallit her i København? Det siger
rygterne. Men hvor kan det verificeres?

Er der nogle, som kan give mig nogle tips om, hvor og hvordan jeg får
undersøgt disse ting.

v.h.
Jakob Munck

PS. Oluf Muncks biografi kan læses her:
www.jakobmunck.dk/genealogi/Oluf_Munck_bio_dk.pdf

Fra : Hugh Watkins

Dato : 10-07-06 22:37

Jakob Munck wrote:

> [...]
> jeg er ikke klar over hvordan jeg finder ud af dem.
>
> 1. Hvilket årstal (helt præcis) og med hvilken begrundelse blev han juridisk

ask at the local Stadtsamt
where they lived

> 2. Præcis hvilket år udvandrede han til Indonesien?

family records best clue
unless he was ships crew

> 3. Var han fortsat dansk statsborger i 1943 (hvor han blev henrettet af
> japanerne)?

try foriegn ministy records on Rigsarkiv

> 4. Havde han drevet virksomhed og var gået fallit her i København? Det siger
> rygterne. Men hvor kan det verificeres?

LAK
aviserne
KRAK when did his workshop / business stop being listed

> Er der nogle, som kan give mig nogle tips om, hvor og hvordan jeg får
> undersøgt disse ting.

the basic is follow the money trail
who paid for what

raadhus betjent
serves divorce papers amd paternity papers for the courts

most archives are about money
(eg begravelses protokol i Koebenhavns raadhus
are in fact listsw / accounts of money paid for funerals
flowers
music . . . but just happen to have stilling date and place of birth too)

you have to get into the arkivskabernes hoved

ask yourself what he used the records for and how are they organised

you use the regisger he made
og bestille arcvalier
(mappe eller kase)

nogen gang fra fjerne lage efter 3 doegn

using an english keyboard today

Hugh W

> PS. Oluf Muncks biografi kan læses her:
> www.jakobmunck.dk/genealogi/Oluf_Munck_bio_dk.pdf