Langsomme INSERTS (det oprindelige spørgsm~
Fra : Christian R. Larsen

Dato : 27-06-06 14:55

Hej

Er der ikke nogen, der kan komme med et godt bud på en måde at lave hurtige
INSERTs på i en MYSQL database?

Min applikation er lavet i ASP VBSCRIPT og MySQL-databasen er v. 4.x

Jeg laver en INSERT som denne i min kode:

-------------------------

Opendatabase
{Indeholder connectstring osv...}

sql="INSERT INTO Artikler " & _
"(ArtikelHeader, Artikel, ArtikelSummary, ArtikelType, LinkType,
Publiceret, Oprettet, PubliceringStart, PubliceringSlut, Omraade, Username,
Author, Author_email, Prioritet, ErNyhed, ErUndermenu) " & _
"VALUES ('" & xArtikelHeader & "','" & xArtikel & "','" & xArtikelSummary
& "', '" & xArtikelType & "', '" & xLinkType & "', 0, '" & xOprettet & "',
'" & xPubliceringStart & "','" & xPubliceringSlut & "','" & xOmraade & "',"
& _
"'" & session("Username") & "','" & xAuthor & "','" & xAuthor_email &
"','" & xPrioritet & "','" & xErNyhed & "','" & xErUndermenu & "');"

db.execute(sql)

Closedatabase

--------------
Problemet er, at webapplikationen når at time ud, hvis feltet "artikel" er
for stort (det går galt allerede ved ca. 8-9 kb).

Til gengæld kan jeg fra mit phpmyadmin foretage den samme update på få
millisekunder.

Hvordan kan det være?
-------

Min tabel ser ud som dette:

ArtikelID int(11) auto_increment
ArtikelHeader varchar(255)
Artikel longtext
ArtikelSummary varchar(255)
ArtikelType varchar(50)
Linktype varchar(50)
Publiceret tinyint(6)
Oprettet datetime
PubliceringStart date
PubliceringSlut date
Omraade varchar(100)
Author varchar(255)
Author_email varchar(255)
Prioritet varchar(100)
Username varchar(255)
ErNyhed tinyint(4)
ErUndermenu tinyint(4)

Der er indes på følgende felter:
Omraade, ArtikelID, Publiceret og Oprettet

Fra : Peter Brodersen

Dato : 27-06-06 15:15

On Tue, 27 Jun 2006 15:55:00 +0200, "Christian R. Larsen"
<crlarsen@hotmail.com> wrote:

> [...]
>for stort (det går galt allerede ved ca. 8-9 kb).
>
>Til gengæld kan jeg fra mit phpmyadmin foretage den samme update på få

Hm, der burde ikke være nogen som helst forskel - phpmyadmin er jo
også en webapplikation i den henseende.

--
- Peter Brodersen
Ugens^WMånedens^WSommerens værktøj - Find vej: www.findvej.dk

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 27-06-06 15:25

Christian R. Larsen wrote:

> [...]
>
> Problemet er, at webapplikationen når at time ud, hvis feltet
> "artikel" er for stort (det går galt allerede ved ca. 8-9 kb).

Felttype på artikel?

> Til gengæld kan jeg fra mit phpmyadmin foretage den samme update på få
> millisekunder.

Den opdaterer/indsætter sandsynligvis på anden måde

> Artikel longtext

Ahh skulle bare læse lidt mere :)

Jeg mener du skal behandle longtext som binary data - dvs indsætte en "bid"
ad gangen
Jeg kunne ikke lige finde et eksempel - prøver senere - i aften :)

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 27-06-06 18:29

Peter Lykkegaard wrote:

> Jeg kunne ikke lige finde et eksempel - prøver senere - i aften :)

Der er wizz ting her
http://www.pbc.ottawa.on.ca/hp.html

Du kan generere VB kode til opdatering af mySQL longtext felter, det skulle
være rimeligt trvielt at "oversætte" til vbscript

Have fun

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 28-06-06 09:10

"Peter Lykkegaard" <plykkegaard@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
skulle
> være rimeligt trvielt at "oversætte" til vbscript

Hvis du kan finde andre eksempler, ville det være rigtig godt. Jeg synes
ikke lige, jeg får så meget ud af det, wizarden producerer. Det ligner min
egen kode meget.

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 28-06-06 10:19

> [...]
skulle
> være rimeligt trvielt at "oversætte" til vbscript

Jeg har kigget lidt på muligheden for at bruge client side cursors i stedet.
Jeg er ikke kommet helt igennem med at finde den korrekte syntax ift. min
type af recordset, så derfor er det kune princippet, jeg skitserer.

Burde det forbedre performance, at jeg i stedet for ...

UPDATE Tabel SET Field1='xyz' WHERE Tabel.ID=2

.... anvender ...

set rs=db.execute("SELECT * FROM Tabel WHERE Tabel.ID=2;")
rs.edit
rs("Field1")='abc'
rs.update
rs.close