Baggrundsgrafik
Fra : Ukendt

Dato : 25-06-06 20:04

Måske jeg skal over i grafikgruppen men forsøger lige at få lidt starthjælp
her.

Jeg ville gerne lave et baggrundsbillede til en hjemmeside som skal være
meget
transparant - så man kun lige kan ane det og i gråtoner.

Hvilket format skal jeg lave det i for at det fylder mindst muligt ?
Er der noget som taler imod at bruge et baggrundsbillede ?

Mvh. Allan

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 25-06-06 20:12

Den 25-06-06 21.03 skrev Allan Møller følgende:

> Hvilket format skal jeg lave det i for at det fylder mindst muligt ?

Hvis det er et foto, er det sandsynligvis bedst med jpg, hvis det er
grafik med store ensfarvede områder, er png sikkert bedst.

> Er der noget som taler imod at bruge et baggrundsbillede ?

Det kan gøre det sværere at læse ovenliggende tekst, og det kan gøre
siden tungere.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Har du fortalt din far og mor om Ludvigs Hjørne?

Fra : Allan Vebel

Dato : 26-06-06 00:34

Allan Møller skrev:

> Jeg ville gerne lave et baggrundsbillede til en hjemmeside
> som skal være meget transparant - så man kun lige kan
> ane det og i gråtoner.

Du siger ikke noget om hvor stort billedet skal være, og om
det er meningen at det skal fylde hele baggrunden, eller kun
et lille område.

> Hvilket format skal jeg lave det i for at det fylder mindst
> muligt?

Det kommer helt an på hvad billedet indeholder, er det et
fotografi, eller er det en 10x10 pixel der skal gentage sig på
hele siden?

> Er der noget som taler imod at bruge et baggrundsbillede?

Ja, der er mange tilfælde hvor det bør undværes, men vi ved
jo intet om formålet. Giv et link til en ekselpelside, så har vi
noget at vurdere ud fra!

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Ukendt

Dato : 26-06-06 19:23

> Ja, der er mange tilfælde hvor det bør undværes, men vi ved
> jo intet om formålet. Giv et link til en ekselpelside, så har vi
> noget at vurdere ud fra!

Der er ikke en eksempelside endnu - udover en papirsblok.
Jeg havde forestillet mig - istedet for en lidt trist grå baggrund - at
forsøge
mig med at ligge et fotografi i meget lyse gråtoner som baggrund.
Det skal faktisk være så tæt på baggrundsfarven at det skal være svært at
se.

Jeg har set noget lignende og synes det så ret godt ud - kan bare ikke huske
hvor.

Det skal bruges på http://www.allanm.dk men den bliver der nok startet helt
forfra på.

Mvh. Allan

Fra : Allan Vebel

Dato : 26-06-06 21:19

Allan Møller skrev:

> Der er ikke en eksempelside endnu - udover en
> papirsblok.

Det er også et godt sted at starte.

> Jeg havde forestillet mig - istedet for en lidt trist grå
> baggrund

Det er vel dig selv der vælger den triste grå farve

> - at forsøge mig med at lægge et fotografi i meget lyse
> gråtoner som baggrund.

Her ville jeg bruge png eller gif til formålet, når det kun er
nogle få gråtoner. Prøv at lege lidt med

background:#F1F1F1 url(bg.png) center center no-repeat;

i body, men du skal lige rette op på din kode først, siden
ser mærkelig ud i Firefox. Prøv at validere både html- og
css-kode, så kan du se at der er noget helt galt.

> Det skal faktisk være så tæt på baggrundsfarven at det
> skal være svært at se.

Det må bare ikke være så dominerende at det bliver svært
at læse teksten, og ikke så stort at brugeren skal have en
enorm opløsning for at se hvad det forestiller, hvis det skal
forestille noget.

Hvordan du laver selve billedet, skal du spørge om i

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk