Iframe problemer
Fra : Kristian

Dato : 25-06-06 20:31

Jeg har brugt Iframe meget men jeg synes det er en dårlig løsning
da det kan virke lidt forvirende som egenskaberne er dårlige.

Er der nogle der kende nogle bedre løsninger hvor jeg kan lave en
navigation som er fast, så når jeg ændre i "hoved dokumented" af
navigation så rettes navigation på alle undersiderne?

Og kunne i så også være venlige at give et eksempel på det?

Tak!

Mvh
Kristian

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 25-06-06 22:10

Kristian wrote:

> Er der nogle der kende nogle bedre løsninger hvor jeg kan lave en
> navigation som er fast, så når jeg ændre i "hoved dokumented" af
> navigation så rettes navigation på alle undersiderne?

Ja da. Svaret på dine problemer er ssi:

http://hjemmesideskolen.dk/html/incl.asp?id=inclssi

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Kristian

Dato : 25-06-06 22:19

> Ja da. Svaret på dine problemer er ssi:
>
> http://hjemmesideskolen.dk/html/incl.asp?id=inclssi

Så vidt jeg kan forstå understøtter mit webhotel ikke denne funktion,
men tak aligevel

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 25-06-06 22:29

Kristian wrote:

> Så vidt jeg kan forstå understøtter mit webhotel ikke denne funktion,
> men tak aligevel

Dårligt webhotel. Hvor er det?

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 25-06-06 22:40

Kristian skrev:

>Så vidt jeg kan forstå understøtter mit webhotel ikke denne funktion,
>men tak aligevel

Hvis din hjemmeside ligger på et rigtigt webhotel (altså ikke den
plads, der følger med et internetabonnement). så skal det være et
særtilfælde, hvis der ikke kan bruges enten asp eller php og
dermed også ssi.

Fortæl evt., hvor den ligger.
..
--
Kerim
Som ikke bruger Spamfighter, der spammer nyhedsgrupperne

Fra : Kristian

Dato : 26-06-06 12:15

Jeg har ved unoeuro.com men jeg synes ikke at kunne læse de undersødter
dette

Fra : Kurt Lund

Dato : 26-06-06 16:14

"Kristian" <mudde@jubiimail.dk> skrev:

Om SSI:
> Jeg har ved unoeuro.com men jeg synes ikke at kunne læse de undersødter
> dette

Det gør de.

--
Kurt Lund

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 26-06-06 16:29

Kristian skrev:

>Jeg har ved unoeuro.com men jeg synes ikke at kunne læse de undersødter
>dette

Ifølge http://www.unoeuro.com/order.php understøtter alle deres
webhoteller php eller asp (hvilket afhænger af, hvad du valgte
ved bestillingen, ellers spørg deres support).

Så du kan fint bruge noget serverside til at inkludere noget
indhold.

Fra : Kristian

Dato : 27-06-06 20:37

Erik Ginnerskov skev:
> Ja da. Svaret på dine problemer er ssi:
>
> http://hjemmesideskolen.dk/html/incl.asp?id=inclssi

Ja du må unskyld men nu har jeg prøvet at få det til at fungere i lang
tid. tror nok det bare er mig der gør et eller andet glat, så kunne du
ikke forklare mig hvad jeg gør galt

Min kode til min forside
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
"http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">
<head>
<title>Specters Et Dansk Hardball hold</title>
charset=iso-8859-1">
<!--
style1 {font-size: xx-small}
style2 {color: #FFFFFF}
style4 {color: #FFFFFF; font-size: x-small; }
-->
</head>

bgcolor="#000000" align="center">
<!--DWLayoutTable-->
background="top.jpg"><!--DWLayoutEmptyCell-->&nbsp;</td>
background="lodret.jpg"><!--DWLayoutEmptyCell-->&nbsp;</td>
class="style2">Menu</div></td>
background="lodret.jpg"><!--DWLayoutEmptyCell-->&nbsp;</td>
background="lodret.jpg"><!--DWLayoutEmptyCell-->&nbsp;</td>
class="style1">&uml;</span></td>
class="style1">&uml;</span></td>
   <!--#include
file="http://www.specters.regulatorz.dk/menu.inc.html"-->
class="style4">Copyright &copy; 2006 Specters. Webmaster: Kristian

Min kode til menu.inc.htm
/>
vi?</a><br />
<a
href="http://www.specters.regulatorz.dk/hardball.htm">Hardball
/>
<a
href="http://www.specters.regulatorz.dk/medlemmer.htm">Medlemmer
r />

Håber i kan hjælpe mig

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 28-06-06 01:56

Kristian wrote:
> [...]
>
> Ja du må unskyld men nu har jeg prøvet at få det til at fungere i lang
> tid. tror nok det bare er mig der gør et eller andet glat, så kunne du

Først et spørgsmål: Har du et asp-hotel eller et php-hotel? Hvis det er php
og ikke asp, der understøttes, er din include-kommando udformet forkert.
Korrekt kommando i php ser sådan ud:

<?php include("menu.inc.html"); ?>

.... forudsat, at din menu-fil hedder menu.inc.html og at filen ligger i din
webrod.

Hvis det er asp, der understøttes, skal din include-kommando se sådan ud:

<!--#include file="menu.inc.html"-->

Det er i asp ikke tilladt at anføre en komplet sti inklusive protokol i
include-kommandoen. Det kan være årsagen til, at det ikke virker.

En anden mulig årsag kan være, at du kalder et andet filnavn end det, du
faktisk har liggende:

Der er forskel på, om filen hedder
menu.inc.htm
eller
menu.inc.html

På nogle servere er der forskel på store og små bogstaver.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 28-06-06 07:08

Erik Ginnerskov skrev:

> Hvis det er asp, der understøttes, skal din include-kommando
> se sådan ud:
>
> <!--#include file="menu.inc.html"-->

Ja. Derudover skal den fil der indeholder ovenstående kommando
(forsidefilen) hedde .shtml eller .asp til efternavn.

> Det er i asp ikke tilladt at anføre en komplet sti inklusive
> protokol i include-kommandoen.

Det er ikke korrekt.

1: Asp-inkludering foretages af ikke af asp selv, men af en SSI-
parser på serveren (SSI = Server Side Include).

2: Man kan sagtens angive stier - hele, halve, absolutte og
relative med SSI.

Eksempler med absolutte stier:
   <!--#include virtual="/tutorials/ssi/address.htm"-->
   <!--#include virtual="/folder/filnavn.htm"-->

Eksempler med relative stier:
   <!--#include file="folder/filnavn.htm"-->
   <!--#include file="../folder/filnavn.htm"-->

Sidstnævnte eksempel kan dog give problemer på IIS6-servere
(Windows 2003), fordi "parent paths" (../) ikke er tilladt i
standardopsætningen.

--
Jens Gyldenkærne Clausen
»Diplomatiet består netop i, at de gamle kommatister kan få lov til

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 29-06-06 00:58

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> Det er ikke korrekt.

På den server, hvor hjemmesideskolen.dk ligger (Azero), fungerer det i hvert
fald ikke. Jeg testede det i går.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 27-06-06 22:52

Kristian skrev:

> Ja du må unskyld men nu har jeg prøvet at få det til at
> fungere i lang tid. tror nok det bare er mig der gør et eller
> andet glat, så kunne du ikke forklare mig hvad jeg gør galt
>
> Min kode til min forside

Har du et link til siden i stedet?

Med et link kan man få flere væsentlige oplysninger om dit problem
- her drejer det sig dels om hvilken webserver dine sider ligger
på, hvilken filtype forsiden er gemt som og hvorvidt menusiden
inkluderes i koden eller ssi-kommandoen står urørt i browseren.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 28-06-06 09:42

Jens Gyldenkærne Clausen skrev:

> Det er ikke korrekt.

En lille uddybning. I SSI (der er den includeteknologi der benyttes
i asp) er der to forskellige include-kommandoer. Den ene - include
file - arbejder med relative stier, mens den anden - include
virtual - arbejder med absolutte stier. Syntaksen er helt den samme
for de to kommandoer.

De er begge beskrevet i html.dk's tutorial om SSI:

<http://www.html.dk/tutorials/ssi/lektion3.asp>
<http://www.html.dk/tutorials/ssi/lektion4.asp>
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 29-06-06 08:38

Erik Ginnerskov skrev:

> På den server, hvor hjemmesideskolen.dk ligger (Azero),
> fungerer det i hvert fald ikke. Jeg testede det i går.

Hvilken syntaks brugte du - og hvad var svaret fra serveren?
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 30-06-06 00:31

<!--#include file="http://hjemmesideskolen.dk/topbar.inc"-->

> - og hvad var svaret fra serveren?

Active Server Pages error 'ASP 0126'
Include file not found
/includetest.asp, line 17
The include file 'http://hjemmesideskolen.dk/topbar.inc' was not found.

Den inkluderede fil er samme topbar.inc, som jeg bruger på alle sider, så at
den ikke er der, er noget sludder.

Testsiden: http://hjemmesideskolen.dk/includetest.asp

Kildekode: http://hjemmesideskolen.dk/includetest.txt

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 30-06-06 09:53

Erik Ginnerskov skrev:

> <!--#include file="http://hjemmesideskolen.dk/topbar.inc"-->

Ah - så forstår jeg godt at det ikke virker.

Tag et kig på SSI-tutorialen:

<http://www.html.dk/tutorials/ssi/lektion4.asp>

=> Kan man inkludere filer fra andre domæner?

> [...]
>
> Den inkluderede fil er samme topbar.inc, som jeg bruger på
> alle sider, så at den ikke er der, er noget sludder.

Nej - SSI-parseren aner intet om http-protokollen eller om hvordan
man henter filer fra andre servere. Den forsøger at hente en fil
med navnet "http://hjemmesideskolen.dk/topbar.inc" (og altså ikke
filen "topbar.inc" placeret på serveren hjemmesideskolen.dk).
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 30-06-06 23:46

> [...]

> med navnet "http://hjemmesideskolen.dk/topbar.inc" (og altså ikke
> filen "topbar.inc" placeret på serveren hjemmesideskolen.dk).

Jamen, så havde jeg jo alligevel ret i, at man ikke kan angive den fulde
path inklusive protokol i en asp-include - i hvert fald hos azero.dk.

Hos azero.dk kan man heller ikke inkludere i php ved angivelse af fuld path
med protokol.

Men hos unoeuro.com er der ikke nogen problemer i php - det fungerer lige
godt om man kun angiver filen eller den fulde path inklusive protokol.
Hvordan det fungerer i asp hos unoeuro.com kan jeg ikke vide, da jeg ikke
kan køre asp der.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 01-07-06 12:24

Erik Ginnerskov skrev:

> Jamen, så havde jeg jo alligevel ret i, at man ikke kan angive
> den fulde path inklusive protokol i en asp-include

Ja - jeg misforstod hvad du skrev.

Der er principielt tre muligheder når man skal referer en URL:

A) Relativ sti ("foo/bar.html")

B) Absolut sti ("/foo/bar.html")

C) Fuld URL ("http://foobar/foo/bar.html")

SSI understøtter A og B, men ikke C.

NB: Jeg drager på ferie i morgen og holder dermed nogle ugers pause
fra computeren.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 01-07-06 22:39

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> NB: Jeg drager på ferie i morgen og holder dermed nogle ugers pause
> fra computeren.

Så må du have en rigtig god ferie.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Erik Nielsen

Dato : 02-07-06 17:30

> NB: Jeg drager på ferie i morgen og holder dermed nogle ugers pause
> fra computeren.
> --
> Jens Gyldenkærne Clausen

Din ferie er hermed aflyst.
Vi kan ikke rigtig undvære dig herinde

--
Venligst Erik Nielsen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 02-07-06 21:05

Erik Nielsen wrote:

> Din ferie er hermed aflyst.
> Vi kan ikke rigtig undvære dig herinde

La' nu manden ...
Jens har ydet en stor indsats, enhver kan føle lidt metaltræthed en gang
imellem.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/