Hjælp - adfærd
Fra : tonni Hesselberg

Dato : 29-06-06 17:21

Hej alle.

Jeg har virkelig brug for hjælp. Har altid haft katte men nu har jeg
fået et/ to store problemer.

mine 2 katte er ca 15 måneder men har de sidste 6 måneder spoleret min
natte søvn. Vi er en familie på 3 + to katte der bor i en lejlighed på
120 m3 og fire værelser. kattene er indekatte og sover i stuen om
natten. Vores problem er at de om natten krasser på døren så vi ikke kan
sove. jeg synes selv vi har prøvet alt som at inorerer, afstraffelse,
ekstra legetøj mv. De krasser på skift op til 4-5 timer i træk.

Vi får vores andet barn til september og kan ikke klare at være i
søvnunderskud mere, så enten finder vi en løsning ellers må kattene
aflives. Håber virkelig i kan hjælpe, måske keder de sig, men det var
nettop for at undgå dette at vi fik to.

Med venlig hilsen
tonni Hesselberg
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Ukendt

Dato : 29-06-06 18:25

"tonni Hesselberg" <toheKATTE@BAKKEgh.gl> skrev i en meddelelse

>Vores problem er at de om natten krasser på døren så vi ikke kan
> sove. jeg synes selv vi har prøvet alt som at inorerer, afstraffelse,
> ekstra legetøj mv. De krasser på skift op til 4-5 timer i træk.

Kan i ikke bare lade dørene stå åbne, så kattene kan færdes frit i
lejligheden ?
Går ud fra, at i ikke vil have dem i soveværelset ? Men så resten af
lejligheden da....

--
Mvh. www.tjekmig.dk
http://tjekmig.dk/forum/

Fra : Kari Eiffert

Dato : 29-06-06 21:20

> [...]
> søvnunderskud mere, så enten finder vi en løsning ellers må kattene
> aflives. Håber virkelig i kan hjælpe, måske keder de sig, men det var

Jeg ved ikke om det virker. Men alt er vel et forsøg værd? Hvad med at sørge
for de er godt sultne, når I går i seng. Så gemmer i mad rundt omkring i
stuen, så de er nødt til at lede efter det for at få stillet deres sult. Det
skulle da kunne underholde dem i et stykke tid. Og jeg mener selvfølgelig
ikke at I skal sulte dem resten af dagen. Men måske prøve at finde en god
balance.
Og så lov mig at I ikke bare vil aflive dem, men i det mindste prøve at
finde et godt hjem til dem i stedet for

Mvh Kari

Fra : Heidi, Miver og Mull~

Dato : 29-06-06 21:57

<klip>Vores problem er at de om natten krasser på døren så vi ikke kan
> sove.
</klip>

Er det ikke mulighed for at de kan komme ud, enten helt ud eller i en
kattegård?
Min erfaring er at katte der er balstyriske om natten, har en "ude-gen" -
hvilket i naturens navn er ganske naturligt da de jo oprindeligt jagtede om
natten.

En af de omplaceringskatte jeg har haft, gik totalt amok mellem 01 og 03, så
hun fik et dejligt hjem emd stor lukket have, og Vicky er i dag en meget
tilfreds og højt elsket kat i sit nye hjem.

Nogle katte dur' bare ikke til at være indekatte, uanset om de aldrig har
prøvet andet, eller er to eller hvad pokker ....

Men jeg ville da elers forsøge mad-stuntet, og så prøve at køre dem trætte
op til sengetid. Evt. gå med dem i sele, har I prøvet det?

--
Venlig hilsen Heidi, Miver og Mulles mor

Goofi, hittemis søger nyt hjem, læse mere her:

http://hei.homepage.dk/goofi.html

Fra : Majbritt Hågensen

Dato : 30-06-06 08:10

Hej Tonni

Jeg er ejer af fire indekatte, jeg kender dit problen helt konkret, mine
katte gør det samme hvis dørene er lukket...

Åbne døre er det eneste og nemmeste ( prøv at evt lukke soveværelses-døren)
men det er ikke engang sikkert de vil ligge derinde, de vil bare ind og
snuse lidt......ingen lukkede døre ))

held og lykke

hilsen Majbritt

Fra : Hanne Engermann

Dato : 30-06-06 08:09

Langt de fleste katte simpelthen HADER lukkede døre, især når de ved,
hvad der er på den anden side - helt naturlig adfærd. Hvorfor lader I
ikke blot dørene stå åbne? Hvis de i dagligdagen ikke har adgang til
soveværelset, kan jeg ikke forestille mig, de også vil kradse på døren
dertil, men hár de det, kan I så ikke holde døren lukket om dagen også?
Ellers vil de jo blot være, hvor I er.
Afstraffelse er meningsløs, uberettiget og hjælper ikke. Tværtimod er
det eneste, I opnår, at kattene bliver bange for jer.

Med venlig hilsen
Hanne Engermann
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : tonni Hesselberg

Dato : 30-06-06 15:52

Hej. Alle

Tak for jeres råd, specielt vil jeg forsøge det med maden. Vi bor på
grønland, fjerde sal, så ud det kommer de ikke.

soveværelsesdøren går ind til stuen og det er den de krasser på. det
nytter ikke at have den åben, da de er meget sociale og kravler op på en
og sover om natten, det kan jeg bare ikke, og det er heller ikke så
smart med en nyfødt.

Vi har også forsøgt at lade døren stå åben ind til vores ældste datter,
men her kravler de også op og ligger på hende så hun vågner flere gange
om natten. det går heller ikke når hun skal være fisk til dagen efter.

Har de sidste to nætter prævet at sætte nogle nye huler ind i stuen om
aftenen, det har hjulpet lidt. i stedet for at larme og krasse på døren
3-5 timer, begynder de først ved 5 tiden om morgenen. det håber jeg de
forsat vil gøre. gode råd modtages dog stadig

Fra : Kari Eiffert

Dato : 30-06-06 16:32

> [...]
> nytter ikke at have den åben, da de er meget sociale og kravler op på en
> og sover om natten, det kan jeg bare ikke, og det er heller ikke så

Vores kravlede osse rundt på os de første nætter. Men vi smed/skubbede dem
konsekvent ned hver gang. Det har virket. Og det virkede hurtigt. Det kan I
jo roligt prøve her i weekenden, hvor I kan sove længe

Mvh Kari

Fra : LH

Dato : 30-06-06 18:36

Jeg kan også tilslutte mig det med at de får lov til at sove med. Det er kun
i starten de møver rundt. Ve mig hvis jeg lukker min dør til soveværelset!!!
De kradser lige med det samme. Men nu er det sådan at jeg er meget
konsekvens (det kan man godt være uden at være hård og afstraffe, det skal
man ikke), men jeg siger at når vi går i seng skal der være fred og nu når
jeg går i seng, så ligger de altså stille og syntes det er dagens bedste
højdepunkt - det er sengetid. Og ja når jeg går i seng, så går mindst 3
perserkatte med!! Prøv også at stille kurve ind i soveværelset, det har jeg
også gjort og med tiden er nogle af kattene søgt derned kort efter de lige
har haft en hyggestund i sengen.
Men som andre siger - katte hader bare en lukket dør, og jeg tror faktisk
ikke på i kan løse problemet uden at åbne døren når i er der, med mindre
kattene kan lukkes i et helt andet rum om natten.
Jeg har ét rum i mit hus som er kattefrit. Det er et gæsteværelse som en
person bruger som er en smule allergisk over for katte, så der skal de ikke
ind. Og de kradser aldrig på døren dertil - med mindre jeg går derind, så
sidder der hurtigt 2-3 katte og kradser - de vil med.

LH

Fra : Kate

Dato : 02-07-06 07:54

tonni Hesselberg <toheKATTE@BAKKEgh.gl> wrote in

> [...]
> det nytter ikke at have den åben, da de er meget sociale og
> kravler op på en og sover om natten, det kan jeg bare ikke, og det

Kan i slet ikke lære dem at de ikke må være i sengen? Jeg har nu 3
katte (og før dem 3 andre) hvoraf de to inderligt gerne ville ligge i
arm med mig. Der hvor jeg boede før, da jeg fik kattene, havde jeg ikke
dør til soveværelset, så jeg måtte lære kattene at de ikke måtte sove
på mig. Det gjorde jeg ved konsekvent at smide dem ned når de lagde sig
hos mig og de lærte det i løbet af få dage.
Jeg kan godt vågne om morgene ved at der ligger en kat i fodenden af
sengen, men aldrig ved at den ligger på mig.

--
Kate

Pas på hvor du køber kat. Læs www.katteinfo.dk
Ved privat svar fjern spamme.