Hjælp køleskabet virker ikke
Fra : Id

Dato : 04-07-06 22:30

Hej

Køleskabet i vores Dethlef fra 1997 kommer ikke under 15 grader
Jeg har monteret blæser for bedre cirkulation
der kommer masser af varm luft ud ved øverste rist,
kører på 220 volt, samme problem ved gas drift

Er der nogen i gruppen der har et godt råd, ud over at købe et nyt køleskab

Mvh.

Id

Fra : J. Kragh

Dato : 05-07-06 07:28

Hej

Prøv at tage det ud og stil det på hovedet en times tid, og se om det ikke
hjælper.

Held og lykke

Jørgen

Fra : Sten Bo

Dato : 05-07-06 07:56

> [...]
> kører på 220 volt, samme problem ved gas drift
>
> Er der nogen i gruppen der har et godt råd, ud over at købe et nyt

Hvis skabet ikke begynder at køle når det startes efter længere tids
stilstand - f.eks. hvis man kun bruger det i få sommeruger om året, kan der
udfældes grums inde i rørene fra væsken der hovedsagelig består af vand,
ammoniak og nogle hemmelige stoffer bla. antifrost og antirust. Somme tider
sætter det sig kritiske steder, i rørbøjninger eller i dyssen - og kølingen
stoppe.

Man kan, hvis cirkulationen ikke starter, vende skabet eller boksen på
hovedet nogle gange, så væsken skyller rundt i rørene, eller forsigtigt
blødt slå på rørsystemet med en gummihammer så grumset løsner sig og hvis
det ikke er nok, derefter rotere skabet.

Grumset skulle under driften gerne derefter opløse sig igen.

Kilde. Dometic Danmark. Forespurgt efter en henvisning i vejledningen til at
rotere vores nye køleboks RC 1600 hvis den ikke går i gang efter lang
stilstand.

En køleteknikker der bla. arbejdede med Dometic fortalte på et tidspunkt
(længe siden), at hvis man er begyndt med en gang i mellem, at skulle vende
boksen under driften, er der måske opstået rustskaller eller en glødeskal
fra svejsningen har løsnet sig - og da stoppet selvfølgelig altid sker når
der er mest brug for køling, - er der mest ærgrelser tilbage. Og hans råd
derfor, køb en ny boks!

Der er altså god grund til at tænde køle i god tid inden det skal bruges.

Jeg spurgte Dometic dk manden 2 gange for at få bekræftelse på at grumset
opløser sig igen når væsken cirkulerer. Netop med baggrund i den tidligere
snak med reparatøren, - og man fastholdt at skabet/boksen bare skal i gang
igen.

Det står kun nævnt for køleboksen (så vidt jeg ved) og forklaringen på det;
At den er nem at håndtere. Principperne og væsken er den samme. Med et stort
skab kan man jo begynde med gummihammeren og se om det ikke klarer sagen.
Stadig citat.

Fra : J. Kragh

Dato : 05-07-06 10:21

Hej

Det var en meget fin forklaring på hvorfor skabet skal vendes på hovedet.
Jeg troede det var på grund af bobler i rørsystemet.

Tak for det.

mvh

Jørgen

Fra : Sten Bo

Dato : 05-07-06 11:48

"J. Kragh" <jgkragh_remove_@mil.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Det var en meget fin forklaring på hvorfor skabet skal vendes på hovedet.
> Jeg troede det var på grund af bobler i rørsystemet.

Næsten direkte fra fabrikanten. Gammelkendt tips, men en bekendt med en
helt ny ikke startende RC 1600 boks spurgte om det kunne være tilfældet i
henhold til vejledningen - der er uden begrundelse. Og jeg mente så,
mistroisk, at der kunne være lidt bekvemt mod fabrikationsfejl,
glødeskallen, eller måske bøvl med en ny type væske eventuelt pga. af
miljøkrav, hvem ved. -

Og hvorom alting, så ringede til dem og fik en flink chef, der bedyrede, at
det ikke er tilfældet. Og at det sker uhyre sjældent, men altså, hvis nu,
ku man da lige.

Det ville vel også vække opstandelse i campistkredse hvis vi hvert forår
skal pille skabet ud og gi det bank med en gummihammeren og med den kende
sang på læben; "Først en halv time på den ene side, så en halv time på den
anden. Så på ryggen, en time til halvanden" sætte det rotation.

Jeg spekulere så en lille smule på om de skabe, hvor man klager over dårlig
virkning, er ved at gro til i slamdannelser og kunne ha godt af en tur hos
fysioterapeuten.

Der ku være sjovt at save lidt i en stoppet kasseret skab og se om man kan
finde årsagen. Altså hvis det ikke er kasseret pga. defekt i varmelegemer
eller termostaten. Der ikke freon i rørene.

Byt til nyt - det virker. Men mon ikke kompressorboksene/køleskabene med den
energi effektive 12/24/230 volt kompresser fra Danfoss efterhånden blir
billigere.

Fra : Sten Bo

Dato : 05-07-06 12:08

> [...]
>
> Det var en meget fin forklaring på hvorfor skabet skal vendes på hovedet.
> Jeg troede det var på grund af bobler i rørsystemet.

Det er der måske også, nogen gange hvis den har haft hedeslag eller der er
måske sket det, at væskerne har separeret sig (ammoniak og vand, kan det
det? ) det er noget jeg har fra "ikke autoriseret" kilde. Men det med
udfældelsen var den forklaring jeg fik om en ny boks der ikke ville starte
efter lang stilstand. Der er måske flere årsager til bøvl.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 10-07-06 10:13

Sten Bo skrev i 44ab9db4$0$1970$ba624c82@nntp02.dk.telia.net dette:

> [...]
> der er måske sket det, at væskerne har separeret sig (ammoniak og
> vand, kan det det? ) det er noget jeg har fra "ikke autoriseret"

Det lyder meget rimeligt. Vores skab fik et 'hedeslag', da fruen glemte at
tænde for ventilatoren til radiatoren bag på skabet og samtidigt havde glemt
at slukke for gassen ved ankomst, hvor skabet går over på på 230 V. Efter
nogle timers afbrydelse, hvor hele systemet fik lov til at køle ned igen,
kunne det tændes på ny og virkede ganske uden problemer.

vh
Jan

http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Sten Bo

Dato : 10-07-06 17:21

> [...]
> Efter nogle timers afbrydelse, hvor hele systemet fik lov til at køle ned
> igen, kunne det tændes på ny og virkede ganske uden problemer.

Ifølge dometic bestod væsken af 80% vand og resten ammoniak og andet.

Hvis man kikker på filmen på
http://www.campingferie.dk/h9_gode_raad/s/koleskab.asp
(der vistnok ikke er på dometics sider mere).

Ses det, at man omtaler svag Ammoniak, stærk Ammoniak og hydrogen gas(brint)
og morsomt nok ikke vand, og da der er tale om et varmerørsystem sker der
åbenbart en slags "destillering", der, da der selvfølgelig er forskellige
kogepunkter på sagerne, nok kan skille vandene.

Der er også en meget grundig forklaring på
http://www.nh3tech.org/absorption.html der i detaljer beskriver processen,
sidst ved et fortsat system hvor brintens rolle nævnes til sidst.

The pressure differential in the type of system is created by the hydrogen
gas, it causes the ammonia to change pressure and allows it to boil off in
the evaporator (flash off).

Ikke underligt, at der en gang i mellem kommer uorden i "molekylerne".

Fra : Henrik

Dato : 07-07-06 01:52

-------------------------snip--------------------

> [...]
> det ikke er nok, derefter rotere skabet.
>
> Grumset skulle under driften gerne derefter opløse sig igen.

---------------------------unsnip-----------------------
Hurra for Sten Bo og hans forklaring.

Jeg har en 135 liters sag, som jeg ikke var helt vild med at skulle "trille
rundt på græsplænen" og forsøgte derfor med pløkhammeren (gummi). Skabet
køler nu, og afrejse tidspunktet bliver ikke engang forsinket lige så meget
som i en lufthavn.

Venlige ferietanker
Henrik Morsing

Fra : Sten Bo

Dato : 08-07-06 05:51

"Henrik" <oz5adx@hotmail.com> skrev i en meddelelse

,

> ---------------------------unsnip-----------------------
> Hurra for Sten Bo og hans forklaring.
,

Til tjeneste.

Man siger; (Sikkert Sokrates der (derfor?) tog gift og døde.

At dersom en tjenestemand bare en gang i løbet af hele sit liv har gjort en
god gerning til fællesskabets bedste - har han fortjent sit embede.

Er det så udtryk for lave forventninger til tjenestemænd, erfaringer, eller
almindeligt mismod?

Kan man kalde slammet "Kølesterol" ?

God ferie....

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 05-07-06 08:00

Id wrote:
> [...]

> kører på 220 volt, samme problem ved gas drift
>
> Er der nogen i gruppen der har et godt råd, ud over at købe et nyt

Campingvognen skal stå i water, ellers fungerer køleskabet ikke så godt...

--
Per, Esbjerg