automatisk opdatering af siden hver 15. se~
Fra : Laurits Thomsen

Dato : 05-07-06 07:21

Hej
Findes der en måde at få en asp side til at opdatere sig selv
f.eks. hver 15. sek?

Mvh
Laurits

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jan Vinten

Dato : 05-07-06 09:16

Laurits Thomsen wrote:
> Hej
> Findes der en måde at få en asp side til at opdatere sig selv
> [...]

Hej du,

Der er ikke nogen måde, at gøre det på i ASP da det kører
serverside og alt indhold køres og sendes én gang.

Kig evt. på meta delen der hedder REFRESH:
http://www.htmlhelp.com/reference/wilbur/head/meta.html

/ Jan

Fra : Jørn Andersen

Dato : 05-07-06 10:32

On 5 Jul 2006 01:16:10 -0700, "Jan Vinten" <jan.vinten@gmail.com>
wrote:

>Der er ikke nogen måde, at gøre det på i ASP da det kører
>serverside og alt indhold køres og sendes én gang.
>
>Kig evt. på meta delen der hedder REFRESH:
>http://www.htmlhelp.com/reference/wilbur/head/meta.html

Det er et glimrende bud - spørgsmålet er så bare, *hvor* den
Refresh-ment skal ske?
Hvis man selv har kontrol over serveren kan man lave et script, der
får den til at kalde siden med passende mellemrum.
Ellers skal man selv have en maskine stående, der gør det clientside.

Desuden skal man være opmærksom på, at der ikke er den store
nøjagtighed i de 15 sekunders-intervaller.

Laurits, hvad skal det bruges til?

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Laurits Thomsen

Dato : 05-07-06 12:52

> Laurits, hvad skal det bruges til?

Jeg har lavet en database som nogle institutioner skal oprette
afdelinger i og indberette takster for 2007 i via en webside. Der vil
være mange brugere der benytter siden indenfor en kort periode. Hvis to
personer fra samme institution indberetter takster (og opretter
afdelinger i systemet) på samme tid dur det ikke, at de ikke kan se de
oplysninger den anden evt har tastet ind i systemet. Så kan vi få mange
dobbeltregistreringer.

jeg håber det giver mening.

Fra : Jørn Andersen

Dato : 05-07-06 14:27

On 05 Jul 2006 11:51:33 GMT, Laurits Thomsen
<laurits_vibjerg@hotmail.com> wrote:

> [...]
>afdelinger i systemet) på samme tid dur det ikke, at de ikke kan se de
>oplysninger den anden evt har tastet ind i systemet. Så kan vi få mange

Jo, det tror jeg nok. Men:
1) Jeg kan ikke helt se problemet, for når én bruger inddaterer data,
så er de jo umiddelbart tilgængelige. Så hvad er det du vil opdatere?
2) En anden vinkel: Det lyder lidt som om, du prøver at finde en
teknisk løsning på, at man ikke kan finde ud af at aftale en
arbejdsdeling på den enkelte institution. - Hvis det er rigtigt, hvad
skulle så få dem til at kigge efter, om de pågældende data er
indtastet i forvejen?

Så jeg har nok ikke helt forstået det alligevel

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Laurits Thomsen

Dato : 05-07-06 15:19

> 1) ...når én bruger inddaterer data,
> så er de jo umiddelbart tilgængelige.

Det kræver vel, at man opdaterer den side der viser listen over
indberettede data hvis man befinder sig på siden i
indberetningsøjeblikket.

> [...]
> arbejdsdeling på den enkelte institution. - Hvis det er rigtigt, hvad
> skulle så få dem til at kigge efter, om de pågældende data er

Forskellige afdelinger indberetter forskellige oplysninger. En afdeling
indberetter f.eks. en normering mens økonomiafdelingen indberetter den
pågældende afdelings budget og takst.

Hvis der ikke er oprettet en afdeling (f.eks afdeling A) i systemet i
forvejen, kan enten afdeling A selv eller økonomiafdelingen oprette
afdelingen når de er klar til at indberette oplysninger. Hvis f.eks.
økonomiafdelingen så opretter afdelingen i databasen mens afdeling A har
oversigtssiden åben, opdager afdeling A ikke, at afdelingen er oprettet
når de er klar til at indtaste deres oplysninger.

Det er muligt, at man kan koordinere sig ud af problemet, men det ville
være rart at vide hvordan man evt kan gøre dette.

Fra : Jørn Andersen

Dato : 05-07-06 15:50

On 05 Jul 2006 14:19:08 GMT, Laurits Thomsen
> [...]

>forvejen, kan enten afdeling A selv eller økonomiafdelingen oprette
>afdelingen når de er klar til at indberette oplysninger.

Så faldt ti-øren

Så vidt jeg kan se, er der to muligheder:
a) enten gør du som Michael foreslår og lader ASP-siden checke, om
afdelingen eksisterer i forvejen
b) eller du får afdelingerne lagt ind fra starten, så man ikke
decentralt kan/skal oprette afdelinger.

b) virker som den sikreste løsning for mig, men nu har jeg jo lige
demonstreret, at jeg ikke kender de præcise omstændigheder

>Det er muligt, at man kan koordinere sig ud af problemet, men det ville
>være rart at vide hvordan man evt kan gøre dette.

Hvis der skal oprettes en afdeling, skal den indtastes i en formular.
I stedet for så bare at oprette med INSERT, starter du med at lave en
forespørgsel (SELECT ... WHERE Afdeling = det indtastede).

Hvis den eksisterer, får brugeren en meddelelse, ellers oprettes den
med INSERT.

Det forudsætter selvfølgelig, at afdelingerne har et entydigt navn (et
id eller anden i forvejen anerkendt betegnelse. Det nytter ikke, hvis
der er frit valg mht. hvordan navnet staves.

Jeg tror dog stadig mest på løsning b).

Good luck!

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Michael Zedeler

Dato : 05-07-06 15:13

Laurits Thomsen wrote:

> [...]
> afdelinger i systemet) på samme tid dur det ikke, at de ikke kan se de
> oplysninger den anden evt har tastet ind i systemet. Så kan vi få mange

Hvis du indretter den underliggende database korrekt, vil applikationen
selv kunne registrere hvis brugerne prøver at hælde de samme stykker
data i flere gange.

Mvh. Michael.

Fra : Laurits Thomsen

Dato : 06-07-06 07:19

> [...]

> Hvis du indretter den underliggende database korrekt, vil applikationen
> selv kunne registrere hvis brugerne prøver at hælde de samme stykker

Hej Jørn og Michael.
Mange tak for hjæpen! Jeg har valgt, at benytte jørn's forslag B.

Mvh
Laurits Thomsen