Computer genstarter...hvad er der galt!
Fra : Frank R.

Dato : 28-06-06 07:11

Hej Gruppe!

Inden jeg åbner vinduet og smider hele dynen ud af vinduet vil jeg
lige høre om der er nogen der har et råd eller tip!

Problemet er følgende :

Computeren med XP Home(Celeron 2,0 - 478 (den gamle uden D) med div
indhold, 2 harddiske, 2 dvddrev, tvkort og et Gforce 5700 grafikkort)
kan stå og lave ingenting og umotiveret kan den genstarte.

Jeg har prøvet følgende :

Ny harddisk - pillet de 2 ud der sad i og ind med en sprit ny direkte
fra forhandleren. Ind med en ny XP som test. Ny frisk blæser stadigvæk
står den og leger genstart.

Jeg har været inde og chekke at tingene ikke bliver for varme.

Det kan jeg se inden i BIOS. Der er også en oversigt over 12 og 5 og 3
volt. De 2 første svinger stort set ikke mens den der hedder 3 volt
stort set ikke kommer i nærheden af 3. Den svinger mellem 2,4 og 1,4.
Og det er som sagt når man bare står inden i BIOS.

Kan det være her fejlen ligger ?

Hvad siger I ?

Fra : jama

Dato : 28-06-06 09:29

"Frank R." <frankras@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> stort set ikke kommer i nærheden af 3. Den svinger mellem 2,4 og 1,4.
> Og det er som sagt når man bare står inden i BIOS.

Gå ind i Kontrolpanel / System / Avanceret / nr.3 indstilling for neden og
fjern hakket i Genstart, så skulle dit problem være væk.
Mvh.Jama

Fra : Frank R.

Dato : 28-06-06 14:52

On Wed, 28 Jun 2006 10:28:35 +0200, "jama" <nonspam@mail.com> wrote:

>Gå ind i Kontrolpanel / System / Avanceret / nr.3 indstilling for neden og
>fjern hakket i Genstart, så skulle dit problem være væk.
>Mvh.Jama

Jeg har imellemtiden siden mit sidste indlæg kørt en memtest og efter
knap 6 timer var der 5120 errors, så jeg måtte konkludere at der var
en eller anden type ramfejl. Har pillet den ene klods ud og så må jeg
se hvad der sker. Jeg har gjort som du har skrevet jama, så genstarter
den da i hvertfald ikke uden at jeg får set fejlen først.

Men hvis der er andre der har bud på hvorfår 3.3+ i biosen ikke viser
3.3 men svinger mellem 1.4 - 2.4 volt hører jeg gerne fra jer.

Hilsen
Frank

Fra : Christian

Dato : 28-06-06 19:53

Frank R. wrote:

> [...]
>
> Men hvis der er andre der har bud på hvorfår 3.3+ i biosen ikke viser
> 3.3 men svinger mellem 1.4 - 2.4 volt hører jeg gerne fra jer.

De gange jeg har set det har det været på en underdimentioneret PSU.

Hvis 3.3V er helt nede på 1.4 forstår jeg godt hvis den kører råddent...

En simpel ting... er den søbet ind i støv?

Fra : Frank R.

Dato : 28-06-06 21:26

On Wed, 28 Jun 2006 20:52:38 +0200, Christian <nej@hco.kollegienet.dk>
wrote:

>De gange jeg har set det har det været på en underdimentioneret PSU.
>
>Hvis 3.3V er helt nede på 1.4 forstår jeg godt hvis den kører råddent...
>
>En simpel ting... er den søbet ind i støv?

PSU'en var faktisk ret støvet, så jeg har fundet en anden PSU frem jeg
havde liggende fra en gammel maskine. Desværre er den på samme antal
watt og der laver den det samme. Men computeren kører da stabilt pt
efter jeg også har pillet en ramklods ud.

Men jeg syntes da ikke jeg har overdrevet meget i computeren. 2 drev
(1 dvd NEC brænder og en Liteon CD Brænder) samt Gfore 5700LE
grafikkort og mit Hauppage TVkort (150).

Prøver Lige at pille alt fra der ikke er nødvendigt for at starte
computeren og ser om det gør nogen forskel.

Nå men efter at ha restartet og rodet lidt så gør det ingen forskel.

Så må jeg prøve med en større PSU.

--
Hilsen
Frank

Fra : John

Dato : 01-07-06 16:24

"Frank R." <frankras@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Men hvis der er andre der har bud på hvorfår 3.3+ i biosen ikke
> viser
> 3.3 men svinger mellem 1.4 - 2.4 volt hører jeg gerne fra jer.

Check evt med gratis Everest Home Edition 1.51, kan hentes her:

http://oldversion.com/program.php?n=everesthome

Efter install kan temperaturer, spændinger m.m. aflæses i: PC>
Sensorer.

Mvh John

Fra : Simon Nielsen

Dato : 01-07-06 14:57

Frank R. skrev:
> [...]
> stort set ikke kommer i nærheden af 3. Den svinger mellem 2,4 og 1,4.
> Og det er som sagt når man bare står inden i BIOS.

Det virker usandsynligt som et ramproblem, køb nogle nye klodser og så
skulle den potte være ude.

Mvh
Simon

Fra : MN

Dato : 01-07-06 15:56

"Simon Nielsen" <news@siho.dk> skrev i en meddelelse
KLIP

> Det virker usandsynligt som et ramproblem, køb nogle nye klodser og så
> skulle den potte være ude.

Hvorfor skal han så købe ny ram?

Mogens

Fra : Jesper

Dato : 01-07-06 22:14

On Sat, 01 Jul 2006 16:56:05 +0200, MN wrote:

> "Simon Nielsen" <news@siho.dk> skrev i en meddelelse
> KLIP

> Hvorfor skal han så købe ny ram?
>
> Mogens

Synes heller ikke at den med RAM'en lyder sandsynlig, men det er der en
nem og gratis måde at checke på. Hent MemTest86 på www.memtest86.com og
kør en stress test....

Fra : Simon Nielsen

Dato : 01-07-06 23:10

Jesper skrev:

> Synes heller ikke at den med RAM'en lyder sandsynlig, men det er der en
> nem og gratis måde at checke på. Hent MemTest86 på www.memtest86.com og
> kør en stress test....

RAM kan lave mange problemer og med de symptomer han beskriver kan det
sandsynligvis være rammen, det er selvfølgelig ikke sikkert, men han
skrev at der var reporteret 5120 (CA.) fejl fra rammen så jo.

Når windows starter op bruger den jo ikke alle ram, men i det at den vil
tilgå den ramkreds der er i stykker så genstarter den og det kan være en
ganskle simpel opdatering af skrivebordet eller lign.

Mvh
Simon

Fra : Frank R.

Dato : 02-07-06 21:09

On Sun, 02 Jul 2006 00:10:08 +0200, Simon Nielsen <news@siho.dk>
wrote:

>Når windows starter op bruger den jo ikke alle ram, men i det at den vil
>tilgå den ramkreds der er i stykker så genstarter den og det kan være en
>ganskle simpel opdatering af skrivebordet eller lign.

Lige en opdatering for lige at afslutte tråden!

Jeg har fuldt de råd jeg har fået fra jer her i gruppen. Tak for det!

Jeg forsøgte mig med Jama's råd med "Gå ind i Kontrolpanel / System /
Avanceret / nr.3 indstilling for neden og fjern hakket i Genstart,"

Flere gange fik jeg så en blå skærm (i stedet for genstarten) hvor den
skrev at der var det og det problem med en driver. Driveren var til
mit netkort som var indbygget på motherboardet.

Så det deaktiverede jeg og smed et andet netkort i som jeg havde
liggende og i samme moment pillede jeg den sidste kreds ud og prøvede
med en anden (lånt) klods.

Det har kørt uden problemer i snart 3-4 dage så jeg smutter forbi en
hardwarepusher og køber noget nyt ram i morgen.

Så burde den pc holde et par år endnu.

Takker for hjælpen i denne omgang.

--
Hilsen