Ny samle-PC - kan det bruges?
Fra : momo

Dato : 18-06-01 22:28

Hej Alle
Jeg skal købe en ny computer, men prøver at spare lidt ved at samle den
selv. Min hardware-viden er temmelig begrænset, men jeg har dog brugt hele
dagen idag på www.edbpriser.dk, samt et par andre sider for at lære lidt om
tingene. Jeg er kommet frem til at følgende dele måske vil være det rette
til
mig:

Bundkort: Asus A7V-E ATX Pris: 958,-
Hardisk: Western Digital Caviar WD200BB 20GB Pris: 1034,-
Processer: AMD Athlon Thunderbird 900MHz Pris: 1119,-
Køler: Cooler Master EP5-6I11-A1 Pris: 198,-
DVD-ROM: CTX DVD-810H Spin: 10x DVD-ROM / 40x CD-ROM Pris: 534,-
RAM-blok: SDRAM PC133 Apacer 128MB Pris: 314,-
Grafik-kort: Palit Microsystems Daytona GeForce2 MX200 w./TV-Out Pris:
749,-
Kabinet: Codegen MidiTower ATX-6009 Pris: 295,-

Samlet pris (med billigt og simpelt lydkort og disk-drev): 5500,-
(Jeg regner med at bruge min gamle 15" IBM-skærm + IBM keyboard)

Jeg har egentlig ikke noget decideret spørgsmål, men jeg ville blive utrolig
glad, hvis nogen kunne kommentere omkring mine valg, f.eks. omkring
kompabiliteten mellem delene, køleren er alt for lille, dårligt bundkort,
for lille (og larmende, Preben Kvist? o.lign.
Er der nogen, som har dårlige erfaringer med nogle af de ovenstående dele?

Jeg søger ikke at få den ultimative maskine, men bare en som kan spille
noget Counter-strike, og nogle DVD-film over på fjerneren, samtidig med, at
den
er driftsikker, da jeg ikke har nogen somhelst forudsætninger for at kunne
rode med komponenterne, hvis der går noget galt.

Er det svært at samle for en forholdsvis fingernem førstegangs-tekniker, når
alle delene engang ankommer eller er eksperthjælp påkrævet?

På forhånd mange tak
mvh
Johan Rose

Fra : René Jensen

Dato : 18-06-01 23:24

Nedenstående er mine kommentarer til de enkelte hardware:

> Bundkort: Asus A7V-E ATX Pris: 958,-
Asus boards er kendt for kvalitet, jeg har kun oplevet et Asus-board jeg
måtte returnere af de ca. 5 boards jeg har haft igennem tiden. Grunden
til returnering af boardet skyldtes den famøse fejl i Intel's i820
chipset.

> Hardisk: Western Digital Caviar WD200BB 20GB Pris: 1034,-
Har kun haft en enkelt Western Digital disk, som jeg ærlig talt var
ganske utilfreds med. Det var en 3.2GB disk, som jeg fik byttede hele
tre gange på kun tre år(!), så nu har jeg givet disken væk til en ven,
som bruger den i en lille file-server. Han siger at udover der er nogle
få bad sectors på disken, så virker den skamt fint. Men da det er et
godt stykke tid siden, så kan jeg ikke udtale mig om lige præcis denne
disk -- dog skulle jeg mene at diskene rent faktisk bliver produceret på
IBM harddisk-fabrikater under Western Digital's navn. Og jeg har været
fult ud tilfreds med mine IBM diske -- dog er der en del klager over
deres 75GXP-serie, som i øjeblikket er ved at blive afløst af
60GXP-serien.

> Processer: AMD Athlon Thunderbird 900MHz Pris: 1119,-
Har selv en 800MHz version af ovenstående ... det eneste jeg kan sige er
at jeg er mere end tilfreds, trækker diverse programmer fint, f.eks.
Photoshop 6, Borland Delphi 5 Enterprise version og Counter-Strike uden
problemer.

> Køler: Cooler Master EP5-6I11-A1 Pris: 198,-
Hmm ... en køler er en køler, så længe man ikke har tænkt sig at
overclocke sin processor.

> DVD-ROM: CTX DVD-810H Spin: 10x DVD-ROM / 40x CD-ROM Pris: 534,-
Tjah, kender det ikke -- da jeg selv har et Toshiba M1402 DVD-ROM drev.

> RAM-blok: SDRAM PC133 Apacer 128MB Pris: 314,-
Ganske fine RAM-moduler, har samme modul (dog kun PC100) siddende i min
Coppermine.

> Grafik-kort: Palit Microsystems Daytona GeForce2 MX200 w./TV-Out Pris:
> 749,-
Kender det ikke.

> Kabinet: Codegen MidiTower ATX-6009 Pris: 295,-
Øh ja, det er sikkert et fint kabinet :P

> [...]
> er driftsikker, da jeg ikke har nogen somhelst forudsætninger for at kunne
> rode med komponenterne, hvis der går noget galt.
Jeg kan ikke lige se om der skulle være nogle større problemer med at få
de enkelte komponenter til at spille sammen. Og på papiret ville den
sagtens kunne bruges til det som du ønsker og mere end det.

> Er det svært at samle for en forholdsvis fingernem førstegangs-tekniker, når
> alle delene engang ankommer eller er eksperthjælp påkrævet?
Jeg ville ikke mene at det burde være noget problem at samle systemet
selv. Jeg kan da lige liste en nogle gode råd, som du kan vælge at bruge
eller ej:

- Hvis det er første gang du selv samler en computer, så er det en god
idé at have en ven, som du kan ringe til, hvis nu du er i tvilv om
noget. Det ville være så ærgeligt at beskadige noget nyt hardware.

- Sørg for at beholde alt hardware i de poser/papkasser/æsker de kom i,
indtil du har modtaget alt hardware. Selvfølgelig kan man smide evt.
emballage, der blev benyttet til transport/beskyttelse af hardware, væk.

- Inden du skal samle computeren sørg for kun at pakke de enkelte
komponenter ud en ad gangen, og tjekker om alt tilbehør er der. F.eks.
se efter om der er skruer o.lign. til kabinettet.

- Saml alle manualer i en bunke for sig, så hvis der skulle opstå
problemer med installering af hardware at du let kan finde manualen og
finde en løsning til dit problem. Hvis ikke du kan finde en logisk
løsning, så er det her det er rart med en, som du kan ringe til for
yderligere hjælp.

> På forhånd mange tak
Det var så lidt -- skulle det være en anden gang, så bare mail mig.

--
Med venlig hilsen,
René Jensen

Once a upon a time a wise man said to me:
"I consider Windows like I consider bad weather ... I accept it and hope
for something better"

Fra : Henrik Dissing

Dato : 20-06-01 17:19

On Tue, 19 Jun 2001 00:23:34 +0200, René Jensen wrote:

>Hmm ... en køler er en køler, så længe man ikke har tænkt sig at
>overclocke sin processor.

Der er dog stor forskel på hvor meget de støjer.

Venlig hilsen
Henrik Dissing

Fra : René Jensen

Dato : 18-06-01 23:24

> [...]

Coppermine.

> Grafik-kort: Palit Microsystems Daytona GeForce2 MX200 w./TV-Out Pris:
Kender det ikke.

Fra : -=Madsen=-

Dato : 19-06-01 00:21

Købe et bundkort med KT133a chipset, hvis du ikke vil betale mere for det,
kan du med stor fordel købe et soltek til omkring det samme, det skal lige
siges at soltek er et helt fint bundkort som har fået kanon god kritik

Fra : Peter Olsen

Dato : 19-06-01 02:21

Mht hvor svært det er selv at samle, kan jeg sige at det efter min mening
faktisk kun er lidt svært at sætte strømmen til bundkortet. Jeg tænker ikke
på stikket fra PSU'en, men at få vendt og drejet alle de stik til LED, power
switch osv.

Mht DVD så havde jeg indtil for 4 dage siden et DELTA DVD drev - det var
købt af både mig og min storebror - vi havde dog begge det problem at vi
simpelthen ikke kunne få det til at læse almindelige CD'er - DVD gik fint.
Så lige præcis der kunne man se at tingene også kan blvie for billige.

Til sidst vil jeg bare sige 'go for it'. Det er sjovt at sidde og kæmpe med
det og kanon når det endeligt virker og man sidder ved en pc man selv har
samlet i blod sved og tårer. Men husk - det tager lidt tid, det virker som
regel ikke første gang, men så vender man et stik om og prøver igen.

Nå ja - bestil aldrig et motherboard med posten - motherboard er en anelse
overfølsomme og kan ikke li' postvæsenets til tider hårde behandling. Og
eftersom motherboardet skal være motorvej for alt andet du smider i, fra CPU
til DVD, så lad være med at spare på den konto - det kan simpelthen ikke
betale sig. Soltek er billigt, og hvis du ser på www.tomshardware.com kan
man se, at prisen også betyder at det rent faktisk er langsommere.

Føj hvor en smøre - men jeg håber det hjalp.

--

Peter Olsen
olsen@worldonline.dk

Fra : Lasse Stig Thomsen

Dato : 19-06-01 06:23

> Hardisk: Western Digital Caviar WD200BB 20GB Pris: 1034,-

Godt valg. WD diske er nogle af de bedste der er på markedet, ihvertfald
hvis man spørger mig.

Fra : Peter Rinder

Dato : 19-06-01 06:30

Nu hvor RAM er så billigt, mener jeg at pengene er godt givet ud, hvis du
køber 256MB!

/Peter

Fra : Lasse Elbek

Dato : 19-06-01 07:46

"momo" <1014@omk.dk> wrote in message news:9glri6$ojn$1@sunsite.dk...
> [...]
>
> Samlet pris (med billigt og simpelt lydkort og disk-drev): 5500,-
> (Jeg regner med at bruge min gamle 15" IBM-skærm + IBM keyboard)
______________________________________

Jeg vil forslå følgende til næsten samme pris !
Bundkort: Soltek SL-75AK-X pris 1019
Harddisk: Quantum Fireball Plus AS 20GB pris 1039
Processor: Athlon Thunderbird 1000MHz (133) pris 1290
Køler: FOP32 (SocketA/370/FC-PGA) pris 195
DVD: Pioneer DVD-105SZ Slot-In Bulk pris 795
RAM: Apacer 256MB pris 538
Grafikkort: Hercules 3D Prophet II-MX Retail pris 801
Kabinet: Codegen MidiTower ATX-6009 pris: 295
floppy: Alps pris
94

ialt 6050 (lydkort sidder på bundkort)

for 550 kr mere får du et meget bedre system !

har valgt tbird 1000 fordi de kan clockes til ca 1400 mhz, hvis du går med
det i tankerne.

daytona kort er jeg ikke tilhænger af: har oplevet ustabilitet samt de er
ikke lige så hurtige som de andre fabrikater.
Hercules kort har fået nogle af de bedste anmeldelser (som Asus)

DVD: slot in er sejt ;) + det er 16x.

256 mb ram er et krav idag, og så især til den pris :)

Harddisk:
disken bliver solgt som en maxtor disk, og der er 5 års garanti på, mod
normalt 3.
Har selv sådan en i 40 gb udgaven, en super disk :)

du kan evt læst om harddisken og dvd'en på http://www.storagereview.com/

Det var vel det :)

mvh
Lasse Elbek

Fra : Case

Dato : 19-06-01 12:35

> [...]
> til
> mig:
>
> Grafik-kort: Palit Microsystems Daytona GeForce2 MX200 w./TV-Out

MX200 er et horribelt grafikkort. MX og MX400 er bedre. Et MX w./TV-Out
koster 749,- fra samme producent er det er mærkbart bedre. Undgå MX200
kortene!

MX kan overclockes meget, mit Creative MX kører med 220/210 hvor standard er
175/166 (gpu/ram). Det samme gælder nok også for MX400.

Fra : Atcox

Dato : 20-06-01 08:30

> [...]

er
> 175/166 (gpu/ram). Det samme gælder nok også for MX400.

For lige at uddybe tingende lidt:

Kortet som bare hedder MX er det "første" GeForce 2 MX fra Nvidia.
Det bliver nu faset ud for MX 200 og MX 400 kortene.

Forskellen på MX og MX 200 er at MX 200 kortet kun har en 64-bit SD memory
bandwidth,
mod MX' ens 128-bit SD eller 64-bit DDR.
Jeg er enog med Case - det passer ikke til en 900 Mhz Cpu.

Den eneste forskel på MX 400 kortet er at det fra fabrikken kører 200 Mhz,
mod MX'erens 175 Mhz.
Iflg. Anadtech <http://www.anandtech.com/showdoc.html?i=1453&p=2> giver
dette ikke den store forskel,
og kan også nåes med et Alm MX, som Case har gjort det.

Pelle Frederiksen.

Fra : Peter Rasmussen

Dato : 28-06-01 22:22

Et godt råd: Hold jer fra Palit Daytona kortene!! Jeg har haft 2 siddende i
mit Asus p5A bundkort og begge fik min maskine til at gå amok, både grafisk
i spil og i generel stabilitet. Det kan være et isoleret tilfælde med min pc
men alligevel; brug lidt flere penge på grafikkortet og spar dig for de
problemer, som desværre kan opstår med kort af det mærke.