Ude hankat
Fra : Rex

Dato : 26-06-06 14:59

Jeg overvejer at avle en racekat, og ville gerne have begge forældre dyr
gående, hun katten kan jeg give p-piller, og så holde hende inde når tid er,
indtil hun er parret... Men hvad med hankatten?? Jeg bor på en lille gård,
hvor alle mine dyr lever et forholdsvis frit liv, og det skulle mine 2 nye
katte også gerne gøre, men jeg er jo ikke interesseret i at han katten
kommer hjem hver anden dag med en masse skrammer, eller i værste fald
strejfer og bliver væk... Er der noget man kan gøre???
Er det forskelligt hvilke katte der strejfer meget, eller er det bare et han
katte instinkt for alle racer?

Hilsen Camilla

Fra : Tina M.

Dato : 26-06-06 15:40

"Rex" <janS.L.E.T@rexcom.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> fald strejfer og bliver væk... Er der noget man kan gøre???
> Er det forskelligt hvilke katte der strejfer meget, eller er det bare et

Hvis hankatten får lov til, at rende fertil rundt, så bliver han jo far til
et utal af killinger - ikke særlig smart
Kan du ikke lave en løbegård, så du kan have kattene under opsyn, og de kan
derved alligevel være ude.
Hunkatten kan også sagtens blive drægtig trods p-piller - hun kan spytte den
ud, hun kan kaste op osv.,...så det helt frie liv er ikke, at foretrække,
hvis man vil opdrætte racekatte....også pga. diverse sygdomme osv.

--
Mvh, Tina
www.heart-and-soul.dk

Fra : Sabina H.

Dato : 26-06-06 20:50

Rex wrote:
> [...]
> interesseret i at han katten kommer hjem hver anden dag med en masse
> skrammer, eller i værste fald strejfer og bliver væk...

det er uhensigtsmæssigt at have fertile katte rendende frit, især hvis du
gerne vil avle racekatte...
der er visse regler der skal overholdes før du kan få stamtavle på dine
killinger.. du skal feks kunne garantere at ingen andre end din hankat kan
være far til killingerne, hvilket i praksis betyder at du skal lukke han og
hunkat inde i et lokale sammen under hele løbetiden.... (hunkatte har jo kun
ægløsning i forbindelse med hver eneste parring, og det gør det mulgit at
forskellige hankatte kan være far til killinger fra samme kuld)

render din hankat ude og er fertil, øger du voldsomt risikoen for at han
hiver seksuelt overførbare sygdomme med hjem, som i værste fald kan være
skyld i killingedød, og sygdom i hunkatten, der gør begge katte uegnede til
avl....

>Er der noget man kan gøre???

byg en dejlig stor løbegård, evt hele baghaven, og gerne en mindre til at
have dem i når det er tid til parring....
husk endvidere at det ikke er sundt for en hunkat at være på p-piller i
længere tid af gangen, så gær dig klar hvor længe du vil bruge hende til
avl, og få hende neutraliseret bagefter...

> Er det forskelligt hvilke katte der strejfer meget, eller er det bare
> et han katte instinkt for alle racer?

hankatte instinktet byder en hankat at parre sig med så mange fertile
hunkatte som muligt....
det betyder at han strejfer og kommer i slagssmål både om territorie og
hunkatte....
det betyder at han er i risikogruppen for seksuelt overførbare sygdomme, og
infektioner, af både seksuel karakter og grundet sår og bid..... og er han i
risikogruppen, kommer din hunkat det også....

der er langt større farer derude, end at han bare bliver væk.....
--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk