Er der en englænder tilstede?
Fra : Flemming Svendsen

Dato : 28-06-06 07:58

Hej gruppe.
Jeg har fået en forespørgsel der blandt andet lyder:

"I found the family tree of Philip Alexander Harttung on RootsWeb.Com.
compiled by Johan Harttung. He gives the parents of Anders Jensen as Jens
Albretsen born in 1787 in Vind Sogn . . . "

Det er vendingen: "He gives the parents of Anders Jensen " jeg ikke forstår
meningen med.
Kan nogen hjælpe?

På forhånd tak
Flemming Svendsen,
fra den stråtækte. . . .

Fra : Leif B. Kristensen

Dato : 28-06-06 08:49

Flemming Svendsen skrev:

> [...]
> Jens Albretsen born in 1787 in Vind Sogn . . . "
>
> Det er vendingen: "He gives the parents of Anders Jensen " jeg ikke

Håper det går bedre med norsk enn engelsk:

Han "angiver" eller "opgiver" foreldrene til Anders Jensen som ...
--
Leif Biberg Kristensen | Registered Linux User #338009
http://solumslekt.org/ | Cruising with Gentoo/KDE

Fra : Hugh Watkins

Dato : 28-06-06 12:14

Flemming Svendsen wrote:

> Hej gruppe.
> Jeg har fået en forespørgsel der blandt andet lyder:
>
> "I found the

"family tree of Philip Alexander Harttung"

name of database
http://worldconnect.rootsweb.com/cgi-bin/igm.cgi?op=SRCH&db=:3195618
Entries: 1995 Updated: 2006-02-14

email is an image

on RootsWeb.Com.
> compiled by Johan Harttung. He gives the parents of Anders Jensen as Jens
> Albretsen born in 1787 in Vind Sogn . . . "
>
> Det er vendingen: "He gives the parents of Anders Jensen "

Johan Hartung skrive at forældre av Anders Jensen er Jens
Albretsen født 1787 i Vind Sogn

jeg ikke forstår
> meningen med.
> Kan nogen hjælpe?
>
> På forhånd tak
> Flemming Svendsen,
> fra den stråtækte. . . .

first go for the source / kilde

http://www.rootsweb.com/

Search Results: Harttung
Matches found in 5 of 45 databases.

using the new meta search
http://resources.rootsweb.com/cgi-bin/metasearch

http://worldconnect.rootsweb.com/cgi-bin/igm.cgi?surname=Harttung&given=

Name Birth/Christening Death/Burial Database Order
record? Other
Matches
Date Place Date Place

ALBRETSEN, Jens 1722 <Albaek, Hjorring, Denmark> 28 Dec 1784
bevangenealogy7

Father: Albret JENSEN Mother: Kirsten JENSEN

Albretsen, Jens 1787 Vind Sogn :3195618

Father: Albreth Chrestensen Mother: Mariane Thomasdatter
Spouse: Kirsten Andersdatter

Albretsen, Jens 1844 Vind Sogn :3195618
Father: Albret Jensen Mother: Johane Jensdatter

http://worldconnect.rootsweb.com/cgi-bin/igm.cgi?op=GET&db=:3195618&id=I628970351

ID: I628970351
Name: Jens ALBRETSEN
Given Name: Jens
Surname: Albretsen
Sex: M
Birth: 1787 in Vind Sogn
Title: Gårdmand
Change Date: 8 Nov 2003 1
Note: Name Suffix: Gårdmand

Father: Albreth CHRESTENSEN b: 1749
Mother: Mariane THOMASDATTER b: 1748

Marriage 1 Kirsten ANDERSDATTER b: 1788 in Tviis Sogn
Note: _STATMARRIED
Children
Albret JENSEN b: 1811 in Straahøi,Høi Kjærbye i Vind Sogn,Ulfborg Herred
Mariane JENSDATTER b: 1820 in Vind Sogn
Anders JENSEN b: 1826 in Vind Sogn

Sources:
Title: Folketælling 1801
Publication: ddd.dda.dk

========================

at ver kildekriisk
det her er ret darligt
det mangle refereant til kirkebøger
so nok det er ren gætteri. arbejde
PURE GUESS WORK ?

the pitdalls of patronyms

patronym - fald?

take care

Hugh W

daily blogs with new photos

http://slim2005.blogspot.com/
http://snaps2006.blogspot.com/

family history
http://hughw36.blogspot.com

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 28-06-06 15:28

Johan Hartung skrive at forældre av Anders Jensen er Jens
Albretsen født 1787 i Vind Sogn

-------------
Tak for det, nu fes den ind på lystavlen.

Flemming

Fra : Arne Feldborg

Dato : 29-06-06 07:03

"Flemming Svendsen" <zeus2@SLETMIGmail.dk> skrev Wed, 28 Jun 2006
08:58:16 +0200

>"I found the family tree of Philip Alexander Harttung on RootsWeb.Com.
>compiled by Johan Harttung. He gives the parents of Anders Jensen as Jens
>Albretsen born in 1787 in Vind Sogn . . . "

Man må vel formode han mener, at Jens Albertsen er far til Anders Jensen
(udtrykket Parents skulle vel egentlig dække over både mor og far?).

Men om det er faderen eller sønnen der skulle være født i 1787 er lidt
uklart.

Være er det, at der ikke er hverken en Anders Jensen eller en Jens
Albretsen i Vind ved fkt 1787, og at der tilsyneladende heller ikke er
født nogen med eet af de to navne i løbet af året 1787.

Men det var måske nok værd at kigge lidt på Ulfborg, hvor familien
tilsyneladende kommer fra.??

Fkt-1801; Vind - Straasøe [Stråsø]; 162448;
113; Albreth Chrestensen; m; 51; gift,1; Huusbonde / Bonde og
gaardbeboer
114; Mariane Thomasdatter; k; 52; gift,1; Hans kone
115; Tomas Chrestian Albrethsen; m; 14; ugift; Deres børn
116; Jens Albrethsen; m; 13; ugift; Deres børn <===
117; Jeppe Jensen; m; 32; ugift; Tienestefolk
118; Karen Chrestensdatter; k; 20; ugift; Tienestefolk

Fkt-1787; Ulfborg - Buchberg; 3.Familie;
206; Albreth Christensen; m; 36; gift,1; Husbond / Bondemand og
Teglbrænder
207; Marianne Thomasdatter; k; 39; gift,1; Madmoder
208; Thomas Christian Albrethsen; m; 1; ugift; Søn af 1. Ægteskab
209; Else Jepsdatter; k; 20; ugift; Tjenestepige
210; Maren Jensdatter; k; 27; ugift; Indsidder
211; Peder Andersen; m; 2; ugift; Hendes Søn, avlet uden Ægteskab

P.S. Udover hvad du kan finde af fragmenter på hammerum-herred.dk så er
hele Ulfborg herred nu på AO.

--
mvh, A:\Feldborg

http://hammerum-herred.dk/

Fra : Arne Feldborg

Dato : 29-06-06 07:32

Arne Feldborg <feldborg@haunstrup.dk> skrev Thu, 29 Jun 2006 08:03:16
+0200

>Men det var måske nok værd at kigge lidt på Ulfborg, hvor familien
>tilsyneladende kommer fra.??

Jeg burde måske have tilføjet, at Albert Christensen er bedre kendt som
Albert Straasøe, at han var sognefoged i Vind fra ca. 1794, at han
ifølge overleveringen tidligere havde været teglbrænder på Nørre
Vosborg, og at den omtalte Jens Albertsen efterfulgte ham som fæster (og
vel senere ejer) af Straasø.

Og at den også omtalte Anders Jensen må formodes at være ham her:

Fkt-1834; Vind - Straasøe; 18; en Gaard
86; Jens Albretsen; m; 47; gift; Gaardmand
87; Kirsten Andersdatter; k; 46; gift; hans Kone
88; Albert Jensen; m; 23; ugift; deres Søn
89; Mariane Jensdatter; k; 14; ugift; deres Datter
90; Anders Jensen; m; 8; ugift; deres Søn <==
91; Mariane Thomasdatter; k; 84; enke; Nyder Ophold hos Sønnen

--
mvh, A:\Feldborg

http://hammerum-herred.dk/

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 29-06-06 16:00

"Arne Feldborg" <feldborg@haunstrup.dk> skrev i en meddelelse
> Arne Feldborg <feldborg@haunstrup.dk> skrev Thu, 29 Jun 2006 08:03:16
> +0200

---------
Mange tak for fine oplysninger.
Det er lidt fortsat hjælp til den Dansk- amerikanske dame der tidligere har
fået hjælp til gården Stroustrup i Idum.

Jeg var på besøg på Stroustrup-gården, talte med ejerne der tog rigtigt pænt
imod.

Jo, jeg har fundet parret Albret og Mariane viet i Ulfborg, men
tilsyneladende er det en afskrift af kirkebogen der er online, så forlovere
er ikke nævnt.

Her kaldes han for 'Gasdal' og hun for 'Kast'.
Er der nogen her i panelet der ved hvoraf det kommer? Tilsyneladende findes
det ikke i Krabsen.

Hilsen Flemming

Fra : Arne Feldborg

Dato : 29-06-06 17:52

"Flemming Svendsen" <zeus2@SLETMIGmail.dk> skrev Thu, 29 Jun 2006
17:00:19 +0200

>Her kaldes han for 'Gasdal' og hun for 'Kast'.
>Er der nogen her i panelet der ved hvoraf det kommer? Tilsyneladende findes
>det ikke i Krabsen.

Gasdal / Garsdal / Gaasdal findes adskilige steder i Ringk. amt (feks
Borris, Rind, Bølling, Raasted) umiddelbart lyder Raasted som det mest
sansynlige i det her tilfælde.

Kast kan feks. være Vedersø eller Staby, med det sidste som det mest
sansynlige.

--
mvh, A:\Feldborg

http://hammerum-herred.dk/