Andet multimedie
bentjuul 3670
Fjerne varmedis
Fra : emj

Dato : 08-07-06 07:40

Jeg har nogle feriebilleder fra Italien, hvor der er en en del
varmedis på. Jeg vil gerne reducere mængden af varmedis på de
billeder.

Er der et fikst filter, som kan klare det eller har nogen en god
vejledning.
PS, PSE,PSP haves.

Hilsen emj

Fra : emj

Dato : 08-07-06 11:05

emj skrev:

>Jeg har nogle feriebilleder fra Italien, hvor der er en en del
>varmedis på. Jeg vil gerne reducere mængden af varmedis på de
>billeder. Gode råd søges

Her er et af de værste eksempler.
http://lamaguf.dk/P6290243.jpg

Hilsen emj

Fra : Ole Larsen

Dato : 08-07-06 12:48

emj skrev:

> Her er et af de værste eksempler.
> http://lamaguf.dk/P6290243.jpg
>
> Hilsen emj

Måske usm 20/50/0 eller var det 50/20/0 ? (kan gentages)

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
New Images And Design, june 2006

Fra : emj

Dato : 08-07-06 23:03

Ole Larsen skrev:

>Måske usm 20/50/0 eller var det 50/20/0 ? (kan gentages)

Tak, det er da bedre end ingenting, men helt godt bliver det nu ikke.
Irriterende med den slags billeder )

Hilsen emj

Fra : Ole Larsen

Dato : 08-07-06 23:28

emj skrev:

> Tak, det er da bedre end ingenting, men helt godt bliver det nu ikke.
> Irriterende med den slags billeder )
>
> Hilsen emj

Jeg prøvede. Skruer du vildt, kan du næsten fjerne det, men det går ud
over forgrund, så lav en maske.

Fra : emj

Dato : 09-07-06 07:37

Ole Larsen skrev:

>Jeg prøvede. Skruer du vildt, kan du næsten fjerne det, men det går ud
>over forgrund, så lav en maske.

Maske?
Det tror jeg, at jeg dropper at forsøge mig med. Der må da findes en
plugin, en action, eller et scripts eller noget, der kan klare den
operation. at fjerne dis og tåge.

Hilsen emj

Fra : Asboe

Dato : 09-07-06 10:48

emj skrev i <4p0va2t0p01bps1gr5h4j7o36u8eaqlj9i@4ax.com>:

>Her er et af de værste eksempler.
>http://lamaguf.dk/P6290243.jpg

Jeg prøvede med disse indstillinger i Shadow/Highlight:

Shadows
Amount: 9%
Tonal Width: 29%
Radius: 30px

Highlights
Amount: 14%
Tonal Width: 41%
Radius: 87px

Adjustments
Color Correction: +20
Midtone Contrast: +79

Det giver et brugart resultat.
Måske lidt justeringer for farverne vil hjælpe :D

--
Hilsen Asboe
Navnet i e-mail adressen er spejlvendt!

Fra : emj

Dato : 09-07-06 20:09

Asboe skrev:

>Jeg prøvede med disse indstillinger i Shadow/Highlight:
osv

Jeg synes, det blev rigtig fint nu. Din opskrift + saturation + USM,
så er jeg tilfreds. Tusind tak for hjælpen

Hilsen emj

Fra : Asboe

Dato : 09-07-06 10:17

emj skrev i <8hkua2pbgrqno8knrokvera2cps1g4hmp1@4ax.com>:

>Jeg har nogle feriebilleder fra Italien, hvor der er en en del
>varmedis på. Jeg vil gerne reducere mængden af varmedis på de
>billeder.

Prøv med 'Shadow/Highlight' i Photoshop ...
Tips: Skrue op for 'Midtone Contrast' (+50 el mere) og reguler
derefter for skygge og højlys!

Fra : Ole Larsen

Dato : 09-07-06 10:54

Asboe skrev:

> Prøv med 'Shadow/Highlight' i Photoshop ...
> Tips: Skrue op for 'Midtone Contrast' (+50 el mere) og reguler
> [...]

Gider ikke dl igen og prøve, men det lyder som en begavet ide. Igen -
skal der skrues meget, må der nok en maske til (og det er såå nemt, emj)

Fra : emj

Dato : 09-07-06 20:10

Ole Larsen skrev:

>Gider ikke dl igen og prøve, men det lyder som en begavet ide. Igen -
>skal der skrues meget, må der nok en maske til (og det er såå nemt, emj)

Jeg skruede uden brug af maske. Det er muligt, at det er nemt, men jég
har aldrig fået lært at bruge det
Hilsen emj

Fra : emj

Dato : 09-07-06 11:38

Asboe skrev:

>Prøv med 'Shadow/Highlight' i Photoshop ...
>Tips: Skrue op for 'Midtone Contrast' (+50 el mere) og reguler
>derefter for skygge og højlys!

Tak! Ja, det har også en positiv effekt og kan så efterfølges af Oles
USM

Hilsen emj

Fra : steen

Dato : 10-07-06 13:06

> Er der et fikst filter, som kan klare det eller har nogen en god
> vejledning.
> PS, PSE,PSP haves.
>
> Hilsen emj

En anden mulighed er i PS at:
- kopierer laget
- vælg autokontrast
- sæt kopilaget til multiplicer
- herefter justeres oppasiteten for kopilaget til det ønskede

Dette kan så optages til en aktion, hvis man ønsker det.

Held og lykke
Steen

--
links for photoshop entutiaster
http://www.gral.dk

Fra : emj

Dato : 10-07-06 19:04

steen skrev:

> [...]
>- herefter justeres oppasiteten for kopilaget til det ønskede
>
>Dette kan så optages til en aktion, hvis man ønsker det.

Tak, den er rigtig god.
Jeg laver en action

Hilsen emj

Fra : Ricko.

Dato : 11-07-06 07:27

"emj" <lamaguf@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Tak, den er rigtig god.
> Jeg laver en action
>
> Hilsen emj
Kunne man få lov til at se det færdige billede

Fra : emj

Dato : 11-07-06 08:49

Ricko. skrev:

>Kunne man få lov til at se det færdige billede

Ja, det må du gerne
Her er først resultatet af den action, som Steen foreslog.
(opasityvalg 50%)
http://lamaguf.dk/P6290243_trin1.jpg

Blev efterfulgt af USM med 40/10/0

http://lamaguf.dk/P6290243_trin2.jpg

Hilsen emj

Fra : Ricko.

Dato : 11-07-06 09:46

> Ja, det må du gerne
> Her er først resultatet af den action, som Steen foreslog.
> [...]

Det må jeg sige , hele hatten af for det , godt gået ,

Fra : Ole Larsen

Dato : 11-07-06 11:24

Ricko. skrev:
> "emj" <lamaguf@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Det må jeg sige , hele hatten af for det , godt gået ,

Og det kan køres meget længere - så disen er helt væk (har prøvet) men
så bliver det unaturligt

Fra : emj

Dato : 11-07-06 11:34

Ole Larsen skrev:

>Og det kan køres meget længere - så disen er helt væk (har prøvet) men
>så bliver det unaturligt

Det gør ikke noget, at der er lidt dis tilbage. Det er blot
feriebilleder, som jeg lige vil pynte lidt på, før jeg laver en DVD
med musik og info om turen osv.
Jeg er ikke typen, der skal have alt muligt lavet til papirbilleder,
som ingen alligevel gider se )

Hilsen emj

Fra : Ole Larsen

Dato : 11-07-06 12:11

emj skrev:

> Det gør ikke noget, at der er lidt dis tilbage. Det er blot
> feriebilleder, som jeg lige vil pynte lidt på, før jeg laver en DVD
> med musik og info om turen osv.

Et sådan landskab helt uden dis ville som nævnt også virke unaturligt

Fra : Esben

Dato : 11-07-06 16:43

"emj" <lamaguf@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Her er først resultatet af den action, som Steen foreslog.
> [...]

Her er et eksempel lavet med et curves adj. layer og en gradueret maske
(sletter det igen om et par dage):
http://www.gruf.dk/billeder/emj.jpg

--
Esben

Fra : emj

Dato : 11-07-06 19:40

Esben skrev:

>Her er et eksempel lavet med et curves adj. layer og en gradueret maske
>(sletter det igen om et par dage):
>http://www.gruf.dk/billeder/emj.jpg

Det ser rigtig fint ud, og jeg vil gerne have opskriften skåret ud i
pap, men det er måske for meget at forvente
Flot blev det i alle tilfælde.

Hilsen emj

Fra : Esben

Dato : 11-07-06 20:34

> Det ser rigtig fint ud, og jeg vil gerne have opskriften skåret ud i
> pap, men det er måske for meget at forvente
> Flot blev det i alle tilfælde.

Her er opskriften (i PS)
Layer > New adjustment layer > Curves > Klik OK

I Curves boksen har jeg lavet følgende justeringer:
For at øge kontrasten generelt:
RGB-kanal: http://www.gruf.dk/billeder/emj_curves_RGB.gif
For at fjerne lidt af det blåstik der er i billedet:
Blå kanal: http://www.gruf.dk/billeder/emj_curves_B.gif

Eftersom disen er kraftigst øverst i billedet har jeg ændret den maske*, som
det ovenstående lag er født med.
Med Curves laget valgt tegnes en gradient fra grå (her 59%) til hvid, fra
bund til top.
Lagpaletten skulle nu gerne se sådan ud:
http://www.gruf.dk/billeder/emj_curves_layer_mask.gif

*Det hvide i masken angiver at der er 0% gennemsigtighed, sort 100%
gennemsigthed og gråtoner som delvis gennemsigtighed.

--
Esben

Fra : emj

Dato : 12-07-06 06:14

Esben skrev:

Tak for opskriften.
Jeg har prøvet den nogle gange, men har svært ved at få samme fine
resultat, som du fik.
Jeg prøver at arbejde videre med at ramme lidt bedre. Curves og mask
er ikke værktøjer, jeg plejer at bruge.