kat uden stedsans...hjælp...
Fra : opalia

Dato : 09-07-06 10:32

Hejsa
Håber nogen kan hjælpe os. Vi har købt den allermest charmerende lille
hankat Charlie, hos Dyrenes beskyttelse. Han er ca. 10md og
neutraliseret. Han var udekat - smidt ud, det første stykke tid i hans
liv og gik så en dag ind på den lokale skole, som så sendte ham til
Dyrenes beskyttelse, hvor han var i ca. 6 md. Vi havde ham inde de
første 14dage (som der jo anbefales) hvor han sad og kiggede ud af
vinduerne og klagede sin nød for at komme ud.. Vi har kattelem så han
selv kan gå ud nu. Og det er så der problemet opstår.Han kan ikke altid
finde hjem igen!!. Vi har på de 7 uger vi har haft ham, hentet eller
fået ham bragt hjem 7-8 gange. Han har de gange hvor han er blevet væk,
aldrig været mere end 500meter hjemmefra! Mest er det bare på nabovejen,
hvor han går ind og piver over han ikke kan finde hjem. Han er ikke så
stor og meget tryghedssøgende så han hopper op til folk og vil nusses,
så folk er villige til at hjælpe ham... Men det er ikke særlig praktisk
at han ikke kan finde hjem!! Vores sidste kat blev kørt over for et par
måneder siden så angsten for at have mistet ham sidder dybt. Jeg har
hængt en af de der vindklokker op i haven, så der er en lyd han kan gå
efter, men det virker ikke efter hensigten. I denne uge har han været
væk 2 gange! hvor nogen har ringet eller kommet med ham... Han virker
overlykkelig når han så kommer hjem igen og så går han ikke længere end
over til naboen de næste par dage og skal bare nusses og nusses i en
uendelighed...Vi har joket om at købe en kat til ham...hans egen
førerkat... er det en ide? han var meget glad for de andre katte på
kattehjemmet så der vil ikke være et problem der... Jeg har købt en
sele, så jeg kunne gå tur i nabolaget for at han kunne lære vejen hjem,
men han nægter at gå, når han får den på!
Vi synes det vil være synd at gøre ham til indekat.
Så alle ideer om hvordan vi tackler vores kats manglende stedsans
modtages med glæde

Med venlig hilsen
opalia
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Hr. Jensen

Dato : 09-07-06 10:46

Den Sun, 09 Jul 2006 09:32:10 GMT sendte opalia
<opalia25KATTE@BAKKEhotmail.com> følgende røgsignaler:

>Så alle ideer om hvordan vi tackler vores kats manglende stedsans
>modtages med glæde

Når I nu ved at den har dårlig stedsans, hvorfor lukker I den så ud?

I skal nok vælge mellem at lade ham blive inde, hvor han ikke bliver
væk, men til gengæld er knotten.
Eller lade ham komme ud velvidende at han næppe finder hjem af sig
selv og dermed går i mere eller mindre panik.

Alternetivt: Byg en voliére/løbegård til ham, så han kan komme ud, men
ikke væk.

--
Hr. Jensen

Getz er ikke noget man hører -
Det er noget man kører

Fra : opalia

Dato : 09-07-06 11:04

> Synes stadig, som jeg skrev, ikke om tanken om han skal være indekat...
venligst
Opalia

Fra : Hanne Engermann

Dato : 09-07-06 11:24

> [...]
> første 14dage (som der jo anbefales) hvor han sad og kiggede ud af
> vinduerne og klagede sin nød for at komme ud..

Jeg synes nu, at 14 dage er for lidt!

> Vi har kattelem så han
> selv kan gå ud nu.

Kan han også finde ind gennem kattelemmen?

> [...]
> over til naboen de næste par dage og skal bare nusses og nusses i en
> uendelighed...Vi har joket om at købe en kat til ham...hans egen

Det synes jeg helt bestemt, I skulle gøre! At han går og piver, når han
er ude, kan også skyldes, at han kalder på katteselskab!

> han var meget glad for de andre katte på
> kattehjemmet så der vil ikke være et problem der...

Hvad med at kontakte internatet igen og spørge, om de stadig har en af
de katte, han var særligt glad for? Det ku' jo være! Og hvis I gør det,
hold så begge katte inde i ca. 4 uger.

> Jeg har købt en
> sele, så jeg kunne gå tur i nabolaget for at han kunne lære vejen hjem,
> men han nægter at gå, når han får den på!

Ja, gem selen langt væk!

> Vi synes det vil være synd at gøre ham til indekat.

Helt enig, men I skulle måske overveje enten at lave en stor løbegård
eller hegne hele haven ind (Det vil nok koste ca. det samme og behøver
faktisk ikke at blive ret dyrt. Så slipper I også for den evige angst
for, at han bliver kørt over.

Hanne Engermann
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : opalia

Dato : 09-07-06 12:58

Hejsa
Tjo tja kattelemmen kan han godt finde ud af... hvis der ikke går for
lang tid fra han går ud af den, til han vil ind igen.. Altså hvis der
går mere end 3-4 timer siden han gik ud af kattelemmen så har han altså
glemt kattelemmens eksistens!! Går han ud af hoveddøren så skal han også
ind af hoveddøren...Han er ikke den klogeste kat på jorden!! men han er
så ufattelig charmerende at man tilgiver ham hans dumhed
Han piver ikke, som jeg kan forstå på f.eks. naboerne, før end han vil
have opmærksomhed eller ikke kan finde hjem. Det virker ikke som om han
ikke forstår at han bor ved os, der skal ikke herske nogen tvivl om han
elsker os højt ( og det er gengældt) men bare som om at han ikke er
udstyret med stedsans.
Vi kan ikke rigtig hegne haven ind eller lave en løbegård der er
tilstrækkelig stor.Så jeg vil virkelig tage til overvejelse om en kat
mere ikke er løsningen. .For han er så selskabelig. Han er ret vild med
naboens kat men hun gider ham ikke. Han gør hende også jaloux, for han
hopper op til naboen og nusser med dem og så sidder deres kat og skuler
så misundeligt på ham.. ja ja han er for sød.

Hilsen
Opalia

Fra : Hanne Engermann

Dato : 09-07-06 14:08

> [...]
> ind af hoveddøren...Han er ikke den klogeste kat på jorden!! men han er
> så ufattelig charmerende at man tilgiver ham hans dumhed

For det første ville jeg være konsekvent og KUN lade ham komme ud via
kattelemmen. For det andet ville jeg (alt efter typen af kattelem) binde
en snor under flappen af lemmen og rundt om kanten foroven (i siden), så
lemmen konstant står åben. Det er varmt nok, og så vænner han sig til,
at det er dér, det foregår.

> [...]
> ikke forstår at han bor ved os, der skal ikke herske nogen tvivl om han
> elsker os højt ( og det er gengældt) men bare som om at han ikke er

Han er nok - som før nævnt - lukket for tidligt ud!

> [...]
> hopper op til naboen og nusser med dem og så sidder deres kat og skuler
> så misundeligt på ham.. ja ja han er for sød.

Det lyder til at være en dejlig missedreng, I har fået jer. Skynd jer at
få en til!
(og hold dem så inde begge to en måned tid - uanset vejret)

Held og lykke
Med venlig hilsen
Hanne Engermann
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Ukendt

Dato : 09-07-06 12:29

"opalia" <opalia25KATTE@BAKKEhotmail.com> skrev i en meddelelse

> Så alle ideer om hvordan vi tackler vores kats manglende stedsans
> modtages med glæde

Tror at i skal give ham mere tid. Ikke alle katte falder til lige hurtigt.

Vi overtog en 1½ år gammel kat i januar måned. Han virkede til, at han var
ved at falde til og er også en meget kælen kat. Leo forsvandt dog
pludseligt. Jeg efterlyste ham allevegne, indtil vi opdagede, at han var i
vores krybekælder, som vi også havde en mistanke om. Han fik mad og vand i
kælderen, men kom kun frem, når vi ikke var der. Jeg sad så på lur dernede
hver dag og efter 8 dage fik jeg ham fanget. Tilbage i stuen, var han igen
enormt kælen.
Anyway- vi holdt ham inde i ca 1½ måned, indtil vi var helt sikre på, at han
var faldet til. Han smuttede så ud en kort tur, men kom rendende, da jeg
kaldte.
I dag er der ingen probs. Han render både ude og inde og går også med mig i
kælderen, ind imellem. Leo havde også været rendt væk i en månedstid, lige
før vi fik ham.

Jeg synes, at en kat mere er en god ide, som selskab til jeres kat.
Derudover synes jeg, at i skal holde ham inde i længere tid. Hvis han stadig
ikke kan finde hjem, så må en løbegård være den bedste løsning for ham.

--
Mvh. www.tjekmig.dk
http://tjekmig.dk/forum/

Fra : "

Dato : 09-07-06 15:04

opalia wrote:
> Vi synes det vil være synd at gøre ham til indekat.
Det skal I heller ikke, det vil være vanvid og synd for katten.
I behøver heller ikke hegne haven ind eller andre mærkelige ting. Han skal
blot lære nabolaget at kende, og for ham tager det åbenbart lidt længere
tid.
Mit råd er at gå med ham ud og gå tur. Vil han ikke i sele, så bær ham -
længere og længere væk. Lad ham dufte og se og bemærke, gerne markere vejen
til jeres hus., Tag ham med ud de steder, hvor han er fundet flest gange og
følg/guide ham hjem. På den måde lærer han området at kende (selvom det er
lidt tidskrævende).

Sørg for at duftmarkere jeres have/skel og kattelem med en duft, han kan
genkende. Gerne med hans egen urin osv, så han kan genkende stedet.
Det lyder ikke så slemt med de antal gange, han ikke har kunnet finde hjem.
Men ud på tur med ham og guide ham. Når han ikke gider mere, så bær ham.
... og en anden kat til ham vil være fint

Held og lykke

Fra : Brian

Dato : 10-07-06 18:21

"<II>" <its@broken.eu> skrev i en meddelelse

> Sørg for at duftmarkere jeres have/skel og kattelem med en duft, han kan
> genkende. Gerne med hans egen urin osv, så han kan genkende stedet.

Brug fx 'grus' fra kattebakken, strø det langs hækken...

Fra : tina larsen

Dato : 10-07-06 19:29

Tøm hans katte bakke rundt i haven, så den dufter af ham.

tina larsen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Hanne Engermann

Dato : 10-07-06 23:40

> tina larsen skrev:
>
> Tøm hans katte bakke rundt i haven, så den dufter af ham.

Rigtig god idé, men jeg vil anbefale kun at gøre det i kanterne af
haven, så hjælper i ham også med at markere grænserne for hans
territorium mht. andre katte.

Med venlig hilsen
Hanne Engermann
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : S. Hansen

Dato : 18-07-06 11:22

On Sun, 09 Jul 2006 09:32:10 GMT, opalia
<opalia25KATTE@BAKKEhotmail.com> wrote:

> [...]
>Vi synes det vil være synd at gøre ham til indekat.
>Så alle ideer om hvordan vi tackler vores kats manglende stedsans

Jeg syntes først og fremmest du skal sætte dig ind i reglerne for
husdyrhold, så vil det heller ikke være noget problem med at katten
ikke kan finde hjem. Du udsætter heller ikke katten for at blive kørt
over.

Kender du ikke reglerne for husdyrhold kan jeg informere dig om at
iflg. "lov om mark og vejfred" må din kat ikke forlade din ejendom.

Steen