Andet multimedie
bentjuul 3670
Lagmasker i Photoshop?
Fra : Martin Ploug

Dato : 03-07-06 13:47

Hej

Jeg ved godt, at Photshop ikke er et decideret tegneprogram, og jeg er
ikke en decideret Photoshop-haj, men jeg er ved at lave nogle skitser,
og jeg har lige et par spørgsmål i den forbindelse.

Er det ikke muligt at lave nogle almindelige stregtegninger, uden at
Photoshop opretter masker i de pågøældende lag? Så skal jeg måske bare
bruge penneværktøjet. Jeg har brugt figurværktøjerne (rectangle og
polygon). Hvorfor er det at Photoshop opretter de der masker i de
pågældende lag de generer mig, fordi de går ind over de andre
tegninger jeg har lavet. Kan jeg ikke blive fri for de masker i
lagene? Hvilket formål tjener de?

På forhånd tak.

Med venlig hilsen
Martin

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 03-07-06 20:45

slet SOIGB skrev:

> Er det ikke muligt at lave nogle almindelige stregtegninger,
> uden at Photoshop opretter masker i de pågøældende lag?
> Så skal jeg måske bare bruge penneværktøjet.

Det kan du gøre ja, men penværktøjet vil også som standard lave
formlag, hvis vi snakker Photoshop 7.0 eller nyere.

> [...]
> de generer mig, fordi de går ind over de andre tegninger jeg har
> lavet. Kan jeg ikke blive fri for de masker i lagene?

Jo. Stil værktøjerne til 'Kurver' i stedet for 'Formlag'. Det kan
du gøre i indstillingsmenuen, når værktøjet er valgt (hvis det er
en engelsk Photoshop hedder knapperne 'Paths' og 'Shape Layers'.
Med figurværktøjerne har du i øvrigt også mulighed for at tegne
pixelsfigurer, hvis du vælger 'Fill pixels'.

Se evt.: <http://home18.inet.tele.dk/madsen/photoshop/paths.png>,
hvor penværktøjet er stillet til at tegne Paths i stedet Shape
Layers.

> Hvilket formål tjener de?

Uha. Formlag kan tjene mange formål. Den umiddelbare fordel ved
dem er, at du kan skifte farve på den så let som ingenting ved
at dobbeltklikke på formlaget i lagpaletten, men der er et hav af
andre fordele, men det kommer selvfølgelig an på opgaven, om man
har behov for dem eller ej.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Martin Ploug

Dato : 03-07-06 21:17

"Thomas G. Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote in message

> [...]
> at dobbeltklikke på formlaget i lagpaletten, men der er et hav af
> andre fordele, men det kommer selvfølgelig an på opgaven, om man

Hej Thomas

Mange tak for de udførlige svar og forklaringer!

Jeg må prøve mig frem med den store hjælp du har givet.

Hey, det ser faktisk ud til at virke, når jehg vælger paths i stedet- super!

Og hvis jeg f.eks vælger Line Tool,og vil skifte / vælge farve på den , går
jeg i
Edit > Stroke ?

Hilsen Martin

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 03-07-06 21:34

Martin Ploug skrev:

> Mange tak for de udførlige svar og forklaringer!

Velbekomme.

> Og hvis jeg f.eks vælger Line Tool,og vil skifte / vælge farve
> på den, går jeg i Edit > Stroke ?

Nej. Edit > Stroke gælder kun for markeringer, men i bunden af din
paths-palette har du en knap ved navn 'Stroke path with brush' som
vil (som navnet antyder), tegne pathen op med penselværktøjet eller
brush tool, som det hedder på udenbys. Du skal blot huske at vælge
den ønskede path først i paths-paletten, hvis du har flere af dem.

At tegne pathen op med en brush kan godt give nogle sære resultater,
for det kan jo ske, at din brush er stillet til en blød 200 pixels
rund brush f.eks., så det gælder lige om at holde øje med, hvad den
er stillet til, inden man "stroker pathen". Du kan i øvrigt også
vælge et andet stroke-værktøj ved at holde Alt-tasten nede, når du
klikker på 'Stroke path with brush'-knappen.

Du kan evt. også bare stille Line Tool til 'Fill pixels' og så vælge
den ønskede bredde i indstillingsmenuen. Det svarer til at give en
path en stroke, men med 'Fill pixels'-indstillingen får man så bare
ingen en path oprettet, hvilket kan være en ulempe, for en path kan
man jo ændre formen på inden man stroker den.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Martin Ploug

Dato : 04-07-06 08:02

Thomas G. Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk> skrev:

> [...]
>ingen en path oprettet, hvilket kan være en ulempe, for en path
kan
>man jo ændre formen på inden man stroker den.

Hej

Endnu en gang tak for hjælpen.

Lige en ting mere. Er det ikke muligt at flytte elementer,
som er gjort til path? Jeg har lige tegnet noget og prøvet at
flytte det, men der sker ikke noget. Der sker heller ikke noget,
når jeg klikker øjet væk i lagpalletten.

Hilsen Martin

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 04-07-06 12:16

Martin Ploug skrev:

> [...]
> flytte det, men der sker ikke noget. Der sker heller ikke noget,
> når jeg klikker øjet væk i lagpalletten.

Paths er laguafhængige.
Først når du giver en path en stroke eller udfylder den med en
farve, bliver selve stroken eller farven lagafhængig. Altså,
farven eller stroken vil havne på det lag, som var aktivt da du
gav den en stroke eller fyld, og stroken eller fyldet defineres i
pixels. En path er derimod ikke pixelgrafik. Det er vektorgrafik.

Paths styres fra Paths-paletten (ligger som standard sammen med
Layers og Channels-paletten). Klik først på miniature-visningen
af den path, som du ønsker at arbejde med i Paths-paletten for at
gøre den synlig i selve billedet. Når den er synlig, kan du med
den sorte pil (Path Selection Tool) vælge hele pathen og flytte
på dens placering, eller ændre dens form ved at trykke Ctrl + T.

Med den hvide pil (Direct Selection Tool) kan du markere enkelte
ankerpunkter i en path og på den måde ændre dens form, og så er der
jo også mulighed for at tilføje, fjerne og konvertere ankerpunkter
med de værktøjer, som ligger under Pen Tool.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Martin Ploug

Dato : 04-07-06 15:09

> [...]
> jo også mulighed for at tilføje, fjerne og konvertere ankerpunkter
> med de værktøjer, som ligger under Pen Tool.

Hej Thomas

Ok, du skal have mange tak for al din hjælp.

Med venlig hilsen
Martin

Fra : N/A

Dato : 04-07-06 08:02