Andet multimedie
bentjuul 3670
Fejl i skærmkalibrering med Huey?
Fra : Ole Larsen

Dato : 08-07-06 07:58

Efter et kort besøg i fundatser, mener jeg det må være her og ikke i
.....h.skærm. Ellers flytter jeg naturligvis.

For at få rigtig styr på skærmen, har jeg anskaffet Pantone Huey.
Og det kører fint......dvs farverne bliver konsistent forkerte.
Har reinstall. og prøvet at justere gentagne gange med samme resultat:
Alt for varme farver. Eks har jeg konvert alle disse:

http://olelarsen.eu/06/index.html

til grayscale(discard color information) og genuploaded, men alligevel
er de med Huey-justeringen chokoladebrune hos mig. Med Adobe gamma kan
jeg få det ok som før, men det var ikke lige ideen med anskaffelse af
huey. Er der nogle ideer på hvad der snyder mig - jeg har svært ved at
forestille mig at Pantone ikke kan lave farvekalibrering...

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
New Images And Design, june 2006

Fra : Esben

Dato : 08-07-06 12:50

> [...]
> der nogle ideer på hvad der snyder mig - jeg har svært ved at forestille
> mig at Pantone ikke kan lave farvekalibrering...

Hvilken temperatur har du kalibreret til?

--
Esben

Fra : Ole Larsen

Dato : 08-07-06 13:21

Esben skrev:
> "Ole Larsen" <olenospam@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> Hvilken temperatur har du kalibreret til?
>
> --
> Esben

Har prøvet 5000 k til 6500 K uden det ændrede videre

Fra : Peer K

Dato : 08-07-06 12:56

Ole Larsen wrote:

> [...]
> er de med Huey-justeringen chokoladebrune hos mig. Med Adobe gamma kan
> jeg få det ok som før, men det var ikke lige ideen med anskaffelse af

Det er ret normalt, at farver ser varmere ud første gang man kigger på
en kalibreret monitor - men selvfølgelig skal grå ikke blive brunt. Er
det generelt farverne er forkerte, eller "kun" i Photoshop?

Jeg kender ikke Huey andet end af omtale, men et par ting, der falder
mig ind :

- Sørg for at Adobe Gamma er HELT væk, eller gør som Adobe selv
skriver her : http://www.adobe.com/support/techdocs/321608.html

- Huey kan måle "ambient" lys i rummet hele tiden, mens du arbejder -
og altså justere kalibreringen. Prøv at eksperimentere med at slå det
til eller fra?

--
Peer

Fra : Ole Larsen

Dato : 08-07-06 13:48

Peer K skrev:

> Det er ret normalt, at farver ser varmere ud første gang man kigger på
> en kalibreret monitor - men selvfølgelig skal grå ikke blive brunt. Er
> det generelt farverne er forkerte, eller "kun" i Photoshop?

Overalt, på nettet i PS

> [...]
> mig ind :
>
> - Sørg for at Adobe Gamma er HELT væk, eller gør som Adobe selv skriver

Den var ikke hvor beskrevet af Adobe. For at være sikker, søgte jeg på
exe filen og omdøbte fra A G L.exe til Old A G L.exe - det må da være nok?
Men det ændrede intet

> - Huey kan måle "ambient" lys i rummet hele tiden, mens du arbejder -
> og altså justere kalibreringen. Prøv at eksperimentere med at slå det
> til eller fra?

Og det hjalp lidt, men langt fra nok

Føler mig lidt med håret i postkassen ;-(

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 09-07-06 13:22

Ole Larsen skrev:

> Den var ikke hvor beskrevet af Adobe. For at være sikker, søgte
> jeg på exe filen og omdøbte fra A G L.exe til Old A G L.exe -
> det må da være nok? Men det ændrede intet

Du skal blot sørge for, at der ikke ligger en genvej til Adobe
Gamma Loader i startmappen, for Huey har vel sin egen gamma
loader(?).

[Slå ambient måling fra]
> Og det hjalp lidt, men langt fra nok

Det lyder måske smart, at Huey løbene kan justere farvetemperaturen
på skærmen ud fra det omkringliggende lys, men jeg har min tvivl om
Huey er et nøjagtigt nok værktøj til at foretage en sådan måling.

Har du mulighed for at måle, hvad skærmen faktisk står til lige pt.
i farvetemperatur eller går du blot ud fra, hvad du har stillet
Huey-softwaren til at ramme?

Kan man få Huey-softwaren til at fortælle, hvilken farvetemperatur
rumbelysningen ligger på, og hvad er den i så fald?

Hvad er det for en skærm, du sidder med?

--
Hilsen
Madsen

Fra : Ole Larsen

Dato : 09-07-06 16:11

Thomas G. Madsen skrev:

> Du skal blot sørge for, at der ikke ligger en genvej til Adobe
> Gamma Loader i startmappen, for Huey har vel sin egen gamma
> loader(?).

Ingen genvej til gamma loader, men til huey

> [...]
>
> Har du mulighed for at måle, hvad skærmen faktisk står til lige pt.
> i farvetemperatur eller går du blot ud fra, hvad du har stillet

Når huey justere ved jeg ikke hvad den justerer til. Nu er den koblet
fra og skærmen er justeret med det til skærm medfølgende Forte Manager
til 6500 K

> Kan man få Huey-softwaren til at fortælle, hvilken farvetemperatur
> rumbelysningen ligger på, og hvad er den i så fald?

Nej

> Hvad er det for en skærm, du sidder med?

LG Flatron L1932P

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 09-07-06 16:35

Ole Larsen skrev:

> Ingen genvej til gamma loader, men til huey

Så er det i orden.

> Når huey justere ved jeg ikke hvad den justerer til. Nu er den
> koblet fra og skærmen er justeret med det til skærm medfølgende
> Forte Manager til 6500 K

Og det bliver udelukkende gjort via software? Altså ikke noget med
skruen på hver enkelt farvekanal på skærmens front, indtil værdien
er nået?

> LG Flatron L1932P

Ifølge: <http://www.komputer.dk/Crosslink.jsp?d=123&a=5780> så er
den skærms svaghed netop, at farvetemperaturen svinger for meget,
men det burde nu da være muligt at få en nogenlunde neutral grå.
Spørgsmålet er bare, om Huey er god nok til det. Jeg ved f.eks.
at EyeOne 2 er langt bedre til at opnå neutral grå end Colorvision
Spyder er.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Ole Larsen

Dato : 09-07-06 18:17

Thomas G. Madsen skrev:

> Og det bliver udelukkende gjort via software? Altså ikke noget med
> skruen på hver enkelt farvekanal på skærmens front, indtil værdien
> er nået?

Det er denne gang sket med software alene, men jeg kan også gøre det ved
at skrue på knapper på monitor

> Ifølge: <http://www.komputer.dk/Crosslink.jsp?d=123&a=5780> så er
> den skærms svaghed netop, at farvetemperaturen svinger for meget,
> men det burde nu da være muligt at få en nogenlunde neutral grå.

Er der en kommunikationsbrist her? Uden Huey får jeg fint en neutral
grå. Det er kun med Huey, det går galt

> Spørgsmålet er bare, om Huey er god nok til det. Jeg ved f.eks.
> at EyeOne 2 er langt bedre til at opnå neutral grå end Colorvision
> Spyder er.

Det er besyndeligt at man kan sælge ting, der ikke kan gøre hvad der
loves. Og at testere ikke skriver om det - min tiltro til tests
reduceres jævnligt..

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 09-07-06 19:01

Ole Larsen skrev:

> Er der en kommunikationsbrist her?

Muligvis, men pudsigt nok, så sidder jeg pt. ved en LG L1932P(*)
og vil give testeren hos www.komputer.dk ret i, at der er for stor
variation i både farvetemperatur og luminans på den skærm.

Når den er stillet til at vise helt sort, er der et tydeligt lysere
bånd hele vejen rundt langs kanten. Bredest og lysest i top og bund,
hvor det går ca. 2 cm ind og ca. 1 cm. i siderne, og hvis bare den
er vippet en smule op eller ned, ændrer farverne sig markant.
Det skyldes nok TN-panelet, for det er deres svaghed.

> Uden Huey får jeg fint en neutral grå. Det er kun med Huey, det
> går galt

Nå ok. Jeg har lige prøvet at måle den igennem med min Eye-One 2.
Med alt stillet til 'Native' i Eye-One Match 3 (softwaren som følger
med til Eye-One 2) og skærmen stillet til fabriksindstillingerne,
får jeg en gamma på ca. 2.2, en farvetemperatur på 6400K og en
luminans på 272 cd/m². Resultatet bliver en nogenlunde neutral grå,
men forsøger jeg efterfølgende at justere mig frem til en mere
neutral grå, kan softwaren ikke følge med før luminansen bliver kørt
væsentligt ned (jeg har ikke installeret Forte Manager til skærmen.
Kun driveren).

272 cd/m² er også helt ude i hampen, så den er kørt ned på 120 cd/m²
ved at stille Brightness til 10 og Contrast til 51. Derefter kunne
Eye-One Match 3 følge med og resultatet blev en langt mere neutral
grå plus et væsentligt behageligere billede at se på. Nu matcher den
nogenlunde min Dell 2400FPW lige bortset fra, at Dell'en er stillet
til 100 cd/m².

> Det er besyndeligt at man kan sælge ting, der ikke kan gøre hvad
> der loves. Og at testere ikke skriver om det - min tiltro til
> tests reduceres jævnligt..

Der er nok også himmelvid forskel på, hvor seriøse de forskellige
testere er.

(*) Jeg har en kollegas nyindkøbte computer og skærm med hjemme for
at installere Windows og diverse programmer på den. Computeren havde
jeg blot koblet på min gamle CRT-skærm, men da jeg for en times tid
siden fik pakket skærmen ud, viste det sig faktisk at være en L1932P.

--
Hilsen
Madsen