Bøde for at sejle uden redningsvest?
Fra : Henning

Dato : 30-06-06 16:24

Ifølge http://ekstrabladet.dk/112/article207880.ece har politiet bl.a.
givet en bøde for ikke at være iført redningsvest.
Jeg var klar over, at der skulle være veste om bord til alle, men ikke
at man faktisk skulle være iført en sådan.
Er reglen blevet ændret, eller er det bare Ekstra Bladet der (igen)
får fordrejet sandheden? Ellers får politiet travlt - de behøver bare
stå på kajen og vente

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 30-06-06 20:41

Enig. Jeg havde samme opfattelse som dig. Jeg er (var?) overbevist om at der
blot skal være veste nok (i passende størrelser)

Mærkeligt ...

Bjarke

Fra : Torben Henriksen

Dato : 30-06-06 22:52

Hej Henning
Det må vær en "vild" and Ekstra Bladet der har fået fat i, eller
også har den pågældende journalist været ualmindelig søsyg.
Der er intet lovmæssigt krav om man skal være iført
redningsvest når man er til søs, men som du skriver,
der skal være veste om bord til alle, jf. internationale
søvejsregler, så mon ikke Ekstra Bladet burde komme
med en berigtigelse, men det er nok for meget forlangt
af den avis.

Mvh/Torben H

Fra : Torben Bach

Dato : 30-06-06 22:52

Henning wrote:
> [...]
> Er reglen blevet ændret, eller er det bare Ekstra Bladet der (igen)
> får fordrejet sandheden? Ellers får politiet travlt - de behøver bare

Den rammer vi lige en pæl igennem én gang for alle.
Ekstra Bladets artikel er ikke korrekt - uvist af hvilken grund.

En enkelt opringning til Svendborg Politi verificerer, at der var tale om
flg.:

1 stk. speedbåd, der planede med en mand i gummiring på slæb i et område,
hvor man ikke må sejle med speedbåd.
1 stk. sejlbåd, der ikke havde veste nok med - og
1 stk. sejlbåd, der slet ikke havde redningsveste med.

Alt oplyst af en, der selv var med med blok og kuglepen.

Så det . ...
Reglerne er, som de er, og intet er ændret.

Med sejlerhilsen

Torben

--
Husk at *hvis* du vågner -
er hver morgen den første dag

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 01-07-06 06:55

Super info. Vi takker !!

Bjarke

"Torben Bach" <tsbach*fjern*@nyka.dk> wrote in message
snip

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 01-07-06 06:59

Det er da simpelt nok. Ekstra Bladet er bygget op om overskrifter,
skandalehistorier og let omgang med sandheden. De har vel ikke synes de
ville afvige den stil, bare fordi det skulle handle om redningsveste.

Folk vil ikke informeres. Folk vil underholdes. Og der tjener EB sit formål.

Fra : Torben Bach

Dato : 01-07-06 20:11

Bjarke Christensen wrote:
Snip

> Folk vil ikke informeres. Folk vil underholdes. Og der tjener EB sit
> formål.
snap

Hej Bjarke. Du har ganske ret, selvom jeg trods alt har mødt
EB-journalister, der har bevaret deres faglige stolthed og forsøger at
gengive tingene på en korrekt måde (undtagelser tilsyneladende).
Jeg skrev uvist af hvilken grund, fordi den politimand, jeg talte med, selv
antydede, at det da godt kunne være, at der var refereret forkert o.f. EB.
Så den gamle talemåde med, at man ikke skal dømme, før retten har talt,
gælder nok også i relation til EB - til trods for deres overskrifter og hang
til skandalehistorier. Sidstnævnte en grund til, at jeg *aldrig* kunne
drømme om at købe EB endsige at læse avisen gratis hos frisøren eller
lignende steder.

Mvh
Torben

Fra : Ukendt

Dato : 01-07-06 23:03

Hej Torben,

I sandhedens interesse, skal det måske nævnes, at Jyllandsposten i
søndagsudgavens side 2 nederst tv. har samme "nyhed" under overskriften:
"Bøder til sejlere" (som stort set ord til andeet er lig Ekstrabladets
formulering ... men med en henvisning til Ritzau) ... Ikke at jeg vil
tage EB i forsvar, for jeg læser det ikke ... Men alligevel ...

Tak for den præcise formulering af, hvad politiets begrundelse for
bøderne var ... Så tør jeg godt lade vesten ligge i cockpittet i det
pragtfulde vejr ... ... Rent undtagelsesvis ... forståes ... Afgang
vestpå søndag ... Hjemkomst ??? God sommer!

--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'

Fra : fbm

Dato : 02-07-06 19:44

Vi bytter menneskeskæbner for oplagstal !!

Fra : Torben Bach

Dato : 02-07-06 20:06

fbm wrote:
> Vi bytter menneskeskæbner for oplagstal !!
KLIP

Er du journalist på EB?

Mvh
Torben

Fra : Jørgen

Dato : 02-07-06 21:37

Det er vist ved at blive ret OT nu, men Flemming har altså ret. Det er rent
faktisk et Ritzau-telegram, som Ekstra Bladet stort set samtlige øvrige
medier i Danmark har bragt til torvs.
Jeg har heller ikke den store lyst til at forsvare Ekstra Bladet, men lige i
dette tilfælde skal kritikken fortrinsvis rettes mod Ritzau - og så
sekundært mod resten af medieverdenen, som ikke lige standser op et sekund
og checker, om den historie nu rent faktisk kan være korrekt.
/Jørgen

Fra : Torben Bach

Dato : 02-07-06 21:58

Jørgen wrote:
> [...]
> er rent faktisk et Ritzau-telegram, som Ekstra Bladet stort set
> samtlige øvrige medier i Danmark har bragt til torvs.

Ja - det er et godt eksempel på, at et emne hurtigt kan ende på kanten af
fundatsen for gruppen, men alt skal jo hurtigt nu om dage. Feks. irriterer
det mig meget, når en journalist i feks. TV-avisen ikke stiller et simpelt
spørgsmål som "hvad begrunder du det med", men lader et udsagn af betydning
stå uimodsagt.

Tilbage til tråden - jeg mener nu også, at Flemming har ret, og det må vist
også fremgå af mine tidligere indlæg, at jeg lader tvivlen komme EB til
gode.

Når det så er sagt, så var jeg på havnen i dag.
Ikke alle (kun ganske få) deltager her i gruppen, og jeg mødte faktisk en
del, der havde læst nyhederne, som de var refereret af EB, hvilket var årsag
til en del frustration gående ud på, om reglerne nu var ændrede samt årsag
til en vis usikkerhed over, at det man troede at vide med hensyn til feks.
redningsveste nu også havde sin rigtighed.
Alt nok begrundet i, at vi efterhånden må se i øjnene, at tingene hurtigt
ændres i et samfund, der reguleres (lidt polemisk - overreguleres) af et
folketing, der på mange områder spreder flere love ud over det ganske land
end det, som bønderne spreder af gylle om foråret. Svært at følge med - ja.

Mvh
Torben

Fra : Calle.

Dato : 03-07-06 16:52

Henning wrote:
> [...]
> Er reglen blevet ændret, eller er det bare Ekstra Bladet der (igen)
> får fordrejet sandheden? Ellers får politiet travlt - de behøver bare

Det vil sku se komisk ud, hvis alle skulle iføres redningsveste når de kørte
ombord på færgen

--
*** Calle ***