Campingvognens størrelse og betydning for ~
Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 30-06-06 20:26

Nogen der har prøvet at køre med en af de små Hymer med hæve/skydetag, som
har sammenlignet brændstoføkonomien med en "normal" størrelse campingvogn på
ture ned sydover på landevejen med gelænder i venstre side? :)

Angiv venligst bilmodel samt totalvægt på cv sammen med km pr. liter :)

--
Per, Esbjerg

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 02-07-06 22:32

> [...]
> på ture ned sydover på landevejen med gelænder i venstre side? :)
>
> Angiv venligst bilmodel samt totalvægt på cv sammen med km pr. liter :)

Nah - ikke helt. Vi skiftede en Adria ud med en Hymer Future 480T'er i
efteråret - og jeg fik faktisk ikke nået at måle forbruget med vor gamle
bil.
Men med vor nye, brugte, Ford Focus 1,6'er kan vi holde 11,9 km/l fra Feddet
til København; lidt over 90 km motorvej med relle 90 km/t
Så hvis vi kan finde een med en Focus og en "normal" cv er vi på sporet

--
Jesper Hedegaard

GS500E når vejret spiller
Ford Focus når vejret spilder

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 03-07-06 05:04

Jesper Hedegaard wrote:
> [...]

> Feddet til København; lidt over 90 km motorvej med relle 90 km/t
> Så hvis vi kan finde een med en Focus og en "normal" cv er vi på

Det rækker desværre ikke - der skal meget små ændringer til at ændre
forbruget. For mit eget vedkommende:

80 km/t = 14,5 km pr. liter
90 km/t = 11,5 km pr. liter
100 km/t=10,0 km pr. liter.

Ovenstående gælder for en Golf TDI 97´er med en almindelig 1200 kg´s vogn
bagefter, hastighed målt med gps og målt flere gange sydpå.

De 80 km/t er kun blevet brugt på øde motorvejsstrækninger på dage uden
lastbiler. Andet har jeg slet ikke nerver til :)

90 km vil jeg også kalde alt for lidt til at måle et reelt forbrug på ;)

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 03-07-06 06:22

> [...]
> lastbiler. Andet har jeg slet ikke nerver til :)
>
> 90 km vil jeg også kalde alt for lidt til at måle et reelt forbrug på ;)

Regn 3 uger frem fra på onsdag - så har jeg nok et par tusinde km at gøre
regnskab for.
De 90 km er selvf ikke nogen overvældende strækning - til gengæld er
målingen temmelig præcis, idet jeg tankede 6 km før og 3 km efter vi hægtede
cv'en på og af.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 03-07-06 11:00

Jesper Hedegaard wrote:

> Regn 3 uger frem fra på onsdag - så har jeg nok et par tusinde km at
> gøre regnskab for.

Det vil jeg glæde mig til at høre om. Hvad tror du selv i forhold til det du
har målt?

> De 90 km er selvf ikke nogen overvældende strækning - til gengæld er
> målingen temmelig præcis, idet jeg tankede 6 km før og 3 km efter vi
> hægtede cv'en på og af.

De 6 km og de 3 km gør målingen temmelig upræcis - det er jo 10% af turen
uden campingvogn. Det er en OM´er! :)

Hvad går den uden campingvogn - dobbelt så langt? Så burde du på turen ned
over køre ca. 10% kortere på literen end du har målt nu! Hvis din måling er
korrekt er det mit gæt. Det er også mindre end min Golf, så det er helt fint
:)

PS: Jeg ved godt ovenstående udregning er "hovedregning" :)
--
Per, Esbjerg

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 03-07-06 17:50

> [...]
> fint :)
>
> PS: Jeg ved godt ovenstående udregning er "hovedregning" :)

Jamen solo har jeg haft lidt bedre målingsmuligheder - vi kørte til Idre
Fjäll i mellemsverige - for 5. år i træk.
Kbh - Karlstad er 722 km - og vel 90% motorvej. Hastighed mellem 110 og
130 - nok mest mod de 130 Forbrug: 11,86 km/l.
De sidste 359 km Karlstad - Idre Fjäll er landevej. Hastighed ret svingende
mellem 70 og 110 - kun sne på vejen de sidste 9 km mellemIdre by og Idre
Fjäll.
Forbrug: 15,14 km/l.
Hjemturen lagde vi gennem Norge over Trysil (det har jeg ikke tålmodighed
til igen !) - de 717 km til Varberg gav 14,44 km/l. Der var - pga
vejarbejde - meget langsom kø-kørsel og en enkelt "sjov" lille pasvej
imellem.
2 par ski på tagbagagebærer, 2 voksne + 1 barn samt pænt med bagage. Ikke
nogle madvarer eller øl-kasser imellen - men jeg fik dog smuglet enkelte
liter papvin med i bagagen

Vor gamle Volvo 745 2,3 aut har vist os at den ku klare 6 km/l ved omkring
150 hele vejen til Göteborg og ku aldrig præstere noget bedre end knnap 9
km/l de foregående 4 år.
På vej fra Fyn til Henne Strand med cv (Adria) for et par år siden havde vi
10-12 sekundmeter vestenvind at slås med. Vollen sku ned i 3. for at holde
80 på motorvejen. Da vi kørte gennem Varde begyndte den at hoste fælt - der
kom vi godt under 6 km/l.

Så jeg håber at vi kan ligge omkring 12 km/l på sommertogtet - er dog noget
spændt på om ikke f.eks. turen langs vesterhavet koster noget mere. Der er
mange småbyer med åndede chikaner og bump på den vej.

Fra : Søren

Dato : 04-07-06 09:47

> Angiv venligst bilmodel samt totalvægt på cv sammen med km pr. liter :)

Prøv at bruge http://www.whattowcar.com. Sætter jeg en Hymer Feeling op imod
en Hymer Living med samme vægt og sætter en Ford Focus II st.c. 1,6 foran,
siger den at ved 80 km/t uden vind kræver Living ca. 30% mere trækkraft end
Feeling. Dette må du kunne overføre nogenlunde til forbruget af benzin

Altså ca.1/4 at spare hvis vi antager at vognene vejer det samme og du går
fra en alm. CV til en med hævetag.