Dobbelterklæring
Fra : Stefan Køberl

Dato : 04-07-06 11:18

Hej

Har læst i en bog, som efterhånden er et par år gammel, at
dobbelerklæring er muligt. Men bogens eksempel virker ikke.
Findes det stadig (hvis ja, hvad er der så galt i nedenstående
kode?)

Stylesheetet:
H2 H2 {color: red; font-weight: bold;}

Hent stylesheetet:
<h2><h2>En masse tekst...............</h2></h2>

Håber i kan hjælpe ;)

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-07-06 11:23

Stefan Køberl skrev:

> Har læst i en bog, som efterhånden er et par år gammel, at
> dobbelerklæring er muligt.

Hvad i alverden skal man dog bruge det til?

> Stylesheetet:
> H2 H2 {color: red; font-weight: bold;}

h2.enhanced {color: red; font-weight: bold;}

og i HTML:

<h2 class='enhanced'>En masse tekst...............</h2>

--
Bertel

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 04-07-06 12:07

Stefan Køberl wrote:
> [...]
> H2 H2 {color: red; font-weight: bold;}
>

> Hent stylesheetet:
> <h2><h2>En masse tekst...............</h2></h2>

Der er ikke noget som helst galt med den kode,
uanset hvor fjollet den er:

h2 h2 {formregelblok}
bestemmer, at en h2-overskrift inde i en anden
h2-overskrift skal være rød.

Derfor bliver

<h2>Test</h2>
sort, som er standardfarven,
mens
<h2><h2>Tekst</h2></h2>
bliver rød.

font-weigth er overflødig, overskrifter
bliver som standard halvfede.

Det, du har fat i, er et særdeles vigtigt
princip i CSS, selvom du anvender det
på en fjollet måde.

Princippet hedder "descendat selectors",
i min sprogbrug kontekstuelle selektorer.

Anvendt mere fornuftigt kunne en formde-
klaration se således ud:

h2 em {color:red;font-style:normal;}

Dette vil kolorere en em-markeret tekst
inde i en h2 overskrift rød med ordinær
skrift, mens alle andre em-markerede
tekster vil se ud som de ser ud som standard.

***

En anden sag - jeg kan se af dine spørgsmål,
at du tilsyneladende eksperimenterer med
CSS uden at være helt klar på din struktur-
opmærkning, det vil sige uden at du synes at være
helt bevidst om, hvilke html-markører du
har til rådighed og hvilke formål de
skal opfylde.

Et venligt ment råd - få styr på html-elementerne,
før du kaster dig ud i alt for megen CSS-formatering.

Jeg tillader mig at anbefale dig min bog om disse
sager, "Webdesign - illustreret håndbog" (2. udgave).
Den kan lånes på biblioteket.

Bare kapitel 1 og Appendiks A vil du give
dig en klarere fornemmelse af det grundlæggende.

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk
..

Fra : Stefan Køberl

Dato : 04-07-06 12:44

> [...]
> skal opfylde.
>
> Et venligt ment råd - få styr på html-elementerne,
> før du kaster dig ud i alt for megen CSS-formatering.

Ja, du har helt ret. Men man når ikke at læse alt om html, før
man får øje på et nyt kodesprog, som man synes lyder vildt
spændende. :)

Men du har helt ret. Jeg skal tage bekendtskab med nogle flere
html-elementer. Jeg er bare gået over til css nu, og det er mega
spændende, så det kan jeg ikke komme fra ;)

> [...]
> Den kan lånes på biblioteket.
>
> Bare kapitel 1 og Appendiks A vil du give
> dig en klarere fornemmelse af det grundlæggende.

Det vil jeg prøve - lige nu er jeg igang med din anden bog - om
xhtml. Der kan man bare se igen. Man fokuserer på noget nyt, og
springer for hurtigt over de store og vigtigere emner. Men helt
fortabt er det ikke, for for 2 min siden, lige inden jeg ´læste
dette indlæg, kom jeg til kapitel 7 i din xhtml bog, og der fik
jeg hurtigt og forståeligt svar på mit dobbelerklæring spørgsmål.
Samme funktion, men en anden måde at gøre det på. :)

Tak for hjælpen :D
Jeg vil låne dine andre bøger, de er ikke værst :D

Fra : Kristian Thy

Dato : 04-07-06 23:57

Quoth Jørgen Farum Jensen:

> Der er ikke noget som helst galt med den kode,
> uanset hvor fjollet den er

Øh jo, selv ikke i HTML 4.01 Loose må man neste headings:

<!ENTITY % heading "H1|H2|H3|H4|H5|H6">
<!ENTITY % block
"P | %heading; | %list; | %preformatted; | DL | DIV | CENTER |
NOSCRIPT | NOFRAMES | BLOCKQUOTE | FORM | ISINDEX | HR |
TABLE | FIELDSET | ADDRESS">
<!ELEMENT (%heading;) - - (%inline;)* -- heading -->

[ http://www.w3.org/TR/html401/loose.dtd ]

\\kristian
--
"Power is only given to the man who dare stoop to pick it up. Nothing
more is needed, except courage. From the moment this truth had dawned

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 05-07-06 08:38

Kristian Thy wrote:
> Quoth Jørgen Farum Jensen:

> Øh jo, selv ikke i HTML 4.01 Loose må man neste headings:

Du har selvfølgelig ret.

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk
..