Overnatning på rasteplads i danmark
Fra : Per Olsen

Dato : 02-07-06 14:54

Hej

Kæresten og jeg har vædet

Må man overnatte på en rasteplads i danmark?

Mvh Per

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 02-07-06 15:03

Per Olsen wrote:
> Hej

> Kæresten og jeg har vædet

> Må man overnatte på en rasteplads i danmark?

Det må man gerne.

Aviserne har lige faret frem med at det er ulovligt at campere på
rastepladserne. Der er forskel på at campere og så tage en enkelt
overnatning.

Campingpladserne vil gerne have autocamperne ind på pladsen om natten. Måske
skulle campingvognene også begynde at overnatte på rastepladserne, så vi kan
overnatte på samme favorable måde?

--
Per, Esbjerg

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 02-07-06 22:18

> [...]
> Måske skulle campingvognene også begynde at overnatte på rastepladserne,
> så vi kan overnatte på samme favorable måde?

Yep - Per har ret; søg og du skal finde et svar fra selveste
trafikministeren, hvor han direkte og officielt forespurgt må svare at en
enkelt overnatning ikke er i strid med loven.
Faktisk kan man vel også let forestille sig situationer, hvor det er til
stor gavn for trafiksikkerheden......

--
Jesper Hedegaard

GS500E når vejret spiller
Ford Focus når vejret spilder

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 02-07-06 22:35

"Jesper Hedegaard" <virker@ikke.uk> skrev i en meddelelse

> [...]
> enkelt overnatning ikke er i strid med loven.
> Faktisk kan man vel også let forestille sig situationer, hvor det er til

Tja, en sandhed med modifikationer. Det er således, at kommunerne kan
udstede lokale bestemmelser, og det er der rent faktisk nogen der har gjort.
F.eks. er det i Sakskøbing, Nysted og Stubbekøbing kommune at parkere en
campingvogn på en p-plads i tiden 23-06.
Disse forbud blev lavet i forbindelse med at nogle campingpladsejere
brokkede sig over, at de mener at de har ret til at forlange alle
campingvogne til at overnatte på deres pladser.
Men så er der problematikken omkring, hvad man gør, hvis man kører og bliver
så træt, at det vil uforsvarligt at fortsætte kørslen, hvorved man kan komme
i konflikt med færdselslovens bestemmelser. Der er vist ikke nogen, som
endnu har turdet foreligge sådan en sag for retten.
De lokale bestemmelser, som jeg henviser til, kan ses her:
http://www.politi.dk/NykoebingF/da/loveogrettigheder/Lokalevedtaegter/parkering/

Kurt

Fra : MetroHenrik

Dato : 03-07-06 08:23

KLIP
> [...]
> brokkede sig over, at de mener at de har ret til at forlange alle
> campingvogne til at overnatte på deres pladser.

Mærkeligt nok er det ikke tilladt at "parkere" i samme tidsrum som
campingpladsernes bomme lukker hhv. åbner igen.
Hvordan er det så lige at det gavner pladserne?!

Pyt, det omtalte forbud gælder kun inden for byskiltet.
Henrik

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 03-07-06 20:11

"MetroHenrik" <metrohenrik@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Hvordan er det så lige at det gavner pladserne?!
>
> Pyt, det omtalte forbud gælder kun inden for byskiltet.

Ja og nej. I reglerne for Stubbekøbing kommune gælder det på alle p-pladser,
idet de har opdelt reglerne i afsnit 1, som gælder hele kommunen og afsnit
2, som kun gælder i bymæssig bebyggelse.
Jeg er også i tvivl om ikke der kan stå noget i andre bekendtgørelser, bl.a.
fordi jeg ved, at der var/eller er forbud mod overnatning på rastepladser i
Nr. Alslev kommune, hvilket der ikke står noget om på hjemmesiden, og jeg
har ikke lige kunnet finde det nogen steder. Men jeg skal heller ikke kunne
sige, om dette forbud er blevet ophævet, da det er ca. 10-15 år siden jeg
sidst har hørt det omtalt.
Mange lokale regler bortfaldt for nogle år siden, idet retten til at lave
disse regler blev lavet om, således at det ikke længere var
kommunalbestyrelsen alene, som kunne udstede disse forbud. Der var vist
mange, som så ikke gad at bruge tid på noget, som de fleste måske fandt ikke
betød det helt store, samtidig med at man vidste at der var en
kommunalreform på vej, hvor man alligevel skulle hen og tilpasse alle de
lokale regler igen.

Kurt

Fra : Sten Bo

Dato : 04-07-06 12:51

,
,
> Ja og nej. ,

,,

Er det ikke bare sådan, at stop overnatning på p.pladser er tilladt hvor det
ikke er skiltet forbudt?

Man må vel gå ud fra at man viser flaget hvis man vil håndhæve noget.

Der er dog nogle krøller i nogle kommuner, hvor man på øde indfaldsveje
ikke må parkere på ellers egnede steder, brede rabatter og "off road"
Det er f.eks. ikke skiltet her i kommunen.

Grin af mig hvis det nu er en landsdækkende bestemmelse, men det var det
ikke tidligere.

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 04-07-06 23:42

> [...]
> Det er f.eks. ikke skiltet her i kommunen.
>
> Grin af mig hvis det nu er en landsdækkende bestemmelse, men det var det

Det er ikke en landsdækkende bestemmelse, så der er ingen grund til at
grine.
Da ingen jo kender lokale kommunale bestemmelser, bør der vel skiltes, men
om der er krav om det, ved jeg ikke.
Jeg kan konkret huske, at på en rasteplads nord for Nr. Alslev var der
skiltet med forbuddet, så derfor ved jeg, at de har haft et forbud, men ikke
hvorvidt det stadig er gældende.

Kurt

Fra : Jan Bøgh

Dato : 04-07-06 09:26

Per Henneberg Kristensen skrev i
44a7d214$0$90478$edfadb0f@dread11.news.tele.dk dette:

> [...]
> natten. Måske skulle campingvognene også begynde at overnatte på
> rastepladserne, så vi kan overnatte på samme favorable måde?

Jo, især er det interessant, når campingpladsejerne hyler op, at de i samme
åndedrag ikke tilbyder fornuftige alternativer til campister, der f.eks.
skal med en færge ved 5-tiden om morgenen eller ankommer med en kl. 01!
Det lugter mest af alt af brødnid.

vh
Jan

http://jan.boegh.net/foto.htm