Andet multimedie
Spejlvende jpg uden tab
Fra : Lars Thomsen Nielsen

Dato : 09-07-06 10:00

Jeg har filer i JPG-format, som er spejlvendte. Kender I et program, hvor
man kan spejlvende disse uden at miste data (filstørrelse)? De programmer
jeg umiddelbart kender reducerer altid med en kompresionsfaktor og det
ønsker jeg ikke.

Lars

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 09-07-06 12:14

Lars Thomsen Nielsen skrev:

>Jeg har filer i JPG-format, som er spejlvendte. Kender I et program, hvor
>man kan spejlvende disse uden at miste data (filstørrelse)?

Rota

http://park2.wakwak.com/~tsuruzoh/index-e.html
--
Kerim

Fra : Lars Thomsen Nielsen

Dato : 10-07-06 11:32

(filstørrelse)?

> http://park2.wakwak.com/~tsuruzoh/index-e.html

Programmet kan ikke spejlvende billeder, kun rotere.

Fra : Thorkild Dalsgaard

Dato : 09-07-06 15:10

"Lars Thomsen Nielsen" skrev
> Jeg har filer i JPG-format, som er spejlvendte. Kender I et program, hvor
> man kan spejlvende disse uden at miste data (filstørrelse)?

IrfanView plus plugins.
www.irfanview.com

Start IrfanView:
Menu Options | JPG Lossless Operations... (PlugIn)
Option Vertical flip
Option Horizontal flip
Option Auto rotate (according to EXIF orientation, if available)
etc.

mvh
Thorkild Dalsgaard

Fra : Lars Thomsen Nielsen

Dato : 09-07-06 18:57

> [...]
> Option Vertical flip
> Option Horizontal flip
> Option Auto rotate (according to EXIF orientation, if available)

Fikst. Var ikke opmærksom på denne feature i Irfanview. Savner dog
muligheden for at konvertere et helt bibliotek af gangen, hvilket jeg ikke
mener kan lade sig gøre.

Alternativt vil jeg prøve Rota som Kerim foreslår, men jeg vil helst bruge
et program jeg allerede har installeret. Jeg har ca. 200 billeder som er
spejlvendt, så jeg så gerne at man kunne bruge det på et helt bibliotek ad
gangen.

Lars

Fra : ct

Dato : 10-07-06 10:13

det kan photoshop, også hele mapper
claus

Fra : Lars Thomsen Nielsen

Dato : 10-07-06 11:32

> det kan photoshop, også hele mapper

Har jeg desværre ikke.

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 11-07-06 15:59

ct wrote:

> det kan photoshop, også hele mapper

Ikke uden at genkomprimere filerne.
--
Toke Eskildsen - http://ekot.dk/

Fra : hcma

Dato : 10-07-06 12:11

> [...]
> spejlvendt, så jeg så gerne at man kunne bruge det på et helt bibliotek ad

det kan IrfanView også Kig her: http://www.eksperten.dk/artikler/180
m v h
hcma/-

Fra : Lars Thomsen Nielsen

Dato : 10-07-06 14:24

> det kan IrfanView også Kig her:
http://www.eksperten.dk/artikler/180

Hvordan sikrer du at JPG-billederne beholder deres opløsning (JPG
lossless operation) under en batch-kørsel? Det feature kan jeg
ikke finde i version 3.98.

Lars

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 11-07-06 16:07

Lars Thomsen Nielsen wrote:

> Hvordan sikrer du at JPG-billederne beholder deres opløsning (JPG
> lossless operation) under en batch-kørsel?

Det gør man ikke. IrfanViews håndtering af tabsfrie JPEG operationer er
et plugin og ikke en del af dens batch-funktionalitet.

En mulighed er at hente jpegtran: http://sylvana.net/jpegcrop/jpegtran/
og lave et lille BAT-script, som dette:

mkdir spejlvendt
FOR %%A IN (*.jpg) DO jpegtran -trim -flip horizontal %%A
spejlvendt\%%A

(anden linje skal være på én linje)
--
Toke Eskildsen - http://ekot.dk/

Fra : Lars Thomsen Nielsen

Dato : 11-07-06 22:33

> [...]
> og lave et lille BAT-script, som dette:
>
> mkdir spejlvendt
> FOR %%A IN (*.jpg) DO jpegtran -trim -flip horizontal %%A

Mange tak for hjælpen Toke, jeg er næsten i hus nu. Jeg havde via Google
godt læst om JpegTran, men fandt ikke selve exe-filen, så tak for linket.

Jeg har nu lavet tre bat-filer, hvoraf de to første fungerer godt (flip
horisontalt og flip vertikalt). Den sidste (FlipHor_Ver.bat) skulle være en
sammenkobling af de to, men den virker ikke. Kan du sige mig hvordan jeg i
een go spejlvender både horisontalt og vertikalt?

Mine bat-filer:

mkdir FlipHorizontal
FOR %%A IN (*.jpg) DO jpegtran -trim -flip horizontal %%A
FlipHorizontal\%%A

mkdir FlipVertikal
FOR %%A IN (*.jpg) DO jpegtran -trim -flip vertical %%A FlipVertikal\%%A

mkdir FlipHor_Ver
FOR %%A IN (*.jpg) DO jpegtran -trim -flip horizontal -flip vertical %%A
FlipHor_Ver\%%A

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 11-07-06 22:42

Lars Thomsen Nielsen wrote:

> [...]
> skulle være en sammenkobling af de to, men den virker ikke. Kan du
> sige mig hvordan jeg i een go spejlvender både horisontalt og

Så vidt jeg erindrer, er det det, der kaldes transpose. Men hvis det
ikke virker, kan du lave to gennemløb:

mkdir FlipBot
FOR %%A IN (*.jpg) DO jpegtran -trim -flip horizontal %%A
FlipBoth\%%A
cd FlipBoth
FOR %%A IN (*.jpg) DO jpegtran -trim -flip vertical %%A %%A
--
Toke Eskildsen - http://ekot.dk/

Fra : Lars Thomsen Nielsen

Dato : 12-07-06 10:19

> Så vidt jeg erindrer, er det det, der kaldes transpose. Men
hvis det
> ikke virker, kan du lave to gennemløb:

Transpose (og transverse) spejler over diagonalen og hermed
bliver billedet (4:3) til (3:4), så den dur ikke.

> [...]
> FlipBoth\%%A
> cd FlipBoth
> FOR %%A IN (*.jpg) DO jpegtran -trim -flip vertical %%A %%A

Det tog mig lige lidt tid at finde ud af hvorfor sidste del ikke
virkede, men det er også noget tid siden jeg har rodet med DOS
kommandoer. "Fejlen" i din kode er at programmet JpegTran.exe
ikke ligger i biblioteket FlipBoth.

Jeg har nu udbygget din batfil med nedenstående kode. Nu virker
det for mig - ingen tab af data grundet (gen-) komprimering. Jeg
kom dog til at se at en speling både horisontalt og vertikalt,
stadig giver spejlvendt billede, så nu spejler koden kun
horisontalt kombineret med en rotation på 90 eller180 grader.

TAK for hjælpen

PS. Der er hjælp til JpegTran her:
http://linuxcommand.org/man_pages/jpegtran1.html

Lars

**************
Rem Programmet JpegTran.exe SKAL ligge i samme bibliotek som de
Rem JPG-filer, som skal spejlvendes.

MkDir FlipR180
Copy jpegtran.exe FlipR180\jpegtran.exe
Copy *.jpg FlipR180\
Cd FlipR180
Rem Pause
FOR %%A IN (*.JPG) DO jpegtran -trim -flip horizontal %%A %%A
FOR %%A IN (*.JPG) DO jpegtran -trim -rotate 180 %%A %%A
Rem Pause
Del jpegtran.exe
Rem Pause