Andet multimedie
bentjuul 3670
Halvtonebilleder?
Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 27-06-06 21:33

Hej,

Nu meldes der begrebsforvirring i de sene aftentimer!

Er halvtonebilleder ikke det samme som gråtonebilleder, eller
menes der 1-bit-billeder, når der snakkes om halvtone? Altså
det, som Photoshop kalder for bitmap?

--
Hilsen
Madsen

Fra : Keld Lergren Nielsen

Dato : 27-06-06 22:05

"Thomas G. Madsen" skrev ...
> Hej,
>
> Nu meldes der begrebsforvirring i de sene aftentimer!

Ja - Det hænder jævnligt i den grafiske verden.

> Er halvtonebilleder ikke det samme som gråtonebilleder, ....

Jo det er det.

> menes der 1-bit-billeder, når der snakkes om halvtone?

Nej. 1-bit-billeder er enten sort eller hvid (men ingen
gråtoner).

> Altså det, som Photoshop kalder for bitmap?

Nej. Bitmaps henviser til måden billedet er lagret på.
Hver pixel er repræsenteret ved en bit (eller snarere byte)
og tåler derfor dårligt forstørrelse, uden at få de karekter-
istiske pixel-takkede konture. Bitmaps kan være 1-bit,
halvtone-, eller farve-billeder.

Håber det gav klarhed.

Keld Lergren Nielsen
"Livet er dejligt at leve, bare man har karaktersvaghed nok til at nyde
det."
Sokrates

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 27-06-06 23:17

Keld Lergren Nielsen skrev:

> Ja - Det hænder jævnligt i den grafiske verden.

Så sandt så sandt :)

> Håber det gav klarhed.

Jo det gjorde det. Jeg nåede bare ikke at læse dit indlæg inden:
<news:e7sdsf.42o.1@tgm.dyndns.dk>, men tak for svaret :)

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 27-06-06 22:10

Thomas G. Madsen skrev:

> Er halvtonebilleder ikke det samme som gråtonebilleder, eller
> menes der 1-bit-billeder, når der snakkes om halvtone? Altså
> det, som Photoshop kalder for bitmap?

Nå, men det er tilsyneladende blot et billede, som har mere end
1-bit pr. kanal.

--
Hilsen
Madsen