undgå pop-up kant
Fra : Maria Leger

Dato : 28-06-06 09:23

Hej, Jeg laver en hjemmeside hvor jeg har en billedserie i et
pop-up vindue... desværre laves der en bred kant foroven...
hvordan fjerner jeg den????

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Maria Leger

Dato : 28-06-06 09:24

Hov glemte lige et link
http://www.graveservice.dk/referencer.shtml

Fra : ThomasB

Dato : 28-06-06 09:39

"Maria Leger" <info@detlegerdesign.dk> skrev i en meddelelse
> Hov glemte lige et link
> http://www.graveservice.dk/referencer.shtml

Det er mildest talt røv-irriterende at du resizer mit vindue!

Jeg har en fast størrelse på mit vindue, når det ikke er i 100%, og når du
resizer mit vindue til fuld skærm og jeg så lukker siden, vil
standardstørrelsen så være fuld skærm næsten gang jeg åbner et vndue - ØV!

Fra : Maria Leger

Dato : 28-06-06 12:09

> Det er mildest talt røv-irriterende at du resizer mit vindue!

Det var bestemt ikke min hensigt at være "røv-irriterende" men blot at få lidt
hjælp...

Fra : ThomasB

Dato : 28-06-06 12:29

> Det var bestemt ikke min hensigt at være "røv-irriterende" men blot at få
> lidt
> hjælp...

Hehe, ja ja, sådan var det heller ikke ment.

Det jeg mente var blot at din side resizer browser-vinduet, hvilket for
mange er røv-irriterende. Det betyder så også at den side vil blive mindre
besøgt end en tilsvarende siden uden resize.

Fra : Maria Leger

Dato : 28-06-06 13:37

> Det jeg mente var blot at din side resizer browser-vinduet, hvilket for
> mange er røv-irriterende. Det betyder så også at den side vil blive mindre
> besøgt end en tilsvarende siden uden resize.

Den diskussion ønsker jeg slet ikke at gå ind i... Kan nogen hjælpe mig med det
jeg startede med at spørger om???

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 28-06-06 17:24

"ThomasB" <usenet*fjern*@*SKAL FJERNES*2ma2.dk> posting:

>Det jeg mente var blot at din side resizer browser-vinduet, hvilket for
>mange er røv-irriterende.

Du kan vel bare slå det fra i din browser, hvis du direkte finder
det "røv-irriterende".

Opera: Funktioner -> Indstillinger -> Avanceret -> Indhold ->
JavaScript

FF: Funk -> Indst -> Indhold -> Av. JS

Har i øvrigt lige bemærket en interessant forskel mellem Opera og
FF. I Opera er det kun selve *sidens* vindue, der får en ændret
størrelse, mens det i FF er hele *program*vinduet. Det skyldes
sikkert, Opera reelt set er et MDI-program, mens FF vist kun kan
klassificeres som SDI(?).

--
What is life, except excuse for death,

LOL - http://www.sofastitsings.com/commercial.html

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 28-06-06 13:50

Maria Leger skrev:

> Den diskussion ønsker jeg slet ikke at gå ind i... Kan nogen
> hjælpe mig med det jeg startede med at spørger om???

Nogle mister måske lysten til at hjælpe hvis de oplever en side med
"røv-irriterende" elementer.

Jeg er også irriteret, men du kan godt få lidt starthjælp.

1) Jeg kan ikke se noget pop op-vindue, og følgelig heller ikke
nogen bred kant.

2) Du har fejl i såvel html- som css-koden på siden. Hvis du vil
have mere hjælp vil jeg foreslå dig at rette dem.

3) Din centrering virker ikke i Firefox og Opera. Det får siden til
at se noget mærkelig ud, specielt når du gennemtvinger visning i
hele vinduet.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Maria Leger

Dato : 28-06-06 14:47

Sikke da et grimt sprog i holder jer herinde... jeg håber på det er
vejret der gør jer så uforskammede tsk tsk Jeg vil søge hjælp et andet
og mere professionelt sted...

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 28-06-06 15:08

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> Nogle mister måske lysten til at hjælpe hvis de oplever en side med
> "røv-irriterende" elementer.

Ditto - men også fordi
1. ikke alle billeder vises på forsiden
2. Dine billeder er tilsyneladende ikke optimeret
med hensyn til størrelse og vægt - i hvert fald tager
det mig over 12 sekunder at overføre din forside.
3. Du har fjernet broswserens værktøjer fra dine pop-op
vinduer

Med hensyn til dit spørgsmål - det er ikke til at
se det for bare tabeller og tabelceller og hvad ved
jeg - men har du sat body margin og padding til 0?
Sætter du nogle css-egenskaber i dine JavaScripts?
Hvadd gør valign="middle" ved et billede i en
tabelcelle, hvis tabelcellen er højere end billedet?

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk
..

Fra : Maria Leger

Dato : 28-06-06 15:44

> 1. ikke alle billeder vises på forsiden
Siden er under opbygning...

> 2. Dine billeder er tilsyneladende ikke optimeret
> med hensyn til størrelse og vægt - i hvert fald tager
> det mig over 12 sekunder at overføre din forside.
De ER optimeret men må kigge nærmere på problemet... Der har ikke været
problem er hvor jeg har testet siden.

> 3. Du har fjernet broswserens værktøjer fra dine pop-op vinduer
JEG har ikke fjernet noget som helst... jeg ha fået hjælp af et par
"kloge" hoveder i dette forum til min pop-up

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 28-06-06 16:30

Maria Leger skrev:

>De ER optimeret men må kigge nærmere på problemet... Der har ikke været
>problem er hvor jeg har testet siden.

Et billede i 500*375, der fylder 200 - 225 KB er ikke optimeret
til webbrug, der var også et mindre med tre personer, der fylder
66 KB, også alt for tungt.
--
Kerim
Som ikke bruger Spamfighter, der spammer nyhedsgrupperne

Fra : Maria Leger

Dato : 28-06-06 16:43

> Et billede i 500*375, der fylder 200 - 225 KB er ikke optimeret
> til webbrug, der var også et mindre med tre personer, der fylder
> 66 KB, også alt for tungt.

Okay men jeg har brugt mit billede behandlingsprogram og gemt dem til
nettet... Hvor finder jeg informationer om optimering til web-brug????

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 28-06-06 17:04

Maria Leger skrev:

>Okay men jeg har brugt mit billede behandlingsprogram og gemt dem til
>nettet... Hvor finder jeg informationer om optimering til web-brug?

Afhænger af, hvilket program du bruger, men der bør være mulighed
for at vælge komprimeringsgrad.

Prøv forskellige komprimeringer og gå så langt ned som muligt, så
længe det diver et tilfredsstillednde.

De bør ikke fylde mere end 1/3 af det, de gør nu.

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 28-06-06 17:48

Maria Leger wrote:

> Okay men jeg har brugt mit billede behandlingsprogram og gemt dem til
> nettet... Hvor finder jeg informationer om optimering til web-brug????

Jeg tillader mig at henvise til min
bog "Webdesign - illustreret håndbog",
(2. udgave) der dels indeholder et
længere kapitel om grafiske elementer
på websider, og dels kapitler om de
forskellige teknikker, du kan bruge
til websidekonstruktion, inkl. JavaScript
pop-ups.

Kan lånes på biblioteket.

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk
..

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 28-06-06 15:32

Maria Leger skrev:

> Sikke da et grimt sprog i holder jer herinde...

Hvad mener du?

Det eneste grimme ord i tråden har været "røv-irriterende" - er det
så slemt?

> jeg håber på det er vejret der gør jer så uforskammede

Jeg er ikke sikker på om det er sproget du mener er uforskammet,
eller om det uforskammede består i at jeg ikke vil hjælpe dig uden
at stille modkrav.

> Jeg vil søge hjælp et andet og mere professionelt sted...

Det er naturligvis dit valg. Hjælpen herinde gives helt frivilligt,
og der er ingen der har krav på at få svar.

Hvis du betaler for at få hjælp, kan du forvente at der er folk der
hjælper uden at kny, men det er svært at stille krav hvis man ikke
selv vil yde en indsats.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Maria Leger

Dato : 28-06-06 15:57

> Hvad mener du?

Jeg beder om hjælp til ét problem men bliver overfuset med alle mulige
"anklager" og sure miner. Hvis man ikke evner at hjælpe mig så kan man
blot sige det. Jeg kæmper med at kode rigtigt men ALLE har hver deres
mening om hvad "rigtigt" er. Hvad der virkelige er "røvirriterende" er
at man stiller et rimligt simpelt spørgsmål men at der bliver svaret
på alt muligt andet. Og hvis jeg har kodet forkert så kunne man jo
hjælpe mig og forklare mig hvad jeg har gjort forkert!

> Jeg er ikke sikker på om det er sproget du mener er uforskammet,
> eller om det uforskammede består i at jeg ikke vil hjælpe dig uden
> at stille modkrav.

Hvem har givet dig myndighed til at stille krav overfor mig?

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 28-06-06 16:11

http://infimum.dk/HTML/hjaelpmig.html

--
Ivan V. Klattrup
http://www.klattrup.dk

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 28-06-06 16:32

Maria Leger skrev:

>Hvem har givet dig myndighed til at stille krav overfor mig?

Hvem har givet dig ret til at kræve at få et svar og hjælp samt
uden kommentarer over mindre heldige ting ved siden?

Fra : Maria Leger

Dato : 28-06-06 16:40

> Hvem har givet dig ret til at kræve at få et svar og hjælp samt
> uden kommentarer over mindre heldige ting ved siden?

Sikkert ingen... og jeg kæmper skam også med at tilfredsstilles
alles meninger til fejl på siden... men jeg er stadig nybegynder
nørd

Fra : Maria Leger

Dato : 28-06-06 17:22

For en god ordens skyld forsvandt min kant i pop-up vinduet ved
at skrive body {margin-top: 0px;margin-right: 0px;margin-bottom:
0px;margin-left: 0px} i mit style sheet....

Fra : Benny Nissen

Dato : 28-06-06 18:37

Maria Leger ramte sit keyboard den 28-06-2006 18:21 og fik dette ud af det:
> For en god ordens skyld forsvandt min kant i pop-up vinduet ved
> at skrive body {margin-top: 0px;margin-right: 0px;margin-bottom:
> 0px;margin-left: 0px} i mit style sheet....

Og for at spare lidt tastetryk næste gang kan det forkortes til:
body {
margin:0
}

--
Benny Nissen
www.bennynissen.dk

Fra : Maria Leger

Dato : 28-06-06 19:20

> Og for at spare lidt tastetryk næste gang kan det forkortes til:
> body {
> margin:0
> }

HEY SUPER... tak så lærte jeg også noget idag