Spritkomfur ...
Fra : Bjarke Christensen

Dato : 01-07-06 11:37

Jeg havde gasblus i min første 1 båd og sprit(origo) i min nr2. Jeg fandt at
gas er bedst når man bruger blussene. Men til et komfur i en lille både, så
synes jeg det er for kompliceret med gas installationerne og sprit fungerede
fint og var meget velfungerende.

Nu kigger jeg jo på både hvor der er "komfur" i (blus og OVN). Der havde jeg
regnet med at de alle var på gas men der blev jeg klogere. Den jeg kigger på
lige nu har et komfur (origo dobbelt blus og ovn) på sprit. Kan det virkelig
fungere eller er det bare at rive 10.000 op af foret og få det skiftet ud
til gas ??

--
Bjarke M. Christensen
http://www.MAXImalt.dk

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 04-07-06 10:11

Hej Bjarke,

Jo Origon fungerer om end lidt i den lave ende af effektskalaen.
Du kender jo lugten i forvejen ogfordampningsgraden selv fra et
anlæg som ikke kører.
Et af vores svenske medlemmer i B-31 klubben har lavet et par
gummiskiver der som pakninger lægges over brænderåbningerne når
blussene ikke bruges. Herved sparer han meget på brændstoffet og
lugten nedsættes. Prisen på brændstof er jo rimelig høj og det
skal man tage i betragtning.

Gasinstallation er lidt mere omfattende og skal jævnligt tilses;
men ellers er det nemt, blot man har en reserveflaske med.
Flaskerne som er tilsluttet går jo altid tom lige midt i
stegningen af frikadellerne og så er det surt ar være uden
reserveflaske.

Endeligt kan valget også falde på petroleum/diesel modellerne så
som Wallas eller Optimus. Optimus laves desværre ikke mere med
bundsenbrænder til at tænde dem med; men i stedet for
spritpastatænding kan man anvende en lille håndgasflaske med en
brænder på for at tænde blussene. Det går meget hurtigt og
smertefrit. Det er den måde Optimusfabrikken selv anvender i
stedet for sprittænding. Det er en sikker og problemfri
startmetode.

En af de vigtige parametre i valget af blus og ovn er hvor stor
effekt som de enkelte blus kan præstere.
Origon ligger i bunden, effekten er lav 1200W typisk så det
tager lang tid at koge kartofler eller lave kaffe.
Gas og Wallas er lidt bedre de ligger i området 1500W - 2200W.
Optimus er i top med op til 4500W. Ulempen er at
brændstofbeholderen ska tryksættes. Normalt med en håndpumpe.
Jeg har dog påmonteret en lille autodæktrykspumpe med en
ènstrengsventil og en arreteret kontakt. Det virker fantastisk
godt.
Beskrivelse ligger på B-31 Klubbens hjemmeside.

Så det som du skal lægge vægt på, ifølge min mening, er effekt,
forsyningssikkerhed og sikkerhed i anvendelsen. Derudover
behagelighed i anvendelsen og evt. lugtgener.

Mvh/Harding

Bjarke Christensen <BjarkeMC@grevestrand.de> (nej, det skal

Fra : BJ

Dato : 04-07-06 10:31

"Harding E. Larsen (slet NZ6EM)" <harding@NZ6EMlarsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:11520045330.823002358166111@dtext.news.tele.dk...

KLIP

> [...]
> gummiskiver der som pakninger lægges over brænderåbningerne når
> blussene ikke bruges. Herved sparer han meget på brændstoffet og

Det er originalt tilbehør og kan købes hos de fleste skibshandlere.

Det er dog væsentlig billigere at fremstille skiven selv.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 04-07-06 10:41

Hej Bjørn,

OK, det lyder godt at disse pakninger fremstilles og sælges.
Ja det er selvfølgeligt billigere selv at skære et par skiver
gummiplade til.
Tak for info.

Mvh/Harding

Fra : BJ

Dato : 04-07-06 10:49

"Harding E. Larsen (slet 764ZJ)" <harding@764ZJlarsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:11520063190.735759092398748@dtext.news.tele.dk...

KLIP

> Tak for info.

Velbekomme.

Brug også original sprit. Det soder ikke:

http://www.palby.dk/katalog/71.jpg

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 04-07-06 11:09

Er det sådan nogle:
http://www.shipshop.dk/catalog/product_info.php?cPath=86_89_91&products_id=353 I
taler om ??

Kan det virkelig holde tæt. Ligger den bare løst oven på "hullet" (så
formoder jeg man lige tager "flammesprederen" af ?

Bjarke

Fra : BJ

Dato : 04-07-06 11:16

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@grevestrand.de(nej, det skal selvfølgelig
være med K da jeg er dansker)> skrev i en meddelelse

KLIP

> Er det sådan nogle:
> http://www.shipshop.dk/catalog/product_info.php?cPath=86_89_91&products_id=353 I
> taler om ??

Ja.

> Kan det virkelig holde tæt.

Ja.

> Ligger den bare løst oven på "hullet"

Ja.

> (så formoder jeg man lige tager "flammesprederen" af ?

Nej.

Du løfter brænderen op, så "spritdåsen" frilægges.

På hullet lægger du "proppen"/skiven.

Når du lukker brænderen, bliver selv "proppen"/skiven presset på plads.

Den skal skiftes med jævne mellemrum, da den bliver flad (kan ikke mere
rejse sig) hele kanten rundt i ca. 5 mm dybde.

"Proppen"/skiven er effektiv og kan holde på spritten i månedsvis.

Det er ikke usædvanlig efter vinteropbevaringen, jeg i foråret kan tænde op
uden omgående at efterfylde.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 04-07-06 11:35

Super. Sådan nogle skal jeg ha'.....

26 er jo åger for en gummiskive, men det kan jo dårligt betale sig selv at
eksperimentere med det. Jeg tror bare jeg giver de 52 kr ...

Fra : BJ

Dato : 04-07-06 11:52

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@grevestrand.de(nej, det skal selvfølgelig
være med K da jeg er dansker)> skrev i en meddelelse

KLIP

> Super. Sådan nogle skal jeg ha'.....

God ide.

> 26 er jo åger for en gummiskive, men det kan jo dårligt betale sig selv at
> eksperimentere med det. Jeg tror bare jeg giver de 52 kr ...

Jeg køber dem også færdige.

Jeg tror novicerne ud i Origon spritbrændere (læser måske heller ikke
brugsanvisningen), tror "proppen" skiven blot skal smides væk.

Jeg sætter naturligvis "prop" på efter hver eneste end brug af
brænderen/brænderne, når disse er kolde igen.

Jeg bruger vel ikke mere en 2 til 3 liter sprit på 1 sæson og det kan
garanteret bl.a. tilskrives "proppen"/skiven.

Mit komfur er af typen med 230V el-kogeplade (ring) og spritbrænder i
midten.

Jeg er meget glad for min Origon.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 04-07-06 11:04

Hmmm godt tip med de dæksler. Også til Bjørn. Det synes jeg var irriterende
på mit gamle. Det dampede stort set af på et par dage, så der gik en del
sprit til.

Nu har jeg faktisk købt båden, så nu hænger jeg på spritkomfuret. Jeg havde
indregnet i mit budget at jeg ville skifte det ud til gas men efter jeg
havde fået nøglen og siddet og kigget lidt på det alene, så er jeg blevet i
tvivl. Det er et næsten nyt Origo 6000 til en pris der stort set lever op
til modelnummeret. Så jeg tænker at jeg måske kan leve med det ?

Jeg kender oplevelsen med den lidt lavere effekt på blussene. Det kunne jeg
tydelig mærke, da jeg gik fra gas til sprit. Men jeg tror godt jeg kan leve
med den nedsatte effekt, men det er sku' lidt irriterende at skulle fylde
sprit i "brænde-beholderen" hele tiden. Men måske de omtalte dæksler kan
hjælpe på det ?

Men jeg har overhovedet ingen erfaring med ovn. Og jeg har glædet mig til at
have ovn, så vi kan bage noget brød og lave lidt lasagne osv. På web'en
(http://www.origo-sweden.com/products/6000.asp) står der at ovnen har
"Approx. 2000W/burner(7000BTU), oven 1500W(5200BTU)". Men, Harding, på dit
svar kan jeg fornemme, at der nok skal dømmes "marketing-snak" og effekten
måske er noget lavere ? Tror du man skal regne med at effekten i ovnen er en
del lavere end de 1500 watt. Og er det egentligt nok til at bage et brød
eller lign ? Jeg må indrømme at jeg ikke har den store føling med hvor mange
watt der er nok i en ovn. Herhjemme tænder man jo bare uden at spekulere
over det ...

Praktisk erfaring modtages med tak. Hvad kan man forvente at kunne bage i
sådan en ovn (uden at blive irriteret eller skulle mobilisere urimelig meget
tålmodighed) ??

Bjarke

"Harding E. Larsen (slet NZ6EM)" <harding@NZ6EMlarsen.tdcadsl.dk> wrote in
message news:11520045330.823002358166111@dtext.news.tele.dk...

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 04-07-06 13:58

Hej Bjarke,

Først tillykke med båden! hvilken model blev det til?

Ja løsningen på fordampningsproblemet ser ud til at være løst
med dækslerne.
Det kan da godt være at de opgivne værdier er lidt
teoretiske/optimistiske og kommer direkte fra brændværdien af
det forbrugte sprit; men never mind en normal ovn derhjemme er
typisk på 2000W og da ovnen i båden er noget mindre så skal det
såmænd nok holde med 1200W - 1500W, det er dog vigtigt at ovnen
er godt isoleret og tæt.
Hvad med at vor mor sætter flæskestegen i ovnen medens I sejler
og den så er klar når I kommer i havn. Med et trådløst
thermometer kan du kontrollere fremskridtene i stegningen fra
cockpittet.
Prisen for sådant et komfur er godt nok peberet, jeg så lige på
det link som Bjørn medsendte på side 70, her var prisen på et
dobbelt kogeblus med påbygget el-varmespiraler oppe på 6000,- ++

Fra : BJ

Dato : 04-07-06 14:01

"Harding E. Larsen (slet PTPYN)" <harding@PTPYNlarsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:11520181160.622903673848768@dtext.news.tele.dk...

KLIP

> Prisen for sådant et komfur er godt nok peberet, jeg så lige på
> det link som Bjørn medsendte på side 70, her var prisen på et
> dobbelt kogeblus med påbygget el-varmespiraler oppe på 6000,- ++

Husk lige at lægge til for mikrobølgeovnen også.

Vi kan jo ikke undvære til bagte kartofler til bøfferne.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 04-07-06 14:58

Det blev en Maxi 999. Jeg var så kåd da jeg kom hjem, at jeg har lagt et
billede af den på http://www.maximalt.dk/MAXImalt_billede.htm <smile>

Ja, det er noget dyrt stads. Fandt lige et link hvor et Origo 6000 var til
salg for 8700. Det giver jo en god grund til at finde ud af om det virker
før man kaster det over skulderen. Jeg tror ikke det er mere end 2, 3 eller
måske 4 år gammelt.

Bjarke

"Harding E. Larsen (slet PTPYN)" <harding@PTPYNlarsen.tdcadsl.dk> wrote in
message news:11520181160.622903673848768@dtext.news.tele.dk...

Fra : Lars

Dato : 04-07-06 17:44

>Det blev en Maxi 999. Jeg var så kåd da jeg kom hjem, at jeg har lagt et
>billede af den på http://www.maximalt.dk/MAXImalt_billede.htm <smile>

Hej Bjarke.
Jeg var også spændt hvilken båd det blev til....
Dejligt at du forblev tro mod en Maxi.

Min nye båd er også med spritkomfur. Jeg overvejede, som du, at installere
gas i stedet for.
Heldigvis blev jeg overtalt til at prøve med spritten først.

Det virker rigtig fint. Husk at tilsætte ca. 10% vand til spritten inden du
hælder det på blusset - og husk de gummiflapper til kr. 26,--pr stk.
...........Hvad mon det bliver pr m2?
Næste gang skærer jeg mine ud selv...

Lars

Fra : Lars

Dato : 04-07-06 17:49

> [...]
være med K da jeg er dansker)> skrev i en meddelelse
>Det blev en Maxi 999. Jeg var så kåd da jeg kom hjem, at jeg har lagt et

He He, checkede lige fotoet......
Det er da helt utroligt som den ligner min Fenix.

Stort tillykke med båden Bjarke.

Lars

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 04-07-06 21:09

Tak !!

Jamen basalt set er det jo, udvendigt, også en Fenix der bare er 4-5 fod
længere. Jeg startede med en maxi 87 der har en *genial* indretning taget
størrelse/årgangen i betragtning.æ Så havde jeg en Maxi Magic som
størrelsesmæssigt er lig en maxi 77, men bare sejler bedre. Nu synes jeg det
skulle være en kombination af den gode indretning og de gode sejlegenskaber.
Valget stod mellem Fenix, 909 og 999. Og da pengene var til en 999 og jeg
har 3 børn (2 store og 1 medium), ja, så faldt jeg for denne lidt dyrere
løsning.

Jeg har også kigget på andre mærker, men hvis man en gang er faldet for
Pelle Petterson sjælen, så er det nemt at blive fristet igen ....

Bjarke

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 05-07-06 10:17

Hej Bjarke,

Tillykke med 999´eren det er en pragtfuld båd med masser af plads
og den er velsejlende.
Ja komfurer er noget dyrt stads og jeg vil tro at det virker
tilfredsstillende.
Prøv at se mit svar til Bjørn nedenstående i strengen. Her
fortæller jeg hvordan vi har lavet det således at vi kan have
variationer i spisekortet ombord.
En anden god indretning ombord er køle/fryseskabet. Det hører
også med til behagelighederne ombord. Især set i forhold til
tidligere tiders dag til dag indkøb eller man skulle gå
tiggergang til fiskernes frysehus efter noget is til isskabet.
Jeg har i vores båd lavet et kombineret køle/fryseskab som kan
virke som begge dele fuldt ud eller det kan opdeles i sektioner
med tre forskellige temperaturer. Normalt anvender vi kun to
opdelinger frys på 12 liter og køl på 36 liter volumen.

Endnu engang tillykke med dit køb.

Fra : N/A

Dato : 05-07-06 10:25

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 05-07-06 10:25

Tak, der kommer nok en masse efterlysninger om gode råd til dit og dat.
Selvom den er meget fint udrustet, så er der jo alligevel en del ting man
gerne vil have på "sin egen måde"... Eller måske bare vil høre nogle
argumenter for/imod (som spritkomfuret)..

Bjarke

"Harding E. Larsen (slet I2WO1)" <harding@I2WO1larsen.tdcadsl.dk> wrote in
message news:11520882100.905558242366478@dtext.news.tele.dk...
> Hej Bjarke,
>
> Tillykke med 999´eren det er en pragtfuld bå med masser af plads
> og den er velsejlende.
snip

Fra : ...

Dato : 05-07-06 21:50

Vi er ved at købe en båd med et, efter sigende, 4 år gammelt gaskomfur. Jeg
ved ikke lige pt. nøjagtigt hvad det er, men det er et med ballanceophæng,
grydeholder, osv.
Jeg er evt. intereseret i at bytte, det har din interesse.
Årsagen er, at jeg havde en bekendt som havde en ulykke med et gaskomfur i
en båd, for en del år siden, derfor er jeg lidt urolig ved gas i en båd.

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 05-07-06 22:45

Kære ...

Ikke umuligt at jeg vil være med til det. Hvilket mærke/model er det ? Lad
os tale om det når du har handlet ....

Bjarke

Fra : BJ

Dato : 04-07-06 13:52

> [...]

> Origon ligger i bunden, effekten er lav 1200W typisk så det
> tager lang tid at koge kartofler eller lave kaffe.

Kan det virkelig passe Origo(n) regner 40% for meget i deres opgivelser..?

http://www.origo-sweden.com/products_f.html

Jeg finder ikke brugen af sprit er ringere end 230V i samme "komfur".

For dem der mangler en manual:
http://www.origo-sweden.com/pdf/4300userman.pdf

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 05-07-06 10:22

Hej Bjørn,

Nej ingen regner forkert men imponerende marketingdata i
salgsbrochurer har altid været brugt.
Prøv f.eks. at se på den effekt som kommer ud af en forstærker.
Den kan måles som en average, RMS, peak, peak to peak og
kineserwatt som er den sidste x 2.
Det lyder da imponerende at forstærkeren er på 400 watt pr kanal
og samtidigt vises et billede af et microanlæg.

Nej selvfølgelig finder du ikke anvendelsen af 230 volt ringere
end spritten. De to effekter som afgives skal helst være rimeligt
sammenlignelige for brugeren ellers vil han klage, men stegens
størrelse taget i betragting er tollerancegrænsen stor.
Jeg så godt din bemærkning om de bagte kartofler bagt i
microovnen. Selvfølgelig er det en hurtig metode til at få bagte
kartofler og den sluger også en del effekt om end
virkningsgraden med microbølger er uovertruffen.
Vi er gået en lidt anden vej ombord på vores båd. Vi har sejlet
meget i skærgården og ved de mange klipper er der normalt ikke
230 v. Derfor anskaffede vi os en lille Hondagenerator på 500 W
Den kan køre såvel 230 volt som 12-18 volt til ladning direkte.
Støjniveauet er meget lavt og afhængig af forholdene anbringes
den i slæbejollen/på land i en sænkning i klipperne eller i
spilerfaldet nogle få cm over dæk, så overføres der ikke nogen
støj til skroget. Vibrationerne bliver optaget i spilerfaldet
der virker som en elastik.
I pentryet har vi anskaffet en lille ovn. Den kan tage to
kartofler eller korteletter i fad og den har to varmelegemer
hhv. øverst og nederst på hver 350 W de kan kobles hver for sig
eller samlet.
Bruger vi generator kører vi kun med 350 W og er der strøm fra
land i havn kører vi med 700 W.
Selv med 350 W er ovnen yderst effektiv og stegetiden er som
normalt derhjemme.
Ovnen er ca 30 x 25 x 17 cm, det er en størrelse som der kan
stuves af vejen i de fleste både.
Vi har indretninger således at vi kan lave et varieret
madprogram. Optimus komfuret har så stor en varmekapacitet at
det er velegnet til wokmad m.m.
I land bruger vi en hjemmelavet grill med mange
kombinationsmuligheder. Den er på stabile ben så den evt. også
kan stå på en bro om man har liv til det. Til den er der såmænd
støbejerns plader med lav kant så selv pizza kan det blive til
og så er der ovnen der kan bruges både i havn og til ankers.

Fra : BJ

Dato : 05-07-06 12:29

"Harding E. Larsen (slet 8IN91)" <harding@8IN91larsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:11520916070.488129000683454@dtext.news.tele.dk...

KLIP

> [...]
> Det lyder da imponerende at forstærkeren er på 400 watt pr kanal
> og samtidigt vises et billede af et microanlæg.

Det har nu ikke meget med spritkomfurer at gøre..;), dernæst ligger
problemet i ovennævnte at branchen ikke kan blive enige om en målenorm.

I gamle dage havde vi DIN. Den er obsolete..:)

> Nej selvfølgelig finder du ikke anvendelsen af 230 volt ringere

KLIP

Tak for din glimrende udredning.

Jeg ville også i dit tilfælde, hvis jeg skulle på skærgårdtur, anvende en
generator.

Selv til havebrug er den glimrende.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 05-07-06 14:19

Hej Bjørn,

Velbekomme, ja det gør ikke noget at fortælle andre om hvordan
man har indrettet sig som man synes er bedst, andre kan sikkert
få nogle ideer at bygge videre på.

Nej spritten har ikke så meget at gøre med lyd; men
markedsføringsmæssig kan der nok trækkes paralleller.
Rent teknisk er målestandarden entydigt og er baseret på de ti
hovedområder inden for Metrologien. (Det har ikke noget at gøre
med Meteorologi, vejret, at gøre).
Metrologien er opdelt i 10 hovedområder og startede helt tilbage
i 1799 med ideen til metersystemet - et enhedssystem baseret på
meter og kilogram-. I 1946 blev MKSA-systemet (Meter Kilogram
Sekund Ampere) vedtaget af meterkonvensionens lande, og i 1954
blev MKSA udviddet med kelvin og candela og fik navnet SI-
systemet.
Det internationale SI-enhedssystem (Le Système International
d´Unités) med de formelle definitioner af alle SI- grundenheder
er godkendt af Generalkonferencen for Mål og Vægt, CGPM (
Conférence Genérale des Poids et Mesures).
SI- systemet er baseret på syv grundenheder, som sammen med de
afledende SI-enheder udgør det kohærente (sammenhængende) system.
Desuden accepteres det at bruge disse enheder uden for SI-
systemet sammen med SI-enhederne.

Ja sådan en lille Honda er virkelig god og den er ikke
nødvendigt at have ombord konstant, kun på ferieturen i områder
uden strøm, som Skærgården jo typisk er.

Som kraftkilde ved hækklipning kan den også være god.

Fra : BJ

Dato : 05-07-06 14:30

"Harding E. Larsen (slet GXG2Z)" <harding@GXG2Zlarsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:11521058160.230378193784134@dtext.news.tele.dk...

KLIP

> Nej spritten har ikke så meget at gøre med lyd; men
> markedsføringsmæssig kan der nok trækkes paralleller.

Det tror jeg ikke.

> [...]
> afledende SI-enheder udgør det kohærente (sammenhængende) system.
> Desuden accepteres det at bruge disse enheder uden for SI-

Watt er vel Watt i varmesammenhæng, hvor også BTU er opgivet?

Du har vist ikke nær så mange parametre at måle på i brændværdi som du har i
den anden sammenhæng.

Du mener måske, man måler Watt forskellige steder på en el-plade sammenholdt
med en flamme?

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 05-07-06 15:09

Hej Bjørn,

Når du gennemser denne link ser du nok et lidt bredere
perspektiv i den måde man kan markedsføre på når man også her
glemmer at medrage de fornødne referancer.
http://www.simetric.co.uk/sibtu.htm
God fornøjelse med læsningen.

Fra : BJ

Dato : 05-07-06 15:26

"Harding E. Larsen (slet NKJN0)" <harding@NKJN0larsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:11521088290.888080313859536@dtext.news.tele.dk...

KLIP

> Når du gennemser denne link ser du nok et lidt bredere
> perspektiv i den måde man kan markedsføre på når man også her
> glemmer at medrage de fornødne referancer.

Så du er af den fulde overbevisning, et så hæderkronet firma som Origo ikke
opgiver korrekte brugbare værdier, specielt når de sidder i snart sagt hver
anden båd?

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 06-07-06 07:45

Hej Bjørn,

Nej jeg er ikke "af den fulde overbevisning". Alene i den
brochure som du tidligere har linket til så skriver de:

Heating Power Approx. 2000W (7000 BTU/burner)

Omregningsfaktoren er 1 watt = 3.41214163 btu/hr

Det giver faktisk kun 6824.2832 btu/hr, alene her er der lidt
luft i opgivelserne. Må jeg ikke antyde en lille overdrivelse
her?

Desuden skal man lige huske på at målinger på varmekapacitet på
vand kan produceres med forskellige resultater hvis startpunktet
er 20 gr. C i stedet for 60 gr. C. Derfor må værdien for
starttemperaturen i angivelsen specificeres.
Til gengæld kunne jeg f.eks. stille spørgsmåltegn ved din
påstand om at Origon enheder sidder i snart hveranden båd.
På dette punkt synes jeg at de underspiller lidt i forhold til
dine synspunkter se:
"and is to be found fitted in tens of thousands of yachts and
motorcruisers around the world".

I den lille internationale klub som jeg er formand for er der
kun en håndfuld brændere af den type som du opgiver til at dække
over halvdelen. Så her er der også meget varm luft til
markedsføringssynspunktet.

Fra : BJ

Dato : 06-07-06 10:23

"Harding E. Larsen (slet GDLX2)" <harding@GDLX2larsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:11521685790.650102075922657@dtext.news.tele.dk...

KLIP

> I den lille internationale klub som jeg er formand for er der
> kun en håndfuld brændere af den type som du opgiver til at dække
> over halvdelen. Så her er der også meget varm luft til
> markedsføringssynspunktet.

Så lad os holde os til den varmeluft.

Jeg har 32,7 graders celsius på kontoret lige nu, +/- diverse
markedsføringskrumspring.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 06-07-06 11:31

Hej Bjørn,

Det var nu ikke så lidt, her har jeg kun 26 gr. på kontoret.
Jeg tilbragte formiddagen med en gennemgang af Q400 elektriske
problemer.
Temperaturen i hangaren var over de 30, så jeg føler lidt med
dig.
Ha en fortsat god dag!