A. P. Mølles sejlbåd?
Fra : Clas Lau

Dato : 26-06-06 15:48

hejsa NG.

Nogle der ved hvaffon en båd det er AP møller har? Det er en sejlbåd i ca.
50' klassen - den er naturligvis lyseblå.

Hvad koster en båd i den klasse?

-Clas-

Fra : Møller

Dato : 26-06-06 16:05

"Clas Lau" <clas@sleepmonsters.dk> wrote in message
> hejsa NG.
>
> Nogle der ved hvaffon en båd det er AP møller har? Det er en sejlbåd i ca.
> 50' klassen - den er naturligvis lyseblå.
>
> Hvad koster en båd i den klasse?

Det er nok denne fra X-Yacht:
http://www.soenderjylland.dk/soenderjylland/sjp.nsf/c6b5d469bea0b80fc1256a84004341a2/559666eadc46e39cc1256d5600275cb6!OpenDocument

Mærsk Mc-Kinney Møller stævner som sædvanligt til Norge i sin sejlbåd, "Klem
VII", en 73 fods X-Yacht, han har fået specialbygget på værftet i Haderslev

Hvis du spørger efter prisen, så har du ikke råd )

Møller

Fra : BJ

Dato : 26-06-06 16:13

"Møller" <My@g2n.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Hvis du spørger efter prisen, så har du ikke råd )

I øvrigt en pæn lille sejljolle..

http://www.x-yachts.dk/SEEEMS/922.asp

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Møller

Dato : 26-06-06 16:34

"BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk> wrote in message

> "Møller" <My@g2n.dk> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

> http://www.x-yachts.dk/SEEEMS/922.asp

De der seminarieelever i Haderslev har da gjort det meget godt.

> I øvrigt en pæn lille sejljolle..

jow, og med den behøver man jo ikke altid at tage så meget hensyn til
kapsejlende både )

Møller

Fra : BJ

Dato : 26-06-06 16:44

KLIP

> De der seminarieelever i Haderslev har da gjort det meget godt.

Jep.

Man kan dog undre sig over, Hr. Møller ikke kiggede efter ny båd på sin
hjemstavn.

> jow, og med den behøver man jo ikke altid at tage så meget hensyn til
> kapsejlende både )

Nope.

Jeg ville nu nok i hans sted, have kigget lidt på min barndoms ferieø efter
ny fritidsejljolle:

http://www.walsted.dk/

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Møller

Dato : 26-06-06 16:57

> [...]
>
> KLIP
>
> Man kan dog undre sig over, Hr. Møller ikke kiggede efter ny båd på sin

Man kiggede da i tidernes morgen på en X-79 og X102.

> Jeg ville nu nok i hans sted, have kigget lidt på min barndoms ferieø
efter
> ny fritidsejljolle:
>
> http://www.walsted.dk/

Nu strammer du den.

Tror du jeg er i familie med Hr. Møller?
Vi kommer godt nok i samme havn og lokaler

Møller

Fra : BJ

Dato : 26-06-06 17:04

"Møller" <My@g2n.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Vi kommer godt nok i samme havn og lokaler

Den kan jeg ikke slå, men må nøjes med at familien stammer fra Svendborg og
Thurø.

Jeg er blot ikke selv thuriner, men odenseaner..

PS: Jeg kan ikke huske om Møllers skonnerter er repræsenteret på Marstal
Museum, men kan dog finde vore egne..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Webmaster, Baadplads~

Dato : 26-06-06 18:36

En af mine venner arbejder hos X-Yacht, og var selvfølgelig til stede da
A.P. troppede op. Efter sigende , og uden at sige for meget, så var vist han
vist nok en rimelig bestemt herre, der ikke var i tvivl om hvordan skuden
skulle skrues sammen.

B. C. D. C
webmaster, www.baadpladsen.com

Fra : Bent Andersen

Dato : 26-06-06 19:18

Jeg håber da ikke at A.P. dukkede op, jeg mener han døde i 1969 - mon ikke
det har være Mærsk McKinniey ?

Bent

Fra : Webmaster, Baadplads~

Dato : 26-06-06 21:42

Hmmm? Jeg tror måske du har ret - og så alligevel ....

Fra : Jens

Dato : 27-06-06 08:24

> Det er nok denne fra X-Yacht:
> http://www.soenderjylland.dk/soenderjylland/sjp.nsf/c6b5d469bea0b80fc1256a84004341a2/559666eadc46e39cc1256d5600275cb6!OpenDocument

Har iøvrigt et søsterskib idet Jamo's grundlægger fik bygget og udskiftede
den tidligere HiFi (X612 med lav rig - hedder den vist) med storesøster - i
øvrigt i forlængelse af kapitaltilførsel ved salg af Jamo til et norsk
invester-selskab... Båden ligger mig bekendt i Middelhavet.

Rygtet siger, at de to lykkelige bådejere kørte parløb under bygning og har
udviklet og fået fremstillet flere custom-designede tekniske løsninger hos
de lokale håndværkere.

Jens

Fra : Ukendt

Dato : 26-06-06 16:07

Det er en X-73 ... Prisen er vist ikke officiel, så jeg *ved* det ikke,
men jeg har set gæt i størrelsesordenen 50 - 70 mio. DKK.

--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 26-06-06 18:34

"Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i en meddelelse
> Det er en X-73 ... Prisen er vist ikke officiel, så jeg *ved* det ikke,
> men jeg har set gæt i størrelsesordenen 50 - 70 mio. DKK.

De var på TV her den anden dag og blev omtalt som et skib til omkring 7 mio.
kr.

mvh
Jonas

Fra : BJ

Dato : 26-06-06 18:36

"Jonas Lüttichau" <jluttichau@gmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> De var på TV her den anden dag og blev omtalt som et skib til omkring 7
> mio. kr.

Utroligt, det får man ikke meget oceangående sejlbåd for hos Walsted.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Ukendt

Dato : 26-06-06 18:55

Jonas,

Mener du dermed, at A.P.Møllers X-73 skulle have kostet omkring 7 mio
kr.?

Det koster deres langt mindre sejlbåde, så det lyder ikke sandsynligt,
selvom der er ikke tvivl om, at Hr. Møller er en dygtig indkøber, og der
er sikkert masser af prestige for "gutterne på værftet i Haderslev" i at
erstatte en velrenommeret og gennemlækker Swan med en X-båd ... Der er
dog ikke tale om en standardbåd ... jf. tidligere i tråden ... Så tro
ikke at man kan købe en X-73 for syv mio DKK ... måske U$?

Fra : BJ

Dato : 26-06-06 19:01

> [...]
> ikke tale om en standardbåd ... jf. tidligere i tråden ... Så tro ikke at
> man kan købe en X-73 for syv mio DKK ... måske U$?

Det tror jeg heller ikke.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Ukendt

Dato : 26-06-06 19:00

Jonas, Du kan købe en fem år gammel X-562 (56 fod) for lige godt en
million (EUR!) ...
Der er mange andre "spændende" tilbud på deres hjemmeside
www.x-yachts.com .

Fra : BJ

Dato : 26-06-06 19:01

"Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i en meddelelse
> Jonas, Du kan købe en fem år gammel X-562 (56 fod) for lige godt en
> [...]

Det lyder straks mere sandsynlig.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : MK

Dato : 26-06-06 19:54

"BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Det lyder straks mere sandsynlig.

Hans gamle båd kostede 16 mill kr iflg. avisen. Mon ikke denne
nye båd, der er væsentlgi større end den gamle, koster mere...

Fra : BJ

Dato : 26-06-06 21:11

"MK" <no@reply.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Hans gamle båd kostede 16 mill kr iflg. avisen. Mon ikke denne
> nye båd, der er væsentlgi større end den gamle, koster mere...

Jeg tror dit gæt er yderst rimelig.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : MK

Dato : 26-06-06 21:24

"BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg tror dit gæt er yderst rimelig.

Iøvrigt en rimelig investering i så høj en alder, men dét tænker man
selvfølgelig ikke over, når man råder over så mange midler, som han
gør. Gad vide, om skibet er en del af den samlede flåde?

Fra : BJ

Dato : 26-06-06 21:29

KLIP

> Iøvrigt en rimelig investering i så høj en alder, men dét tænker man
> selvfølgelig ikke over, når man råder over så mange midler, som han
> gør.

Med denne investering, har han hjulpet en virksomhed godt på vej, så jeg
synes bestemt, pengene er yderst godt givet ud.

> Gad vide, om skibet er en del af den samlede flåde?

Det kan vist ikke betale sig, med det han så skulle betale i skat for privat
anvendelse..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Ukendt

Dato : 26-06-06 21:54

Sammenlignet med, hvad man kan se i USA eller Middelhavet er Mærsk
Mc-Kinney's sejlskib "peanuts" ... Tænk på Larry Ellison's (Oracle)
eller Paul Allen's (Microsoft) både med bl.a. helikopterlandingsplads
.... ...

Jeg husker en enooorrm motorbåd i Göteborg, der hed "Big Deal". I hækken
hang der en lille "sag" (en motorbåd med alt hvad hjertet kan begære på
omkring 25-28 fod). Den hed "No Deal" og den alene lå sandsynligvis i
millionklassen, så "Big Deal" har nok ligget på et højt tocifret - eller
måske mere sandsynligt - et trecifret million-beløb ...

Fra : MK

Dato : 26-06-06 21:59

"Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i en meddelelse

> Sammenlignet med, hvad man kan se i USA eller Middelhavet er Mærsk
> Mc-Kinney's sejlskib "peanuts" ...

Følgnde har jeg set ved flere lejligheder - så fås det vist ikke meget
større:
Lady Moura - verdens 10. største yacht
http://g_whiting.perso.libello.com/images/yachts/yachtsbysize/pages/page_9.html

Fra : Ukendt

Dato : 26-06-06 22:09

> Følgnde har jeg set ved flere lejligheder - så fås det vist ikke meget
> [...]
Hvis man lige vel prøve sådan en krabat, kan lillesøsteren lejes for
435.000 om ugen ... US dollars ... forstås ... Rabat i
efterårsmånederne! ... Go' tur!

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 26-06-06 22:31

Hvorfor? Man kan da bare købe en billet til bornholmerbåden ...

I forbindelse med mit arbejde var jeg for nogle år siden ud at sejle på en
executive private company båd. En motorbåd på 101 fod. Skægt at prøve, men
sejladsmæssigt var det bare *ligegyldigt* .... Forholder sig muligvis lidt
anderledes med store sejlbåde (jeg har aldrig sejlet i sejlbåde over 60
fod), men motorbåde bliver noget "færge-agtige" når de ryger over 50-60 fod

Bjarke

Fra : Ukendt

Dato : 27-06-06 00:29

Helt enig ... For mig er de der monstrøse både bare blær og ren "show
off" og skal givetvis primært tilfredsstille helt andre behov end de
rent sejladsmæssige ...

Sejlerglæde kan man finde masser af i mere ydmyge fartøjer ... Det er
lige før man kan påstå, at sejleroplevelsen er omvendt proportional med
bådens størrelse og udrustning ... ned til en vis grænse forstås ...
.... en grænse, som tilsyneladende løbende justeres opad med faldende
rente og stigende friværdier ... Juniorbådens enkelthed er for mig et
overstået kapitel ... må jeg indrømme ...

Fra : Lars Holst

Dato : 26-06-06 19:13

"Jonas Lüttichau" <jluttichau@gmail.com> said in

> "Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i en meddelelse
>
> De var på TV her den anden dag og blev omtalt som et skib til omkring
> [...]

De 7 mil var ikke for 73 fods udgaven.

--
Lars Holst

Fra : Lars Holst

Dato : 26-06-06 19:21

> [...]

> "Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i en meddelelse
>
> De var på TV her den anden dag og blev omtalt som et skib til omkring

Jeg mener at Møllers X-skude koster et eller andet sted omkring 22 til 26
mil fra ny.
Der er en brugt X-73 til salg i det sidste Yachting World.
Den er prissat på € 2.275.000,-
Det er ca. 17 mil danske mønster.....................5 år gammel.

Jeg tror ikke det er Møllers skude der er til salg.
Den ligger i Palma hvis nogen skulle være interesseret.

--
Lars Holst

Fra : Henning

Dato : 26-06-06 21:36

>Den ligger i Palma hvis nogen skulle være interesseret.

Ligger den ikke i Skovshoved? Eller har han flere at vælge imellem

Fra : Lars Holst

Dato : 26-06-06 21:43

Henning <no.mail@all.invalid> said in

> Ligger den ikke i Skovshoved? Eller har han flere at vælge imellem

Den der er til salg ligger i Palma og er magen til Møllers (borset fra
noget custom work til kørestol i Møllers).

--
Lars Holst

Fra : Møller

Dato : 26-06-06 16:07

"Clas Lau" <clas@sleepmonsters.dk> wrote in message
> hejsa NG.
>
> Nogle der ved hvaffon en båd det er AP møller har? Det er en sejlbåd i ca.
> 50' klassen - den er naturligvis lyseblå.

Du kan jo også bare bruge google:

http://kdy.dk/uploads/Fartojsoversigt.htm

Møller

Fra : ThomasB

Dato : 26-06-06 16:16

"Clas Lau" <clas@sleepmonsters.dk> skrev i en meddelelse

> Nogle der ved hvaffon en båd det er AP møller har? Det er en sejlbåd i ca.
> 50' klassen - den er naturligvis lyseblå.

Jeg har været nede i hans tidl. skiv Klem VI, en Swan 63 - den oplevelse
glemmer man sent skal jeg hilse at sige. Jeg fatter ikke han skiftede den ud
med en X-Yacht.

> Hvad koster en båd i den klasse?

Det kan jeg ikke lige huske, men jeg kan fortælle at bommen til hans Swan 63
kostede 1.750.000,-

Fra : Henning

Dato : 26-06-06 17:21

On Mon, 26 Jun 2006 17:15:39 +0200, "ThomasB" <usenet*fjern*@*SKAL
FJERNES*2ma2.dk> wrote:

> [...]
>glemmer man sent skal jeg hilse at sige. Jeg fatter ikke han skiftede den ud

Historien går på, at han altid har sejlet Swan. Da han for et par år
siden ville ha' ny, bad han om at få den tilpasset, så han kunne køre
sin elskede Emma om bord i hendes kørestol. Svaret fra
Swan-fabrikkerne var noget lignende "Kære hr. Møller. Vi er glade for
at De vælger at sejle i vores både, men vi bygger ikke både til
handicappede."
Så valgtde den gode Hr. Møller at købe sin båd et andet sted

Fra : Kondrup

Dato : 26-06-06 19:38

Jeg hørte historien som
1) der skulle være elevator ned til kahytten pga fruens gigt +
kørestol +
2) Swan havde for lang leveringstid - derfor blev X valgt.
Hilsen
Jens

Fra : OM

Dato : 27-06-06 09:35

Hvis man holder Søfart kunne man læse at den kostede ca 20 Mil.

Hilsen Ole

Fra : Henning Rasmussen

Dato : 27-06-06 15:51

"OM" <om@mastrup.nu> skrev i en meddelelse
> Hvis man holder Søfart kunne man læse at den kostede ca 20 Mil.
>
> Hilsen Ole

I Jyllandsposten stod der i sin tid, at masten kostede 1,8 million
kroner.

--
Med sejlerhilsen
Henning _/) _/) _/)

Fra : torben.g@gmail.com

Dato : 28-06-06 09:49

> [...]
>
> Jeg tror ikke det er Møllers skude der er til salg.
> Den ligger i Palma hvis nogen skulle være interesseret.

Tror det er den der er til salg her:
http://www.yachtworld.com/boats/1497009/0

Fra : Jens

Dato : 28-06-06 09:56

> Tror det er den der er til salg her:
> http://www.yachtworld.com/boats/1497009/0

Det er ski 'den nye' HiFi - ejet af Jamos ejer og tidligere grundlægger =
søsterskib bygget samtidig med Hr. Møllers

Dejlig skiv - bare slå til!!

Jens

Fra : torben.g@gmail.com

Dato : 28-06-06 10:30

Jens skrev:
> Det er ski 'den nye' HiFi - ejet af Jamos ejer og tidligere grundlægger =
> søsterskib bygget samtidig med Hr. Møllers

Det må være den, for der er kun bygget to X73 - desuden er bådens
navn "HIFI" nævnt i teksten

> Dejlig skiv - bare slå til!!

Jo jo - 73 fod, 43 tons der stikker 9 fod .. uden at ha havnelodsen
fremme kan jeg godt komme på en del danske havne hvor det måske er
lidt et problem

Fra : BJ

Dato : 28-06-06 10:36

<torben.g@gmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

>Jo jo - 73 fod, 43 tons der stikker 9 fod .. uden at ha havnelodsen
>fremme kan jeg godt komme på en del danske havne hvor det måske er
>lidt et problem

Ja, du kommer nok ikke ind i Rosenvold havn i Vejle fjord for at besøge
vennerne på campingpladsen.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Møller

Dato : 28-06-06 13:36

> <torben.g@gmail.com> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

> Ja, du kommer nok ikke ind i Rosenvold havn i Vejle fjord for at besøge
> vennerne på campingpladsen.

Men den kan vel komme ind i Marselisborg havn?, det er jo der Peter L.
plejer at placere sine både, Dali X-612 før Hi Fi X-73, hvad har han så nu?

Møller

Fra : BJ

Dato : 28-06-06 13:48

"Møller" <My@g2n.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Men den kan vel komme ind i Marselisborg havn?, det er jo der Peter L.
> plejer at placere sine både, Dali X-612 før Hi Fi X-73,

Tjaee ... maks. længde 20 meter, bredde 5 meter og dybgang 2,5 til 2,75
meter.

> hvad har han så nu?

Han skal vel lige have solgt den gamle først.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Jens

Dato : 28-06-06 14:02

> Men den kan vel komme ind i Marselisborg havn?, det er jo der Peter L.
> plejer at placere sine både, Dali X-612 før Hi Fi X-73, hvad har han så
> nu?

Det er nu ikke Peter Lyngdorf som har/havde Hi-Fi... det er den ene af
Jamo's to grundlæggere: Preben Jacobsen

For de uindviede: Der bliver dog i branchen - Jamo er en gammel
højttalerfabrik, som havde for vane at holde til i Glyngøre - fremtiden er
lidt usikker?? PL er manden bag bla. AudioNord, HiFi Klubben og
højttalerfabrikken Dali og har ganske rigtigt haft en X-612 - hvilket
Jacobsen også havde. Sidstnævnte havde dog en mast, der var 'skåret ned'
aht. at kunne passere Sallingsund broen.

Jens

Fra : BJ

Dato : 28-06-06 14:12

"Jens" <jens.news@schoenemann-paul.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Det er nu ikke Peter Lyngdorf som har/havde Hi-Fi... det er den ene af
> Jamo's to grundlæggere: Preben Jacobsen

Det er nu godt gået af en "maskinsnedker".

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : santana.sorensen@get~

Dato : 28-06-06 14:27

Flemming Torp skrev:

> [...]
> rente og stigende friværdier ... Juniorbådens enkelthed er for mig et
> overstået kapitel ... må jeg indrømme ...

Ret enig - for mit vedkommende er sejlglæden nogenlunde omvendt
proportional med kølvægten - og jeg er ikke interesseret i
motorbåde.

Når jeg får båd igen bliver det jolle eller flerskrog.

/Martin

Fra : BJ

Dato : 28-06-06 14:30

<santana.sorensen@get2net.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Når jeg får båd igen bliver det jolle eller flerskrog.

Du kunne måske være heldig, Preben JAcobsen kunne snedkerer dig en jolle
eller Julius MOrtensen kunne skaffe dig en sildekasse.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Ukendt

Dato : 28-06-06 14:39

[...]

Du har helt samme holdning til sejlsporten, som jeg havde for mange,
mange år siden og som en af mine sønner har i dag ...

Mon det er en trend blandt de unge? Eller er I bare "enlige svaler"?

For ikke alt for mange år siden tiltrak Sjælland Rundt godt 2000
startende både ... Nu er det en del under 10% ... Det kunne være sjovt
om der kunne ske en "turn around" - nok ikke med joller, men med mange
flere flerskrogsbåde/lette både ... Men det har vist lange udsigter? ...

Fra : santana.sorensen@get~

Dato : 28-06-06 16:27

Flemming Torp skrev:

> Du har helt samme holdning til sejlsporten, som jeg havde for mange,
> mange år siden og som en af mine sønner har i dag ...
>
> Mon det er en trend blandt de unge? Eller er I bare "enlige svaler"?

Ung og ung - jeg er 39

Tid og penge har været begrænsende de sidste par år, så vi har ikke
båd for tiden. Men det trækker i mig når jeg kommer ned og ser
stranden fra den forkerte side.

/Martin

Fra : Ukendt

Dato : 28-06-06 16:35

Flemming Torp skrev:

> [...]
> mange år siden og som en af mine sønner har i dag ...
>
> Mon det er en trend blandt de unge? Eller er I bare "enlige svaler"?

Ja, så er du ung ...
I mine øjne ...

Fra : torben.g@gmail.com

Dato : 29-06-06 11:56

Clas Lau skrev:
> Nogle der ved hvaffon en båd det er AP møller har? Det er en sejlbåd i ca.
> 50' klassen - den er naturligvis lyseblå.
>
> Hvad koster en båd i den klasse?

Rent faktisk har firmaet AP Møller (eller deres sejlklub) indtil flere
lyseblå sejlbåde - de ligger ved Langelinje Kajen, lige 250 meter fra
Havfruen - der er både et par Scankap'er, en X332 og en thurø 33 og
et H båd eller to imellem hvis jeg husker nogenlunde rigtigt.