Kursus i eller rådgivning om børneopdrage
Fra : Sommer

Dato : 25-06-06 22:36

Jeg er af et par ældre mennesker blevet spurgt om jeg kunne finde noget
på internettet. Det kunne jeg bare ikke rigtig så nu prøver jeg her.

De har i de seneste par år jævnligt passet en pige i dag omkring 3,5 år.
På mange måder en sød og dejlig pige, men ligeså sød og dejlig hun kan
være, ligeså ulidelig kan hun også være. Hun skaber og ter sig som man
slet ikke kan forestille det. Jeg har kun set hende få gange og kan kun
ryste på hovedet af hendes opførsel.

Det ældre par mener helt klart det er opdragelsen der ikke er god nok.
De siger forældrene lige siden pigen var lille har "forhandlet" med
hende. De har ikke formået at skære igennem og være konsekvente. Det
betyder hun i dag skaber og ter sig når hun ikke får sin vilje og da
forældrene ender med at give op vinder hun den "forhandling".

Det er vist efterhånden derude hvor forældrene ikke kan styre hende
længere. Det er vist svært at have hende med ud andre steder fordi hun
skaber og ter sig. Tit og ofte orker de vist ikke at have hende med ud
og købe ind og læsser hende derfor af hos mormor og morfar imens de selv
går i butikkerne. Familiebesøg og fester er vist også problematiske
fordi hun også her skaber og ter sig så det er helt pinligt. Så er det
nemmere at parkere pigen hos det ældre par eller hos mormor og morfar.

Når pigen er hos det ældre par går det rimeligt selvom de nu stadig
ryster på hovedet af hendes opførsel. Det ældre par er naturligvis en
anden generation og har måske bedre formået at sætte nogle grænser og
være konsekvente overfor pigen. De har jo også erfaringen fra deres egne
børn. Men som de sige så kan de jo ikke klare hele opdragelse på de få
timer de har pigen.

Pigen er enebarn, men nummer to er på vej med en forventet ankomst om et
halvt års tid.

Med den opførsel er pigens opførsel jo ofte et samtaleemne så de har
fået masser af sikkert gode og velmenende råd. Det er derfor IKKE råd og
vejledning jeg søger her. Der har derfor været snak om noget
professionel hjælp men der er vist ikke sket så meget. Forældrene har
simpelthen brug for nogle værktøjer til at få styr på pigen og til at
undgå at nummer to ender samme sted.

De ældre mennesker har derfor spurgt om jeg kunne finde noget konkret
som de kunne fremlægge for forældrene.

Det de søger er noget professionel rådgivning om børneopdragelse. Det må
gerne være konkret rådgivning, der tager fat om den nævnte sag, men det
kan også være mere generel rådgivning. Ligeledes egentlige kurser om
børneopdragelse. Hvor finder man sådan noget? Hvor henvender man sig
hvis man har brug for hjælp til sådant? Geografisk område er
Storkøbenhavn og eventuelt fingrene ud mod Roskilde og Køge.

Det jeg søger er som sagt henvisninger til professionel hjælp. Jeg søger
IKKE råd og vejledning her i gruppen, for den slags har de vist allerede
fået rigeligt af fra deres omgangskreds.

På forhånd tak.

Sommer

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 26-06-06 00:15

"Sommer" <invalid@invalid.invalid> skrev i en meddelelse

> De ældre mennesker har derfor spurgt om jeg kunne finde noget konkret som
> de kunne fremlægge for forældrene.

Hvad er forældrenes mening, ønsker og behov?
Hvis forældrene ikke selv synes, der er behov for kursus, spilder I
sandsynligvis tiden.

Mvh. Lisbeth

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 26-06-06 18:06

Sommer <invalid@invalid.invalid> wrote in news:449f01cc$0$13978
> [...]

> IKKE råd og vejledning her i gruppen, for den slags har de vist allerede
> fået rigeligt af fra deres omgangskreds.

For mig lyder det som om nogle bøger om emnet ville være det rette. Det
lyder ikke som om det er forældrenes idé, og så skal man være varsom med at
blande sig.

Kurser om børneopdragelse lyder enten dyrt eller dårligt, forstået på den
måde at det er et omfangsrigt emne der ikke dækkes med et par timers
intensivt kursus.

Der findes mange gode bøger om emnet, så jeg vil blot foreslå et par
stykker jeg umiddelbart formoder kan hjælpe:

Jesper Juul: Dit kompetente barn.

Bent Hougaard: Curling-forældre og service-børn.

Fra : Kim

Dato : 27-06-06 22:08

"Sommer" <invalid@invalid.invalid> skrev i
> Det jeg søger er som sagt henvisninger til professionel hjælp.

Så min påstand at Sigrid Riise ved hvad hun snakker om:
Bogen af Sigrid Riise - 100 gode råd om børneopdragelse.
Op til 6 år. ISBN 87 - 11 16127 - 2

og alt hvad Sigrid Riise har sagt og skrevet.

Mvh Kim

Fra : Kim

Dato : 27-06-06 22:22

"Kim" <no@way.dk> skrev
> Bogen af Sigrid Riise - 100 gode råd om børneopdragelse.
> Op til 6 år. ISBN 87 - 11 16127 - 2

Citat:" Når barnet skaber og ter sig.
Når barnet skaber og ter sig som man slet ikke kan forestille sig det
er en måde at gøre opmærksom på sig selv.
De voksne viser vejen ved egen adfærd.
De voksne vil gavne sig selv og deres børn meget,
hvis de vil være lidt konsekvente.

Mvh Kim