At ligge udenpå hindanden
Fra : Allan

Dato : 03-07-06 08:37

Hej Gruppe,

Vi (32" sejlbåd) var på en lille weekend tur og lagde os uden på en anden
( >40" sejlbåd ) da vi kom i havn hen på eftermiddagen. Der var ingen ombord
da vi fortøjrede. Vi lagde springet omkring hans vanter, da der ikke var
klamper midtskibs og trak landstrøm hen over stævnen. Viden pressede os ind
på ham og vi havde naturligvis sat vores fendere imellem.

Da vi kom tilbage fra is-kiosken, kunne vi på afstand se at der var kommet
folk ombord og jeg gik hen for at hilse på. Min hilsen blev mødt at et vredt
udbrud:

Han var f*ndme p*sse utilfreds - der var hele tre ting som f*nme skulle
laves om og det kunne ikke gå hurtigt nok:

1. Da han kom retur var der 5 cm mellem vores både - vi kunne *beeb* bare
købe nogle ordentlige fendere
2. Vi skulle *beeb* ikke have vores ledning til at slaske rundt på hans dæk,
vi kunne *beep* trække den fra stævnen direkte i land
3. Han ville *beeb* ikke have at vores spring var fortøjret omkring hans
vanter - han mente at vi kunne lave spring ved at bruge hans klamper ( som
der ikke var nogle af midtskibs )

Vi valgte at løse situationen ved at trække os frem på den næste båd ( som
venligt tilbød sin assistance Senere på aftenen hørte vi en ophidset
råben ombord og umiddelbart efter forlod han havnen....

Ud over at fortælle om oplevelsen vil jeg gerne spørge:

Hvordan er jeres holdning til at lave spring på vanterne? Sagt på en anden
måde: Hvis der ikke er klamper midtskibs, er det så lig med " jeg vil ikke
have nogen udenpå mig! " ?

Kommentarer til 1 og 2 modtages også gerne - hvordan mener du man gør det
rigtigt?

På forhånd tak for Jeres svar

Allan

Fra : Jens

Dato : 03-07-06 09:07

> 1. Da han kom retur var der 5 cm mellem vores både - vi kunne *beeb* bare
> købe nogle ordentlige fendere

'Inderliggeren' havde naturligvis selv hængt forsvarlige fendere ud på
ydersiden, inden han forlod sin båd... Det er almindelig god latin, at byde
gæsterne velkommen ved selv at sørge for at affendre, så næste båd nemt og
sikkert kan lægge sig lagskibs uden på.

> 2. Vi skulle *beeb* ikke have vores ledning til at slaske rundt på hans
> dæk,
> vi kunne *beep* trække den fra stævnen direkte i land

Tja... det kan der jo være så mange meninger om. Almindelig pli siger, at
man lægger næste båd 'omvendt' - så alle får lidt privatliv i cockpittet.
Tilsvarende passeres andres både altid over fordækket og med forsigtighed -
og en ledning liggende over fordækket ville jeg da aldrig gø af.

> 3. Han ville *beeb* ikke have at vores spring var fortøjret omkring hans
> vanter - han mente at vi kunne lave spring ved at bruge hans klamper ( som
> der ikke var nogle af midtskibs )

Jeg ville slet ikke betænke mig med at bruge naboens vanter til spring -
sørg dog altid for at lægge fortøjning helt ned ved røstjernet og undgå at
beskadige evt. vantskruebestykkere. En 40+ fods båd skulle meget gerne have
røstjern, der er så solide, at de sagtens kan holde et spring.

På grundlag af din beskrivelse lyder det som om, at vedkommende burde holde
sig fra fyldte feriehavne og evt. ligge for eget anker i stedet. Kan
desværre godt genkende situationen....

Jens

Fra : Lars Holst

Dato : 03-07-06 09:58

"Jens" <jens.news@schoenemann-paul.dk> said in

> [...]
> i cockpittet. Tilsvarende passeres andres både altid over fordækket og
> med forsigtighed - og en ledning liggende over fordækket ville jeg da

Det er korrekt at man, af pli, handler således men det er også vigtigt
ikke at ligge mast til mast i tilfælde af en "piver".

Jeg mener at han bør acceptere at en rengjort ledning føres over hans
forpeak. Den må ikke røre hans sejl men kunne fastgøres med slipperstik
(eller andet nemt opgjort stik) på pullpitten.

> [...]
> undgå at beskadige evt. vantskruebestykkere. En 40+ fods båd skulle
> meget gerne have røstjern, der er så solide, at de sagtens kan holde

Nu behøver et forspring ikke at gå fra dit forskib til hans midtskib og
et agterspring behøver ligeledes ikke gå fra din agterklampe til hans
midtskib.

Det er ligeså effektivt at dit forspring går fra f.eks. et af dine vant
(eller en midtskibsklampe på din båd) til hans agterklampe. Så kunne dit
agterspring f.eks. gå fra dit skødespil på cockpitkarmen (eller en
midtskibsklampe på din båd) til hans forklampe.

Det er trækretningen inden for bådens længde der er afgørende for
springets funktion. Forfortøjning og agterfortøjning fortsætter begge ud
over bådens længde.

> [...]
> holde sig fra fyldte feriehavne og evt. ligge for eget anker i stedet.
> Kan desværre godt genkende situationen....

Jeg vil så tilføje at man som regel heller ikke lægger sig udenpå et skib
der er mindre end en selv. Hvis ingen andre pladser er tilgængelige bør
man, som det store skib der anduver, tilbyde skipperen på det mindre
inderliggende skib at forhale så han kommer yderst.

Ellers er der mange gode kommentarer til hvaordan man ligger i lag i
denne tråd.
Jeg har oplevet at ligge i lag som nr. 11 fra kajen. Det var noget af et
hækkeløb at komme i land.

Folk der bevidst forsøger at bevare sin yderskibsside tom ved f.eks. at
fastfortøje deres dinghy der eller ved ikke at affendre er ugæstfrie og
bør orienteres om sejlerpli på en venlig måde.

Det er sikkerheden og respekten for naboskibet der kommer i første række
ved fortøjning.

--
Lars Holst

Fra : Lars Kristensen

Dato : 03-07-06 10:13

Lars Holst wrote:

> Folk der bevidst forsøger at bevare sin yderskibsside tom ved f.eks. at
> fastfortøje deres dinghy der eller ved ikke at affendre er ugæstfrie og
> bør orienteres om sejlerpli på en venlig måde.

Det er så ikke engang det værste. Jeg har set både der sætter et skilt
på siden med teksten: "Reserveret - havnefogeden" eller tilsvarende
tekst bl.a. i Ballen. Og nej, det var ikke havnefogeden der hængte dem på.
Jeg synes sgu det er for tyndt. Hvis man ikke vil ha' nogen på siden,
skal man ikke opsøge de havne hvor der er "risiko" for det. Alle ved at
Ballen er en af de slemme - især lige op til samsøfestivallen.

- Lars

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 03-07-06 14:02

Hej Lars,

Ja det er set flere gange i Ballen havn med de skilte på tyske
både. De der er ombord trækker bare på skulderen med en mine og
arm mod kavnekontoret.
MEN hører man med på VHF´en så kan man følge en livlig
korrespondance på tysk hvor snakken går på at der er reserveret
til endnu nogle tyske både uden på.
Den går ikke så er det en sand fryd at lægge sig uden på og få
havnefogedens besøg. Selvom tyskerne er gode betalere så hænder
det at de må finde en ny havn.

I Rødvig var der engang en dum havnefoged som gik rundt og satte
skilte op på havnekajen med teksten "Tillægning forbudt". Mange
fortrak, eller blev anvist til at ligge uden på en fiskekutter
under reparation; på kutteren kørte en meget støjende generator
i døgndrift, så der forsvandt sejlerne fra igen.
Ved forespørgsel på havnekontoret viste det sig at det
pågældende skib først kom næste dag kl 12:00. Da var de fleste
lystsejlere nok sejlet videre!
Det var en noget slukøret havnefoged som senere gik rundt og
samlede skilte ind og så er det herligt at se en del af havnens
indtægtsgrundlaget ligge til ankers uden for havnen.

Der er mange havne som ligger strategisk placeret og derfor vil
være overfyldte sommerferie havne. Det må man tage med et smil
og hjælpsomhed. I den gamle havn i Lohalskhunne vi ligge 22
båden uden på hinanden. Så var havnen fuld og man kunne gå fra
den ene side til den anden.
Alternativet er at anskaffe noget godt ankergrej og nyde naturen
til fulde, det kan jeg godt anbefale. En anden mulighed er at
benytte Dansk Sejlunions 163 ankerbøjer. De er placeret på
naturskønne steder.
Ligger der en udlænding ved en sådan bøje kan man godt bede dem
om at slippe. Både med klubstander fra en klub under DS, har
fortrinsret. Igen kan man få en hyggelig aften, hvis der er
imødekommenhed og plads til begge, enten side om side eller bag
ved hinanden.
Der findes også utroligt mange gode og rare tyskere. De er som
os også meget forskellige. Meget klares med et smil og en lille
velkomst til halsen.

Mvh/Harding

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 03-07-06 14:45

Hej Lars,

Ja det er set flere gange i Ballen havn med de skilte på tyske
både. De der er ombord trækker bare på skulderen med en mine og
arm mod havnekontoret.
[...]

og hjælpsomhed. I den gamle havn i Lohals kunne vi ligge 22

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 10-07-06 12:40

"Harding E. Larsen (slet EWVPP)" <harding@EWVPPlarsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse

---SNIP---
> Der findes også utroligt mange gode og rare tyskere. De er som
> os også meget forskellige. Meget klares med et smil og en lille
> velkomst til halsen.
---SNIP---

Det gør der nemlig - og trådens første indlæg beskriver heldigvis
undtagelsen fra reglen om, at de fleste sejlere opfører sig høfligt og med
omtanke.

Vi lå for et par dage siden uden på en tysker i Rødvig. Ud over flere gange
at løfte vore børn til og fra borde tilbød han også uopfordret, at vi kunne
tage strøm direkte fra hans båd. Så er det da nemt
--
Mvh, Peter Ingsø Laursen

Bianca 28 sejlere mødes også på:
http://www.cafecrema.dk

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 03-07-06 09:10

Han må da have haft en dårlig dag.... Irriterende at sådan nogle typer skal
give en skidt velkomst til en ny havn.

Der er forskellige holdninger og forskellige temperamenter. Jeg plejer at
skele til den båd vi skal ligge op af og vurderer "standarden" på båden. Og
så tilpasser jeg arbejdet til den højeste standard (min eller modpartens).

Hvis der er et sjuskehoved der lægger sig uden på mig, så kigger jeg dem ind
i øjnene og beklager at jeg er en "pain in the a.." og spørger om jeg ikke
må være med til at hjælpe (underforstået, så jeg bliver tilfreds og der ikke
bliver splid). Det starter som regel et glimrende samarbejde og skaber en
god tone. Der er ingen grund til at bande. VI har jo alle fri og masser af
tid.

Jeg har ikke problemer med at folk lægger et spring om mine vanter. Det
eneste der irriterer mig (og der bruger jeg bare ovenstående taktik) det er
når folk ikke lige bruge 2 min på at sikre at spring og fortøjninger i ikke
filer unødigt i båden. Og så irriterer det mig når folk ikke sørger for at
trafik (inkl el-ledninger ) går over fordækket. Faktisk vil jeg da hellere
se en el-ledning der ligger pænt over mit fordæk end noget der hænger i
vandet fordi der er for langt ind.

Jeg tror ikke du kunne have gjort det meget anderledes. Han var blevet sur
under alle omstændigheder. Iøvrigt er det utroligt upassende når folk bliver
synligt irriterede over at man lægger sig uden på dem. Vel er det da rarest
at ligge helt alene på en super plads, men det kan jo ikke altid lade sig
gøre. Måske den omtalte person skulle have taget en nat for anker, så han
kunne falde lidt til ro....

/Bjarke

Fra : Lars Kristensen

Dato : 03-07-06 09:30

Allan wrote:
> [...]
> laves om og det kunne ikke gå hurtigt nok:
>
> 1. Da han kom retur var der 5 cm mellem vores både - vi kunne *beeb* bare

Hvis ikke han stoler på andre folks fendere, hvorfor havde han så ikke,
allerede inden der kom nogen og lagde sig på siden, kommet sine egne
fendere ud? Det må jo forventes, hvis havnen er en populær havn, at der
er nogen der kommer og ligger sig på siden. Men hvis det er rigtigt med
de 5 cm, bør du jo nok under alleomstændigheder ha' pumpet dine fendere
- eller sætte dem anderledes næste gang.

> 2. Vi skulle *beeb* ikke have vores ledning til at slaske rundt på hans dæk,
> vi kunne *beep* trække den fra stævnen direkte i land

Både og. Både i 4.-5. række kan ikke have deres ledning direkte i land.
Den bliver nødt til at støtte på nogle punkter undervejs. Jeg ville ikke
brokke mig hvis en trak en ledning hen over min båd - så længe den ikke
er sovset til i olie og skidt og møg. Men den skal trækkes foran
forstaget således at man ikke skal til at fjerne 20 ledninger hvis man
skal ud.

> 3. Han ville *beeb* ikke have at vores spring var fortøjret omkring hans
> vanter - han mente at vi kunne lave spring ved at bruge hans klamper ( som
> der ikke var nogle af midtskibs )

Det er de færeste sejlbåde der har klamper midskibs. De er upraktiske da
de sikkert fanger fokkeskøde og flænser spileren. Så må man finde andre
løsninger.
Røstjernene er solidt fæstet. De er dog primært beregnet til opadrettet
træk, men mon ikke de fleste også kan klare en rimelig stor sideværts
belastning? Hvis du vælger at fortøje til røstjernene/vanterne skal det
gøres så tæt på dækket som muligt. Fortøjer du bare i mine røstjern hvis
du møder mig. Samme holdning tror jeg de fleste andre har.

> Vi valgte at løse situationen ved at trække os frem på den næste båd ( som
> venligt tilbød sin assistance Senere på aftenen hørte vi en ophidset
> råben ombord og umiddelbart efter forlod han havnen....

Det lyder mest af alt som om det generelt bare var en sur stodder du
havde fået lagt dig uden på. Når man ligger langskibs må man til en hvis
grad tåle de andres roden og regeren. Omvendt skal dem der ligger "uden
på" også vise så meget hensyn som muligt - resterende tov fra
fotøjningen ligges på eget dæk, ledninger trækkes så det er så nemt som
muligt for de inderste at komme ud, gang hen over andres dæk skal
begrænses og foregå på listefødder for om masten og ikke i træsko - alle
sammen banale ting som man skulle mene var almindelig høflighed men det
er ikke alle der gør det.

- Lars

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 03-07-06 09:43

Hej Allan,

Ja der findes mange typer mennesker, du har mødt en af de
kedelige.
Han burde selv have udbedret det som han mente skulle rettes,
det er almindelig høflighed og omtanke at hjælpe med til at
passe på begge både. Som du skriver var der også andre problemer
ombord som medførte deres afgang senere.
Du skriver ikke noget om at han skulle have lagt fendere ud til
vandsiden. Det bør man altid gøre, hermed indikerer man også at
udepåliggende er velkomne. Mangler der fender her passer det
godt til den beskrevne type. Han kunne for den sags skyld også
have placeret en jolle uden på. Det giver samme signalværdi. Når
man ligger langskibs i en feriehavn må man påregne at der kommer
nogen uden på. Nogle sejlere vil endda gå ombord og flytte
jollen for at få plads på hans side.
Forudsætningerne for at lægge sig uden på skal selvfølgelig være
til stede. Samme fribordsfacon. Ofte er det ikke en god iden at
sejlbåde og motorbåde blandet på grund af de meget forskellige
bådfaconer.
Det er heller ikke det bedste at en stor båd lægger sig uden på
en mindre og slet ikke hvis vinden kommer fra vandsiden. Det
afhænger meget af forholdene og hvordan der kan fortøjes.
Det forekommer desværre ofte at fenderne ombord er af meget
lille diameter og istedet for 3 tynde fendere på hver side vil
to tykkere ofte være mere formålstjenligt.
Husk i den forbindelse at tovet i fenderen altid skal sidde i
den modsatte ende af der hvor ventilen er, ventilen skal altid
vende nedad. Onder det store tryk som kan forekomme ved
pålandsvind kan ventilerne hoppe ud og desværre er der sket
øjenskader af den grund.

M.h.t. ledninger så vil det selvfølgeligt være bedst at kunne
trække dem direkte til land, eller i hvert fald lægge sem så
langt fremme på nabobådene som muligt for at skabe uhindret
adgang på fordækket; men ligger man mange uden på hinanden er
det mest formålstjenligt at lægge den ind over nabobådene, så
man undgår at ledningen bilver til en form for fortøjning, det
holder den ikke til og hvad deraf følger.

Det er en uskik at fortøje til vantskruer. de er ikke beregnet
til tværkræfter.
Er der ikke fortøjningspullerter midskibs på en nabobåd fortøjer
man fra sit eget forskib til hans agterpullert og fra egen
agterpullert frem til hans forpullert. Ikke noget med at fortøje
til vantskruer eller septre.

Det gør ikke noget at man diskret men synligt mærker sine gode
fendere.
Vi oplevede på Åstol i den svenske skærgård at medens vi var væk
fra båden flyttede en uden på liggende, mine fendertove over på
hans søgelænder og da han sejlede ud fulgte mine gode fendere
med på en lille sejltur.
Ja, der findes mange forskellige typer mennesker, nogle
er "hjælpsomme" på deres måde.

Mvh/Harding