Hunkat mangler moderfølelse
Fra : LH

Dato : 09-07-06 05:42

Jeg har en veninde der har en perserkat, der har født fem dejlige killinger
(der var seks, men den ene overlevede ikke). Missemor er førstegangsfødende,
men hun er ikke særlig interesseret i sine børn. Jo, hun ligger hos dem og
de dier hende også (men hun har ikke mælk nok, så der suppleres), men hun
rengør og slikker dem ikke og viser ikke interesse for det. Killingerne blev
født i torsdags. Er der noget som helst man kan gøre for at "lære" katten at
klare rengøring af sine børn? Gode erfaringer efterlyses, hvis de findes!
Vil lige sige at ejeren selvfølgelig sørger for de små får tisset og har
afføring - når nu kattemor ikke vil!

LH

Fra : Tina M.

Dato : 09-07-06 07:29

"LH" <le_ha@privat.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> efterlyses, hvis de findes! Vil lige sige at ejeren selvfølgelig sørger
> for de små får tisset og har afføring - når nu kattemor ikke vil!

Smør lidt KMR-mælk på dem, stimuler dem til tis/afføring, og stik bagenden
op i hovedet på moderen - det skal nok komme...har prøvet det samme, og lige
pludselig så er den der.
Rør også lidt ved killingerne - moderen vil så prøve. at få vasket den
*grimme* duft væk.....men alt med måde, så hun ikke for alvor mister
moderfølelsen.

P.S. hvorfor tror du, at hun ikke har mælk nok ?

--
Mvh, Tina
www.heart-and-soul.dk

Fra : LH

Dato : 09-07-06 08:06

Der er prøvet alt det du foreslår, moderkatten er mere interesseret i sin
ejer og vi må heller end gerne røre ungerne uden hun virker mere
interesseret i dem af den grund. Tværtimod er hun glad og vil kæles når vi
kommer, hun beskytter ikke ungerne mere af den grund. Manglende mælk kan hun
se på vægten.

LH

Fra : Hanne Engermann

Dato : 09-07-06 08:36

> [...]
> kommer, hun beskytter ikke ungerne mere af den grund. Manglende mælk kan

Katte er sippede dyr, og da jeg i sin tid oplevede det samme, tog jeg
noget afføring fra en killing og smurte det på missemors pote, mens hun
lå ved killingerne. Hun gik selvfølgelig i gang med at slikke sin pote,
og imens holdt jeg killingenumsen hen til poten. Og hun fortsatte sin
rengøring videre på killingen. Derefter var der ingen problemer.

Så længe killingerne lægger sig til at sove, når de har spist, er alt
OK, og jeg ville glemme alt om vægten og tilskud - giv det i stedet til
missemor.
Man kan - selvom man vejer på samme tidspunkt hver dag - den ene gang se
ringe vægtforøgelse (killingen har måske lige haft afføring og endnu
ikke spist), og den næste gang stor (killingen har endnu ikke haft
afføring og har lige spist).
Og så kan der godt gå et par dage, før mælken løber ordentligt til. Det
betyder intet; de små skal nok komme efter det.

Altså: brug i stedet øjne og ører og hænder.

PS: Hvis din veninde fortsat vil give tilskud, skal hun bruge den
flydende KMR-mælk, ikke pulveret. Uanset hvor godt man rører det op, kan
det "slamme op" i tarmene på så små killinger. De får forstoppelse, og
så dør de.

Held og lykke!

Med venlig hilsen
Hanne Engermann
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : LH

Dato : 09-07-06 09:24

Nu er det min veninde der ejer kattene og jeg er ikke helt inde i hvorfor de
skal have tilskud, men det må hun jo selv bedst vide, da det ikke er første
gang hun har killinger. Men jeg ved i hvert fald det er det flydende KMR hun
bruger for det har jeg hentet til hende!! Men der har været en dyrlæge fordi
missemor havde for meget flåd og det er efter han har været der at der blev
suppleret med KMR. Missemor kom på penicillin

LH