Mavekikkertundersøgelse.
Fra : Marianne Kjær Munk

Dato : 05-07-06 07:20

Hejsa

Jeg er i den "heldige" situation at jeg skal have lavet en
mavekikkertundersøgelse. Altså en kikkert ned i halsen og maven osv.

Er det så slemt som jeg frygter.

Nogle erfaringer med det?

Kh Marianne

Fra : 0h-paradis

Dato : 05-07-06 08:00

Marianne Kjær Munk skrev:
> [...]
>
> Jeg er i den "heldige" situation at jeg skal have lavet en
> mavekikkertundersøgelse. Altså en kikkert ned i halsen og maven osv.

Ja den er værre.

Jeg går ud fra at du IKKE tror det er ubehagelig

En fødsel er meget værre.

Du får en slange ned i halsen og jeg fik bræk fornemmelser og strittede
imod som bare Fa...., det skal man ikke men sammenarbejde, det vil sige
synke.
Jeg har nok slugt den 10/12 gange både med og uden medikamenter,
slangerne er blevet t yndere og dermed nok nemmere at synke,
Jeg fik stoselid ; eller hvordan man nu staver det; og en bedøvelse
spray i halsen, hvilket fik halsen til at snører sig sammen som om men
skulle kvæles.

Menjeg er nok også den værste eksempel min kone grinede ad mig, da hun
selv fik slangen, hun havde ingen problemer og sagde " det er ikke noget
at regne, men det er da ikke behagelig".
Men hvorom alting er slangen er nede på under et minut og der efter
mærker du ikke noget, anden end en svag kilden.

Så tag du det bare rolig og held og lykke med slangen.

En strejf tanke
Godt man ikke er sabelsluger
fra
Jørgen

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 05-07-06 18:27

On Wed, 05 Jul 2006 09:00:09 +0200, 0h-paradis <0h@paradis.dk>

>En strejf tanke
>Godt man ikke er sabelsluger

Eller bøsse

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 05-07-06 11:47

"Marianne Kjær Munk" <marianne@NOSPAMmmmunk.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg er i den "heldige" situation at jeg skal have lavet en
> mavekikkertundersøgelse. Altså en kikkert ned i halsen og maven osv.

Hej Marianne,

Nu er det jo lidt et spørgsmål om temprament, men jeg synes det var rædsomt.
:-/
Jeg ville ti gange hellere føde tvillinger om det så skulle være...*G*

Jeg var ellers ikke specielt nervøs, da jeg skulle have min
kikkertundersøgelse. Jeg fik, en gang fom mange år siden i forbindelse med
en akut operation, pumpet maveindholdet ud. Det mindes jeg ikke som nær så
slemt, måske fordi jeg sad op imens? Som Jørgen er inde på, skal du, om du
kan, være samarbejdsvillig og forsøge at sluge, så går det altså en del
lettere, også for dig selv.
Tag endelig imod noget beroligende. Det sagde jeg nej til, fordi jeg er så
sej. *GG* *NOOOT*.

Mange tanker og pøj-pøj herfra...

--
Mvh. Renate
____________________________

Fra : Viggo

Dato : 05-07-06 18:53

> [...]
>
> Jeg er i den "heldige" situation at jeg skal have lavet en
> mavekikkertundersøgelse. Altså en kikkert ned i halsen og maven osv.

Nu skriver du "ned i halsen og maven osv." Jeg kan kun udtale mig om "ned i
halsen og maven" - ikke osv:
Jeg fik en, der varede ca 40 min. pga. problemer med at se det, de skulle.
Det var ubehageligt mens det stod på, men bagefter mærkede jeg ikke noget.
Vi tog lige hjem med et par rundstykker købt på vejen, og mærkede ikke noget
ubehag overhovedet.
--

Venlig hilsen
Viggo

Fra : Trist

Dato : 05-07-06 19:08

"Marianne Kjær Munk" <marianne@NOSPAMmmmunk.dk> wrote in news:44ab5ab3$0
> [...]

> Jeg er i den "heldige" situation at jeg skal have lavet en
> mavekikkertundersøgelse. Altså en kikkert ned i halsen og maven osv.

Jeg regnede det ikke for noget. Bagefter blev jeg kaldt for sabelsluger af
lægen.

Fra : LH

Dato : 05-07-06 20:19

Jeg tror det afhænger af hvor stor ens kvalmetærskel er. Nogen (inkl. mig
selv) føler opkastningsfornemmelse ved den mindst lille smule lidt inde i
munden. Jeg har ikke selv prøvet det, men ved fra andre at nogen syntes det
er det mest rædselsfulde de har prøvet og andre regner det for ingenting.
Jeg kender nogen der ikke har kunnet gennemføre undersøgelsen.
I de grelle tilfælde, hvorfor kan man ikke blive let bedøvet, mens de
undersøger maven?
Jeg ved fra dyr - at dem bedøver de da? Og undersøgelsen er den samme.

LH

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 06-07-06 15:10

On Wed, 5 Jul 2006 21:18:35 +0200, "LH" <le_ha@privat.tele.dk>
wrote:

> [...]
>undersøger maven?
>Jeg ved fra dyr - at dem bedøver de da? Og undersøgelsen er den samme.

Jeg kan heller ikke klare det gennem halsen, men gennem næsen og
ned, går det godt, så får man ikke de brækfornemmelser.
mvh Ebbe

Fra : Poul-Erik Hansen

Dato : 06-07-06 13:35

Hej Marianne - gruppe
Undersøgelsen kan sagtens foretages uden patienten er "åndeligt" tilstede -
altså sovende, men det er nok ikke alle hospitaler som giver dette tilbud -
jeg fik det i Nykøbing F og var mere end glad ved det. Selve undersøgelsen
er ganske harmløs og klares for de fleste i vågen tilstand, men når du er
betænkelig eller direkte nervøs så bør du foreslå
personalet at du gerne vil være sovende. Sandsynligheden er at jeg bare sov
på noget afslappende medicin- jeg ved det ikke og nu er det også lige meget.
Undersøgelsen fik jeg foretaget for ca.3 år siden og det eneste de spurgte
om var om jeg havde synkebesvær - og det har man sgu når de står der med
deres slanger og kikkerter.
Held og lykke - og tag nu bare roligt.
PEH

Fra : berberdk

Dato : 08-07-06 17:03

> Er det så slemt som jeg frygter.
>
> Nogle erfaringer med det?

Det værste ved den nævnte undersøgelse er nervøsiteten. Jeg har fået udført
undersøgelsen to gange. Begge gange valgte jeg at få noget beroligende - og
det virker! Du husker ikke noget om selve undersøgelsen og føler ikke
ubehag. Eneste ulempe er at du ikke kan køre bil resen af dagen og at du som
regel lige skal ligge en halv time efter undersøgelsen. Sygehus lægerne vil
som regel sige at bedøvelse er unødvendig, men heldigvis er det dig der
bestemmer. I et døgnstid efter undersøgelsen kan din hals være lidt øm/hævet
som om man har lidt halsbetændelse.

Foretages undersøgelsen ikke gennem halsen men den anden vej hjælper
beroligende ikke alverdens. Det gør bare nas!

Berberen

Fra : Aksel Pedersen

Dato : 11-07-06 19:29

"berberdk" <berberdk@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Foretages undersøgelsen ikke gennem halsen men den anden vej hjælper
> beroligende ikke alverdens. Det gør bare nas!

Undgaa videst muligt de kraftigere bedøvelsesmidler. Hver kontakt med dem
koster hjerneceller og fremmer derved en lurende demens.
Hvis I ikke er meget nervøse, er det bedst at nøjes med afslapning og lokalt
spray ned i halsen.