Andet multimedie
bentjuul 3670
scanne en tekst
Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 26-06-06 16:04

Hej i gruppen.

Hvilken opløsning scanner jeg bedst en A4 side med tekst i, den skal sendes
med e-mail, det er S/H tekst, den skal muligvis printes ud senere? Hvilken
filformat er bedst at gemme den i?

--
Mvh. Jørgen Nielsen.
Fjern "NOMORESPAM" ved svar på e-mail.

Fra : Thorkild Dalsgaard

Dato : 26-06-06 18:56

"Jørgen Nielsen" skrev
> Hvilken opløsning scanner jeg bedst en A4 side med tekst i, den skal
sendes
> med e-mail, det er S/H tekst, den skal muligvis printes ud senere? Hvilken
> filformat er bedst at gemme den i?

Foreslår at scanne i 300 dpi og gemme i .jpg
(Hvis bogstaverne er store, kan du måske nøjes med 150 dpi)

Mvh
Thorkild

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 27-06-06 15:09

"Thorkild Dalsgaard" <tdalsgaard@invalid.com> skrev i en meddelelse
> Foreslår at scanne i 300 dpi og gemme i .jpg
> (Hvis bogstaverne er store, kan du måske nøjes med 150 dpi)

Hej Thorkild.

Ok, tak for svar. Tror det bliver 300 dpi.

Fra : JS

Dato : 27-06-06 19:22

> Ok, tak for svar. Tror det bliver 300 dpi.
>
> --
> Mvh. Jørgen Nielsen.
> Fjern "NOMORESPAM" ved svar på e-mail.
> http://www.jbsn.frac.dk/index.php

Scan teksten som streg, (ikke gråtone) hvis du vil have teksten til at stå
helt skarp evt. i 600 dpi eller højere.

Mvh.
JS

Fra : Morten

Dato : 29-06-06 12:25

> Scan teksten som streg, (ikke gråtone) hvis du vil have teksten til at stå
> helt skarp evt. i 600 dpi eller højere.
>
> Mvh.
> JS

Gi´r JS ret - selv bruger jeg 800 dpi ved scanning af tekst og streg (ikke
gråtone) og så gemmer jeg i TIFF (ukomprimeret)

(Et billede kan du scanne i 150-300 dpi og gemme i jpg)

BG

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 29-06-06 16:27

"Morten" <nogen@etellerandet.com> skrev i en meddelelse

> Gi´r JS ret - selv bruger jeg 800 dpi ved scanning af tekst og streg
> (ikke gråtone) og så gemmer jeg i TIFF (ukomprimeret)
>
> (Et billede kan du scanne i 150-300 dpi og gemme i jpg)

Hvad mener du/i med "streg" , og så skriver du/i ikke som gråtone, skal det
så være farve? Måske et dumt spørgsmål, men er ikke så meget inde i at
scanne.

Fra : JS

Dato : 29-06-06 18:55

> [...]
> det
> så være farve? Måske et dumt spørgsmål, men er ikke så meget inde i at

Du har en indstilling i dit scannerprogram hvor du kan vælge at scanne i
farve, gråtoner og så burde der også være en der hedder stregscanning eller
lign.
Du scanner kun sort eller hvidt, scanner du f.eks. et foto på den måde får
du kun det der er helt hvidt eller helt sort, alle mellemtoner er væk.

Mvh.
JS

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 10-07-06 12:04

"JS" <jorgen-s@sol.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Du scanner kun sort eller hvidt, scanner du f.eks. et foto på den måde får
> du kun det der er helt hvidt eller helt sort, alle mellemtoner er væk.

Hej igen.

Sorry, det har taget lidt lang tid at skrive, har haft lidt travlt.
Mit scannerprogram ser sådan her ud
http://home20.inet.tele.dk/jnfoto/scanner-driver.html det må være den der
hedder sort hvid billede eller tækst, ikke?

Fra : JS

Dato : 11-07-06 18:11

> [...]
> http://home20.inet.tele.dk/jnfoto/scanner-driver.html det må være den der
> hedder sort hvid billede eller tækst, ikke?

Ja, det er den

Mvh.
JS

Fra : Jørgen Nielsen