Forslag ønskes
Fra : rune@riis-larsen.dk

Dato : 10-07-06 10:10

Jeg vil lige forsøge at trække på denne gruppes enorme erfaring og
viden...

Vi pusler lidt med tanken om en campingvogn. Har været teltligger i
årevis.
Scenariet er som følger...
To store voksne og fire børn. Det lækre ville være noget i retningen
af 4 køjer så man lige kan stable børnene *g*, en stor
rundsidegruppe (skal gå helt rundet, ellers er der bestemt ikke plads
til så mange menesker tror jeg) og så naturligvis en dobbeltseng.
Totalvægt max 2000 kg. det er jo bilen der sætter grænsen og 2000 er
vidst også rigeligt.

Nogle forslag??

Nå ja... den skal jo altså heller ikke koste en formue, brugt er OK.

Hilsen

Rune

Fra : jcjensen

Dato : 10-07-06 21:10

rune@riis-larsen.dk wrote in news:1152522604.432564.50340@
75g2000cwc.googlegroups.com:

Kære Rune

> [...]
> rundsidegruppe (skal gå helt rundet, ellers er der bestemt ikke plads
> til så mange menesker tror jeg) og så naturligvis en dobbeltseng.

Held og lykke med det - det kan lade sig gøre. Da vi anskaffede vores
første vogn havde vi tre børn - da den blev sikftet ud var vi oppe på
fem, hvoraf de to - tre aldste sjældent eller aldrig var med.

Vognen var en 15 fods Colchester uden toiletrum. Der var langsæder i den
ene ende (man kan sove på langs eller tværs som man vil) og
dobbeltdinette (vel ca. 130 cm sovebredde)

Vi har ihvertfald haft fire halv til helstore børn til at deles om de
sovepladserne på langsæderne, mens vi selv tog til takke med
dobbeltdinetten. Det gik uden vrøvl. Sovelængden på dinetten er
vognbredden, så man skal være høj, før det ikke er nok - bredden kan
måske være mere kneben.

Min søn kører med fem børn i en 14 fods Knaus - også uden toiletrum. Jeg
mener, at der er to dobbeltdinetter, og så har han selv bygget en køje
over den ene. Det er nydeligt og solidt arbejde, så hvis du kender en
handyman (Der kan ikke være fem børn, men de to er små - en sover
hos forældrene, en anden i barnevogn).

I min ungdom kunne man få små vogne med enkeltdinette, og så kunne man
sætte en lærredskøje op over - holderne var fastmonteret og så var det
ellers to metalstænger og et stykke lærred med løbegange. Det må kunne
fikses i nyere vogne også - bådbranchen må have en løsning på lærredet,
for det kan næppe fåes færdigt mere. Måske kan man finde en
ophugningsmoden Sprite fra først i 70'erne med sådan en køjeindretning,
så har man stumperne.

Jeg vil stærkt fraråde rundsiddegruppe. Bordet er alt for lille. Prøv at
finde en vogn med gammeldags langsæder. De giver plads til tre ved hver
side, og bordet kan være omkring 1,5 m langt i fuld bredde. Tro mig, I
får brug for hver cm.

I dag ville jeg nødig undvære toiletrummet - med alderen får man mere
brug for at komme op om natten. Vi klarede os den gang med to gardiner,
som kunne trækkes for midtersektionen, så man kunne etagevaske sig
uforstyrret ved køkkenvasken. De sidste år havde vi et Porta-Potti, som
stod i forteltet til nattebrug, men det krævede jo, at forteltet var sat
op, og det tog plads op inde i vognen under kørsel. Vi kunne dog stadig
komme ind og sidde ved bordet.

Med 2000 kg til rådighed vil jeg dog mene, at I kan få fem
voksensovepladser + toiletrum (17 fod eller ca 510 cm totallængde).
Måske er der plads til alle fire børn, måske skal der bikses en løsning
til den sidste, men det må kunne lade sig gøre.

Hvis I alligevel vælger rundsiddegruppe, så bed forhandleren finde seks
tallerkner og seks glas/kopper (eller tag det selv med). Så vil I kunne
se, at det er bordets størrelse, der er problemet, når man er mange.

Og ellers - især hvis I måske skal bruge nogle hjemmestrikkede
løsninger, så prøv at snakke med en forhandler, der har været med siden
dengang, hvor store familier og få penge (camping var billigt) var
sædvanlige. Idag skal pladsen bruges til mest mulig luksus - dengang var
målet at skaffe plads til flest muligt indenfor en given vognlængde.

Endnu engang held og lykke med projektet.

Venlig hilsen
Jens Chr. Jensen