2 menuer med hver sin farve?
Fra : Simon Larsen

Dato : 01-07-06 00:07

Dette er min kode for nogle links og når man kører musen over et
link lyser det rødt. Ganske enkelt er det jo.
Nu er det sådan at jeg har 2 menuer på samme side den ene menu
skal være med sort skrift og den anden kaldet
menu-prislister skal have denne nuance #cc9933. Hvordan gøres
dette?

#menu-prislister {font-size:1.9em; font-family:Monotype Corsiva;
color: #cc9933;
padding-top:30px;padding-left:220px;padding-right:120px;
text-align:center;}

a {font-size:1.7em; font-family: Monotype Corsiva; padding:0px;
color:black; background:transparent;
text-decoration:underlined;}

a:hover {color:red; background:transparent;}

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 01-07-06 00:35

Man læser http://www.html.dk/tutorials/css/lektion7.asp,
--
Kerim
Som ikke bruger Spamfighter, der spammer nyhedsgrupperne

Fra : Rune Jensen

Dato : 01-07-06 07:52

"Simon Larsen" wrote in message...

> [...]
> color:black; background:transparent;
> text-decoration:underlined;}
>
> a:hover {color:red; background:transparent;}

tilføj (ikke afprøvet, men bør virke):

#menu-prislister a{color: #c93}

lige efter definitionen af a, og før a:hover. Dette fordi visse browsere
vil have a og pseudo-elementer i en bestemt rækkefølge.

Med hensyn til background, så er den fra starten transparent på både a
og pseudo-elementet... nogen grund, til du har den? Ligeledes er a
normalt understreget, og det burde således heller ikke være nødvendigt
at lave en text-decoration: underlined.

MVH
Rune

Fra : Dennis Munding

Dato : 01-07-06 09:42

Hej Rune!
"Rune Jensen" <rune.jensen@villabynet.dk> skrev i en meddelelse
> tilføj (ikke afprøvet, men bør virke):
>
> #menu-prislister a{color: #c93}

Og for at undgå en advarsel i valideringen, skal der lige tilføjes:
background-color:inherit;
// "inherit" nedarver baggrundsfarven fra "moder-elementet" - så vidt jeg er
informeret - hvis man bruger "transparent" får man også en advarsel/fejl i
valideringen.

så linien ser således ud:
#menu-prislister a{color: #c93;background-color:inherit;}

> lige efter definitionen af a, og før a:hover. Dette fordi visse browsere
> vil have a og pseudo-elementer i en bestemt rækkefølge.

Så lærte jeg også noget nyt i dag... Tak for det.

> [...]
> og pseudo-elementet... nogen grund, til du har den? Ligeledes er a
> normalt understreget, og det burde således heller ikke være nødvendigt

M.h.t. background, så kan det skyldes valideringen, at den er sat - uden
background-color får man som nævnt ovenfor en advarsel, hvis ikke den er
defineret, men jeg mener også, at det gør sig gældende, hvis man sætter den
til transparent...?

Dennis Munding
Web-master
http://www.skovaa-munding.dk/, http://www.mundings-memorial.dk/
http://www.cantica.dk/, http://www.pe-vagtservice.dk/,
http://www.eds-denmark.dk/

Fra : Simon Larsen

Dato : 01-07-06 23:26

Dennis Munding wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
> defineret, men jeg mener også, at det gør sig gældende, hvis man sætter den

Hej Dennis,

Jo tak det hjalp på at teksten til menuen fik en anden farve, men og det er her
min nybegynder spørgsmål kommer ind i billedet, hvordan får jeg så den selvsamme
tekst til at få "a:hover"-funktionen?

Årsagen til at jeg bruger text-dekoration:underlined er at da mine links i den
første menu min såkladte "hovedmenu" blev skabt var de ikke understreget og jeg
læste at det var en dårlig idé ikke at have dem understreget, da det kunne
forvirre brugeren.

Fra : Dennis Munding

Dato : 02-07-06 08:46

Hej Simon!

Simon Larsen skriblede d. 2/7-2006, kl. 00:26:
> [...]
> er her
> min nybegynder spørgsmål kommer ind i billedet, hvordan får jeg så den

Således:
#menu-prislister a:hover{color: #fff(VÆLG SELV
FARVE);background-color:#000(VÆLG SELV FARVE);}

Du kan også bruge en klasse istedet:
I CSS'en:

a.menu2 {color:#000;background-color:#fff;} //sort tekst med hvid baggrund
a.menu2:hover {color:#fff;background-color:#000;} // hvid tekst med sort
baggrund

Og i html'en:

<a class"menu2" href="...">Link-tekst</a>

> [...]
> og jeg
> læste at det var en dårlig idé ikke at have dem understreget, da det kunne

Ok, men det er ikke nødvendigt at specificere det.
Som standard er alle links understreget. D.v.s. at selv om du fjerner
"text-decoration:underline;", så vil dine links stadig være understreget,
medmindre du laver en klasse (class), hvor specifikationerne er anderledes -
det er det gode ved klasser - de er meget alsidige og fleksible. De kan
bruges flere gange på samme side, hvorimod id'er (#) kun kan bruges én gang
på hver side.

Og ja - det er en god idé at have understreget sine links, eller på anden
måde fremhævet teksten, så brugeren kan se, at der er tale om et link.
Jeg er selv ret ny i "branchen", og jeg lavede samme "stunt" i starten,
indtil jeg blev gjort opmærksom på, at det var svært at skelne links fra
brødtekst.
Vi lærer så længe vi lever, og det er fejlene vi lærer mest af...

Fra : Allan Vebel

Dato : 02-07-06 23:15

Simon Larsen skrev:

> hvordan får jeg så den selvsamme tekst til at få
> "a:hover"-funktionen?

Du kan også definere at de to menuer ligger i hver sin
blok, så er det bare at tilgå de enkelte blokke med css,
eksempel:

<ul>
</ul>

<ul>
</ul>

og

#menublok1{
/* definitioner på selve blokken */
}
#menublok1 a{
color:blue;
background:inherit;
}
#menublok1 a:hover{
color:white;
background:blue;
}

#menublok2{
/* definitioner på selve blokken */
}
#menublok2 a{
color:red;
background:inherit;
}
#menublok2 a:hover{
color:white;
background:red;
}

i css-filen.

Skal du også lave noget på <ul> og <li>, hedder den bare

#menublok1 ul{
/* */
}

og / eller

#menublok1 li{
/* */
}

Der er uanede muligheder.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Rune Jensen

Dato : 02-07-06 21:05

"Dennis Munding" wrote in message...

> Så lærte jeg også noget nyt i dag... Tak for det.

Selvtak. Det er faktisk, som Jørgen siger, en standard og ikke en
browserfejl, som jeg troede

> M.h.t. background, så kan det skyldes valideringen, at den er sat

Det er selvfølgelig rigtigt nok. Og den gør jo ingen skade.

> [...]
er
> defineret, men jeg mener også, at det gør sig gældende, hvis man

Der er jeg faktisk lidt blank. Måske andre ved det?

MVH
Rune

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 02-07-06 23:17

Rune Jensen wrote:

> [...]
>
> er

> sætter den

> Der er jeg faktisk lidt blank. Måske andre ved det?

Simpelt: W3C's validator er fejlbehæftet på dette
punkt og enkelte andre punkter - jf. Jeffrey
Zeldmans "Designing with web standards."

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk
..

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 01-07-06 09:59

Rune Jensen wrote:

> lige efter definitionen af a, og før a:hover. Dette fordi visse browsere
> vil have a og pseudo-elementer i en bestemt rækkefølge.

Ikke "visse browsere", /alle/ browsere
skal som følge af CSS-logikken have a-markørens
pseudoklasser serveret som følger:

a:link
a:visited
a:focus
a.hover
a:active

Læs mere om hvorfor på websiden
www.meyerweb.com/eric/css/link-specificity.html

Mit råd er at droppe a:active. Formdeklarationer
for denne tilstand tolkes forkert af IE.

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk
..