Find gårsdagens dato
Fra : Martin

Dato : 07-07-06 12:19

Hjælp... jeg har helt glemt hvordan man får datoen for igår.

var now = new Date();
så har jeg ihvertfald for idag - men hvad med for igår?

Fra : Jens Peter Karlsen [~

Dato : 07-07-06 12:54

Træk 1 fra.
var day = getday(now)
var yesterday = day -1.
Husk at checke for 0. Hvis du får det skal du bruge en funktion der
sætter måneden 1 tilbage og sætter dagen til sidste dag i den måned.

Fra : Martin

Dato : 07-07-06 13:53

Jens Peter Karlsen [FP-MVP] wrote:
> [...]
> Husk at checke for 0. Hvis du får det skal du bruge en funktion der
> sætter måneden 1 tilbage og sætter dagen til sidste dag i den måned.

Arghh... skod, håbede på at der var en funktion der kunne finde datoen
for x antal dage tilbage i tiden :(

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 07-07-06 16:19

Martin wrote:

> Arghh... skod, håbede på at der var en funktion der kunne finde datoen
> for x antal dage tilbage i tiden :(

Det er der skam også ...

Kik på DateAdd :)
http://www.int.gu.edu.au/courses/3008int/m03/FYI/Command_Syntax.htm#Heading33

http://www.functionx.com/vb/Lesson09.htm
Længere ned kommer en gennemgang af date/time funktoner i VB

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 07-07-06 16:19

> [...]
> Husk at checke for 0. Hvis du får det skal du bruge en funktion der
> sætter måneden 1 tilbage og sætter dagen til sidste dag i den måned.

Hvorfor ikke DateAdd?

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 07-07-06 21:06

Martin <maa@scandesigns.dk> writes:

> var now = new Date();
> så har jeg ihvertfald for idag - men hvad med for igår?

var time = new Date();
time.setDate(time.getDate()-1);

Så får du endda samme tidspunkt, bare en dag før.

/L

Fra : Martin

Dato : 08-07-06 00:34

Lasse Reichstein Nielsen wrote:

> var time = new Date();
> time.setDate(time.getDate()-1);

PRÆCIS, det var den jeg havde ledt og ledt efter :)
Men nu sad jeg lige og læste lidt, så sætter setDate jo kun datoen, og
hvis hvad sker der så med måneden når man skriver
time.setDate(time.getDate()-1);
og time selvfølgelig den første i en måned.
Vil måned så også rykke en tilbage?

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 08-07-06 11:12

Martin <news@natten-i.dk> writes:

> [...]
> hvis hvad sker der så med måneden når man skriver
> time.setDate(time.getDate()-1);
> og time selvfølgelig den første i en måned.

Prøv det, prøv det! :)

Men ja, hvis man sætter datoen til noget der ikke findes i en måned,
fx den 0. eller den 32., så bliver det korrigeret til dagen før den 1.
(altså den sidste i foregående måned) eller dagen efter d. 31. (eller
fire dage efter d. 28, hvis måneden ikke har flere dage).

Det giver også en nem måde at finde ud af hvor mange dage en måned
har:

function daysOfMonth(year,mth) { // mth==1 => Januar
return new Date(year,mth /*0-baseret, så måned efter*/,0).getDate();
}

/L

Fra : N/A

Dato : 08-07-06 00:41

Fra : Martin

Dato : 08-07-06 00:41

Christian Hansen wrote:
> Jeg har lavet et script til håndtering af datoberegninger.
>
> Du kan finde det her:
>
> <http://www.chrsen.dk/da/scripter/javascript/calendar/>
>
> Hvis du vil finde datoen for 10 dage siden kan det gøres således:
>
> var today = mkjd();
> var 10daysago = jd2date(today - 10);
> document.write(10daysago["year"] + "-" + 10daysago["month"] + "-" +
> 10daysago["day"]);

Du har rigtig mange fede ting Christian - og jeg har skam også luret
mange af dine ting igennem, og leget lidt med dem.

Men jeg vidste der var en kort funktion til netop dette formål (se
Lasses svar) og det var lige præcis den jeg søgte.

Men din vil nok blive brugt hvis mit tillægsspørgsmål til Lasse ikke er
som forventet :)

PS: Tak for fundanemt! - Håber der kommer en masse plugins på et
tidspunkt :)

Fra : Christian Hansen

Dato : 13-07-06 21:10

Martin skrev:
> Du har rigtig mange fede ting Christian - og jeg har skam også luret
> mange af dine ting igennem, og leget lidt med dem.

Det er jo også det de er der for - og så lige for, at jeg kan finde det
jeg laver igen - alt for ofte har jeg lavet noget flere gange, fordi jeg
ikke kunne finde det jeg lavede sidst.

> [...]
> Lasses svar) og det var lige præcis den jeg søgte.
>
> Men din vil nok blive brugt hvis mit tillægsspørgsmål til Lasse ikke er

tsk .- men den benytter jo ikke den julianske dag:)

> PS: Tak for fundanemt! - Håber der kommer en masse plugins på et
> tidspunkt :)

Tak. jeg er glad for at det finder anvendelse - plugins og moduler
kommer til stille og roligt - men det måtte da gerne gå stærkere :)

Mvh Christian