Hvorfor <h6> og ikke <div class="....">?
Fra : hkf

Dato : 29-06-06 19:27

Hej.

Er der nogen grund til ikke at bruge <div> fremfor <h6>,
<h5>....?

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 29-06-06 20:03

hkf skrev:

>Er der nogen grund til ikke at bruge <div> fremfor <h6>,
><h5>....?

Ja, <hx> bruges til overskrifter, som gør koden mere
uoverskuelige, så man kan se, hvad der er overskrifter og hvad
der er brødtekst.

Til den vigtigste overskrift bruges <h1> og så kan man bruge de
efterfølgende efter deres vigtighed.

Samtidig vægter søgemaskiner overskrifter højere, når de
indexerer en side.

Til brødtekst bør man bruge <p> og så kan man evt. indkabsle det
i en <div>, hvis man vil ha' flere forskellige sammenhængende
ting i en indholdsboks.

Det kan f.eks. være en overskrift, noget brødtekst og et billede.
--
Kerim
Som ikke bruger Spamfighter, der spammer nyhedsgrupperne

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 29-06-06 23:59

Kerim Ellentoft wrote:

> Ja, <hx> bruges til overskrifter, som gør koden mere
> uoverskuelige,

Fik du ikke et 'u' for meget med der?

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 30-06-06 16:47

Erik Ginnerskov skrev:

>Fik du ikke et 'u' for meget med der?

Jow!

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 29-06-06 20:04

hkf <h@h.dk> writes:

> Er der nogen grund til ikke at bruge <div> fremfor <h6>,
> <h5>....?

Ja. Idéen med HTML er at du beskriver indholdets struktur. At du
skriver <h1>Jamen</h1> betyder ikke bare at "Jamen" skal skrives med
stort, men at det er en *overskrift* (endda en hovedoverskrift).

En blinde-browser kan vælge at udtale overskrifter med dyb alvorlig
stemme, eller de kan sige "overskrift" før.

Visning af siden på en mobiltelefon (en meget lille skærm) kan vælge
at vælge andre fontstørrelser baseret på om noget er en overskrift
eller ej.

En oversættelse af siden til et tekstbehandlingsprogram kan vælge den
passende typografi i det program til overskrifter. Eller til LaTeX
kan det laves om til en \section{Jamen}.

Hvis du blot skriver <div class='minOverskrift'>Jamen</div> så kan det
være det ser ens ud på din side, men du har angivet vigtig
strukturinformation på en måde som andre ikke kan forventes at forstå.

På den anden side opnår man ikke noget ved bare at bruge <div>, ud
over at slippe for browserens default-styling af overskrifter. Det
er ren dovenskab, for man kan få den samme styling på en <h1>, den
har bare nogle andre defaults der skal overrides.

/L

Fra : hkf

Dato : 29-06-06 20:36

Tak for de fyldige svar. Jeg er nu lidt klogere på sagen, selvom jeg stadig
synes, at der er en del overlappende tag-muligheder, som det kan være svært at
se den afgørende og geniale forskel på, når man som jeg er html-novice.

hkf.

Fra : Kent Friis

Dato : 29-06-06 20:50

Den 29 Jun 2006 19:35:54 GMT skrev hkf:
> [...]
> se den afgørende og geniale forskel på, når man som jeg er html-novice.

Måske kan det hjælpe at sammenligne det med et word-dokument. Om du
vælger "Overskrift 1" eller bare vælger en større font ser fuldstændig
ens ud på papir - men når du indsætter en indholdsfortegnelse, er
forskellen tydelig. Det er nemlig kun overskrifterne der kommer med
i indholdsfortegnelsen.

Mvh
Kent

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 30-06-06 01:34

"Lasse Reichstein Nielsen" <lrn@hotpop.com> skrev i en meddelelse
> Hvis du blot skriver <div class='minOverskrift'>
> [...] men du har angivet vigtig strukturinformation
> på en måde som andre ikke kan forventes at forstå.

Se, det er forståelig argumentation.

> På den anden side
> [...]
> ud over at slippe for browserens default-styling ...

Og det er nok det der er kimen til at gå imod strømmen.

Den umiddelbare reaktion over for "standard-kodning" bliver hurtigt til "De
s.... browserprogrammører skal s.. ikke på forhånd bestemme hvordan jeg skal
lave mine websider". Og konflikten opstår når bedrevidende ikke har
pædagogisk tålmod og evne til at begrunde det indlysende grundigt nok.

Nu ved jeg, at det lader sig gøre at fjerne uhensigtsmæssige effekter af
f.eks. h-tagen, men jeg undre mig stadigt over, hvorfor der er et indbygget
linieskift i nogle html-tag - hvilket ofte har bevirket at brugen af h-tag
er undladt.

--
Med venlig hilsen Poul Erik Jensen
www.genealog.dk www.skolekammeraten.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 01-07-06 00:00

Poul Erik Jensen wrote:

> men jeg undre mig stadigt over, hvorfor der er et
> indbygget linieskift i nogle html-tag - hvilket ofte har bevirket at
> brugen af h-tag er undladt.

De fleste - hvis ikke alle - bloklevel-elementer har default noget margin
over og under. Det kan man i et hug nulstille ved at indsætte dette i css:

* {
margin: 0;
padding: 0;
}

Derefter kan man sætte de margin-definitioner, man selv vil have.

At undlade at bruge de rigtige tags, bare fordi man ikke gider sætte sig ind
i de enkle regler om, hvordan man styler en webside med css er som at slå
som i med en skruetrækker, fordi man ikke gider bukke sig ned og samle
hammeren op ved fødderne.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 02-07-06 15:50

> At undlade at bruge de rigtige tags,
> bare fordi man ikke gider sætte sig
> ind i de enkle regler .....

Det kan vi da ikke blive uenige om - men det var ikke hvad jeg undrede mig
over.

At blokelementer som h, p, div, form, etc. af "de vise fædre" default er
påtvunget sådanne halehæng er hvad jeg undre mig over, idet de således
ensretter et stereotypisk tankesæt (der SKAL være luft mellem dit og dat) i
stedet for at overlade dette til designeren. Det var nemmere at tilegne sig
syntaksen, hvis der ikke først skulle tagets højde for W3Cs forudfattede
mening. Det er f.eks. først ret sent, at margin/padding har fanget min
opmærksomhed i forbindelse med blokelementer, selv om jeg gerne terper for
at sætte mig ind i teorien.
Teori kan jo være vanskeligere tilegnet for nogen end for den andre.

Problemet er, at mange starter projektet af ren og skær interesse for
resultatet, og at dem der skal fungere som fødselshjælpere tager detaljerne
i syntaksernes samspil for så indlysende, at de oftest ikke nævnes.
Resultatet er så, at der benyttes de krumspring, som der kan bringes til at
virke efter hensigten - hvad der naturligvis ikke er hensigtsmæssigt.

At det er nemt kan komme ud over er jo blot en måde at snyde sig uden om den
regelbestemte norm - i stedet for at opponere over dens tåbelighed.

--
http://tour.mtserver.dk

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 02-07-06 17:21

Poul Erik Jensen skrev:

>At blokelementer som h, p, div, form, etc. af "de vise fædre" default er
>påtvunget sådanne halehæng er hvad jeg undre mig over,

Fordi den gang de tags blev »opfundet«, ikke havde css til at
styre margin/padding og den slags.

Der fandt man det så mest naturligt, at der automatisk kom luft
mellem de forskellige elementer.

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 02-07-06 22:01

"Kerim Ellentoft" <kerim@mail.tele.invalid> skrev i en meddelelse
> Fordi den gang de tags blev »opfundet«,
> ikke havde css til at styre margin/padding
> og den slags.

Jamen, det er da en udmærket forklaring - og var det så ikke på tide at
komme videre?

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 02-07-06 23:12

Poul Erik Jensen skrev:

>Jamen, det er da en udmærket forklaring - og var det så ikke på tide at
>komme videre?

Browserne skal være bagudkompatibel og kunne vise en side, der er
lavet i 1997 (eller lavet på samme måde).

Så man kan ikke bare lave det om i browsernes fortolkning, men
til gengæld kan webdesigneren så selv i dag ændre det med css.

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 02-07-06 23:53

> Browserne skal være bagudkompatibel og
> kunne vise en side, der er lavet i 1997

Ja, det er da et acceptabelt argument.

> (eller lavet på samme måde).

Men ikke det!

> Så man kan ikke bare lave det om i
> browsernes fortolkning, ....

Er det ikke et spørgsmål om DOCTYPE og udvikling?

Hvis man laver en ny definition, så udelukker den da ikke noget tidligere -
medmindre browserudviklerne opgiver at supportere disse.

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 03-07-06 00:20

Poul Erik Jensen skrev:

>Hvis man laver en ny definition, så udelukker den da ikke noget tidligere -
>medmindre browserudviklerne opgiver at supportere disse.

Næh, men det kræver så at alle sider bliver lavet perfekt med
angivelse af rigtig doctype osv.

Det kan man ikke forvente.

Browserne er nødt til til at være fejltolerante i et vidst
omfang.

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 03-07-06 01:12

> ... kræver ... at sider bliver lavet perfekt
>
> Det kan man ikke forvente.

Den var ny :)

> Browserne er nødt til til at være fejltolerante ...

Det er der vist meget delte meninger om.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 03-07-06 23:04

Poul Erik Jensen wrote:

> Den var ny :)

Der kræves desværre ikke autorisation og eksamensbevis for at kunne kalde
sig webdesigner og påtage sig at lave hjemmesider for andre. Derfor laves
der stadig bunker af fejlbehæftede nye sider.

> Det er der vist meget delte meninger om.

Hvad havde du ellers forestillet dig? At browserne viser slet ingenting,
hvis der er den mindste fejl på en side? Så ville internet snart ligge ned.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Kent Friis

Dato : 02-07-06 20:16

Den Sun, 2 Jul 2006 16:49:58 +0200 skrev Poul Erik Jensen:
> [...]
> ensretter et stereotypisk tankesæt (der SKAL være luft mellem dit og dat) i
> stedet for at overlade dette til designeren.

Det er jo netop overladt til designeren, det er bare *default*
indstillinger.

Alternativet ville være ikke at have nogen defaults, hvilket ville
medføre at designeren var tvunget til at indstille alle parametre.
Det ville give CSS-filer på flere sider bare for en simpel "her
er jeg, og det er min hund"-side.

I stedet har man valgt nogle defaults der gør siden læselig, så
designeren kun behøver at bekymre sig om det han vil gøre anderledes.

Mvh
Kent

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 02-07-06 22:06

"Kent Friis" <nospam@nospam.invalid> skrev i en meddelelse

> Det er jo netop overladt til designeren, det er
> bare *default* indstillinger.

Ja da - det ved både du og jeg nu - men der var jo en tid, hvor det var knap
så klart.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 02-07-06 21:03

Poul Erik Jensen wrote:

> [...]
> ikke nævnes. Resultatet er så, at der benyttes de krumspring, som der
> kan bringes til at virke efter hensigten - hvad der naturligvis ikke

Jamen, der er da endnu ikke nogen her i gruppen, der har afvist at svare på
konkrete spørgsmål. Hverken om, hvorfor tingene derault er som de er eller
om, hvordan man styler det anderledes.

Det er da bare at spørge i stedet for at lave et eller andet mystisk.

> At det er nemt kan komme ud over er jo blot en måde at snyde sig uden
> om den regelbestemte norm

Jeg kan ikke se, at det på nogen måde er snyd. Som Kerim har påpeget, er der
en historisk grund til de defaulte margins og paddings. vil man det
anderledes er det da helt legalt at definere det anderledes.

Uden de defaulte værdier ville det - som Kent anfører - blive noget rodet at
se på, hvis der ikke var noget css til at style det.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 02-07-06 22:34

> ... endnu ikke nogen ..., der har afvist at
> svare på konkrete spørgsmål. ...

Det har jeg heller aldrig postuleret.

> om, hvordan man styler det anderledes.

Men det handler vel også om at kunne stille det rette spørgsmål. Når man
hekser med koder, der ikke virker som forventet og/eller påvirker på
hinandens funktionalitet, så kan det være endog meget svært at spørge
korrekt, hvis de der /kan/ svare er forudfattet med en stereotyp opfattelse
af "hvad man gør". Nu henviser jeg jo blot til et simpelt eksempel, der er
andre vanskeligere at gennemskue - trods læsning i dokumentationen.

> Uden de defaulte værdier ville det - som
> Kent anfører - blive noget rodet at
> se på, hvis der ikke var noget css til at
> style det.

Selvfølgelig skal de have værdier - men jeg foretrækker altså selv at vælge,
hvorfor alle værdier default ikke burde have nogen værdi (0 eller none).

Den historiske baggrund mener jeg ikke er noget alibi for at undlade at lave
det om.

Fra : Frank Olieu

Dato : 02-07-06 23:57

"Poul Erik Jensen" <jep@image.dk> wrote in

> Selvfølgelig skal de have værdier - men jeg foretrækker altså selv at
> vælge, hvorfor alle værdier default ikke burde have nogen værdi (0 eller
> none).

Jamen det er nemt nok! Du kunne prøve at nulstille alting ved at starte din
CSS med denne kode:

* { padding:0; border:none; margin:0; display:inline; list-style:none; text-
decoration:none; font-size:1em; font-weight:normal; font-style:normal; }

.... og så specificere egne værdier. God fornøjelse :)

--
Venlig hilsen | Kind regards | Cordialement
Frank

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 03-07-06 00:11

"Frank Olieu" <fr@nk.invalid> skrev i en meddelelse

> Jamen det er nemt nok! ...

> ... og så specificere egne værdier. God fornøjelse :)

Ja, du har ret - det er for nemt )

Men du har vist ikke helt forstået min pointe.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 03-07-06 00:43

Poul Erik Jensen wrote:
> Selvfølgelig skal de have værdier - men jeg foretrækker altså selv at
> vælge, hvorfor alle værdier default ikke burde have nogen værdi (0
> eller none).

Der er da ikke nogen, der vil forhindre dig i at sætte dine egne værdier.
Men som vi har prøvet at forklare dig flere gange, så er der historiske
grunde til, at de defaulte værdier for eks. margin og padding er der.

> Den historiske baggrund mener jeg ikke er noget alibi for at undlade
> at lave det om.

Jo, det er netop den logiske grund. Det kan man ikke bare lave om på, fordi
du synes det er bøvlet. Der er millioner af sider der ude, som ville tilte
totalt, hvis borwserne 'over night' holdt op med at være bagudkompatible.

Men det, at rigtig mange ældre sider stadig skal kunne vises uden problemer,
er da ikke nogen gyldig grund til ikke at lave det i henhold til gældende
standarder, når man laver nye sider i dag.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 03-07-06 10:57

> Der er da ikke nogen, der vil forhindre ...

Nej. Hvilket er ganske uinteressant.

> Jo, det er netop den logiske grund.

Nu taler vi forbi hinanden - for selvfølgelig skal browserne da være
bagudkompatible.

> Det kan man ikke bare lave om på, ...

Det er jo det jeg syntes stadig mangler en rimelig god forklaring på.
Når man kan lave flere forskellige standarder i.h.t. DTD angivet i det
aktuelle dokument, så må man da for syv sytten også kunne lave en
tidsvarende - uden at genere de, der tidligere er lavet helt uden DTD.

<!DOCTYPE HTML PUBLIC
"-//W3C//DTD HTML 7.0 Strict/Transitional//EN"
"http://www.w3.org/TR/html2007/strict/loose.dtd">

At det så i praksis kan være vanskeligt at få gennemført endnu en
DTD-standard er en helt anden diskussion )

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 03-07-06 23:14

Poul Erik Jensen wrote:

> Når man kan lave flere forskellige standarder i.h.t. DTD angivet i det
> aktuelle dokument, så må man da for syv sytten også kunne lave en
> tidsvarende - uden at genere de, der tidligere er lavet helt uden DTD.

Du kan da kun definere en standard i et givet dokument. Og du vælger selv,
om det skal være den bagudkompatible (transitional) eller den rene (strict).

Men da browserne netop er tilpas fejltolerante, vil en side uden angivet DTD
stadig kunne vises - dog uden garanti for ensartet visning i alle
forskellige browsere.

> At det så i praksis kan være vanskeligt at få gennemført endnu en
> DTD-standard er en helt anden diskussion )

Jamen, hvad vil du med flere standarder. Du har transitional og strict i
både html 4.01 og xhtml 1.0. Det er i alt fire forskellige standarder, hvor
strict er strengere end transitional og xhtml er strengere end html. Det
giver da et vist spillerum, skulle jeg mene.

Det eneste, du behøver at huske, er at sætte en fuldstændig DTD inklusive
url, da IE ellers vil gå i quirks-mode og så vil visningen i IE afvige noget
fra andre browsere - samt at kode i overensstemmelse med den standard, du
har defineret i DTD (altså ikke bruge transitional kode i et strict
dokument).

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Kent Friis

Dato : 03-07-06 17:46

Den Sun, 2 Jul 2006 23:34:07 +0200 skrev Poul Erik Jensen:
> [...]
> hvorfor alle værdier default ikke burde have nogen værdi (0 eller none).

Det vil jo netop gøre at alle andre er *tvunget* til at indstille
alt. Ellers vil teksten være komplet ulæselig, overskrifter vil se
ud som brødteksten osv... (Og hvad med tekst-størrelsen, skal den
også være 0?)

Med de nuværende default-værdier er teksten læselig helt uden man
behøver bekymre sig om CSS. Som begynder kan man starte med at lave
en HTML-fil, og det virker selvom det måske ikke er allerpænest. Når
man så begynder at lære CSS, kan man ændre de indstillinger man
synes man har behov for efterhånden som man lærer det, og hvis man
bruger lang nok tid på det, ender man måske med at have indstillet
alt. Med din løsning, ville det kræve at alle skulle indstille alt
for at få noget der er bare nogenlunde læseligt.

Fornuftige default-værdier er klart nemmere for begyndere, og iøvrigt
også for os andre, der så kan nøjes med at angive de ting vi vil lave
anderledes. Og ikke for 237. gang skal angive div { display: block; }
og span { display: inline; }.

Mvh
Kent

Mvh
Kent

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 04-07-06 02:48

> Det vil jo netop gøre at alle andre er *tvunget*
> til at indstille alt.

Nå, det er dovenskab )

Nej, spøj til side - vi er ikke enige om udgangspunktet.
Jeg ville bestemt foretrække selv at kunne vælge alt - uden først at skulle
besvære mig med at slå alle de tossestreger fra, standarden foreskriver. Men
sådan er vi jo forskellige. Det er jo ikke noget jeg vil trække ned over
hovedet på alle andre, der da blot kan beholde deres foretrukne metodik.
Jeg mener ikke det ene bør udelukke det andet.

> Fornuftige default-værdier er klart nemmere for begyndere,

Det er noget forbasket sludder - det er ikke en disse nemmere.
Det er svært for de fleste, med eller uden defaults.

Når nybegynderen opdager, at FORM laver et uøsket linieskift og ikke aner
hvordan man skal komme af med det, så kan der komme de mest kreative
løsninger ud af det.
Jeg fandt ud af at klemme form-taget ind mellem </tr> og <tr> eller omvendt,
så forsvandt det uønskede linieskift - og de er da ikke hensigtsmæssigt.

Fra : Kent Friis

Dato : 04-07-06 16:18

Den Tue, 4 Jul 2006 03:48:05 +0200 skrev Poul Erik Jensen:
> "Kent Friis" <nospam@nospam.invalid> skrev i en meddelelse
>
> Nå, det er dovenskab )
>
> Nej, spøj til side - vi er ikke enige om udgangspunktet.
> Jeg ville bestemt foretrække selv at kunne vælge alt

"Kunne" eller "skulle" vælge alt? Hvis der ikke er nogen default-værdier,
ville du være nødt til at vælge alt.

> - uden først at skulle
> besvære mig med at slå alle de tossestreger fra, standarden foreskriver. Men
> sådan er vi jo forskellige.

Lad være med at betragte det som at slå noget fra. Betragt det som at
angive en anden værdi en default-værdien. Uanset om default-værdien er
0 eller 4, vil du skulle angive en anden værdi, når 7 er det der ser
pænest ud på din side.

> Det er jo ikke noget jeg vil trække ned over
> hovedet på alle andre, der da blot kan beholde deres foretrukne metodik.
> Jeg mener ikke det ene bør udelukke det andet.

Du vil fjerne default-værdierne, uden at de sider andre laver holder
op med at virke? Hvordan har du tænkt dig at gøre det?

> Det er noget forbasket sludder - det er ikke en disse nemmere.
> Det er svært for de fleste, med eller uden defaults.

Nej, der er stor forskel på om man som begynder kan nøjes med
skal lave en komplet CSS-fil med samtlige attributter, fordi de
alle default'er til 0.

> [...]
> så forsvandt det uønskede linieskift - og de er da ikke hensigtsmæssigt.

Så foreslå at ændre den default, og ikke at fjerne dem alle.

Mvh
Kent

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 04-07-06 17:04

> Så foreslå at ændre den default, og ikke at fjerne dem alle.

Ja - det kan vi da godt blive enige om er mere formålstjenligt, for debatten
har da også rykket min opfattelse en kende.

Men det er vel også meningen med at debattere.

Fra : Allan Vebel

Dato : 01-07-06 03:06

Poul Erik Jensen skrev:

> af f.eks. h-tagen, men jeg undre mig stadigt over, hvorfor
> der er et indbygget linieskift i nogle html-tag - hvilket ofte
> har bevirket at brugen af h-tag er undladt.

Et h-tag er et block-element, det er dermed en blok, og har
et linjeskift. På samme måde er det med <p> og <div>.

Det modsatte er inline-elementer, for eksempel <span>, som
kan bruges i en linje i en tekst med en anden farve, baggrund
eller skrifttype. <a> er også et inline-element.

Det er den forskel du skal lære at kende.

Man bør ikke undlade et h-tag fordi det er et block-element,
det er helt naturligt at det skal være en overskrift, men man
kan også definere at det skal være et inline-element, hvilket
jeg dog ikke vil anbefale.

h1{
display:inline;
}

gør det, men giver en masse andre problemer i designet.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 02-07-06 16:54

"Allan Vebel" <spam@do.not> skrev i en meddelelse
> Det er den forskel du skal lære at kende.

Jamen, det gør jeg jo nu )

> inline ....
> ...., men giver en masse andre problemer i designet.

Ja, det er en dårlig løsning.
- Men, som skrevet ovenfor i denne tråd ... )