Sikkerhed i mysql_insert_id()
Fra : Martin

Dato : 27-06-06 22:06

Hej.

Lad os forstille os at vi er inde på en meget brugt side.
Så, hvor stor er muligheden for at at anden bruger for et ID som IKKE er
brugerens, men den anden brugers.

Koden ser således ud.

$db = new sql;
$db->query("INSERT ....");
$id = $db->last_insert();

Det er selvfølgelig næsten umuligt at få personer til oprette en bruger
eller lign. inde for så kort tid, men er det muligt?

Fra : Michael Zedeler

Dato : 27-06-06 22:40

Martin wrote:
> [...]
>
> Det er selvfølgelig næsten umuligt at få personer til oprette en bruger
> eller lign. inde for så kort tid, men er det muligt?

Du glemte at skrive hvilket sprog, du benytter ovenfor. Jeg går ud fra
at der er tale om perl med modulet DBI og at det er funktionen
last_insert_id(), du henviser til

last_insert_id() benytter databasesystemets interface til at få fat i
det id, som rækken blev oprettet med. Hvis du læser manualen for DBI,
står der hvordan den virker. Afhængigt af hvilken database, du benytter,
kan du være nødt til at pakke det hele ind i en transaktion.

Men læs manualen.

Mvh. Michael.

Fra : Martin

Dato : 28-06-06 03:32

Michael Zedeler wrote:>
> Du glemte at skrive hvilket sprog, du benytter ovenfor. Jeg går ud fra
> at der er tale om perl med modulet DBI og at det er funktionen
> last_insert_id(), du henviser til

Hov, det er godt nok PHP og MySql 5, med MyISAM tabeller (og ikke
mulighed for andre typer tabeller)

Fra : Michael Zedeler

Dato : 28-06-06 07:49

Martin wrote:

> Hov, det er godt nok PHP og MySql 5, med MyISAM tabeller (og ikke
> mulighed for andre typer tabeller)

Hmmm.... har du et link til PHP-dokumentationen af den last_insert() som
du bruger?

Mvh. Michael.

Fra : Jesper Juul-Mortense~

Dato : 28-06-06 06:50

On Tue, 27 Jun 2006 23:06:27 +0200, Martin <news@natten-i.dk> wrote:

>Lad os forstille os at vi er inde på en meget brugt side.
>Så, hvor stor er muligheden for at at anden bruger for et ID som IKKE er
>brugerens, men den anden brugers.

http://dev.mysql.com/doc/refman/5.0/en/mysql-insert-id.html

"The value of mysql_insert_id() is affected only by statements issued
within the current client connection. It is not affected by statements
issued by other clients."

/Jesper