Er det mig der er for pjattet?
Fra : LH

Dato : 25-06-06 11:26

Hvad mener I andre om følgende: En dame har anskaffet sig to killinger - to
hanner. Men da de bliver store så hov, den ene viser sig søreme at være med
killinger! Den får lov til at føde sine børn og den anden han får lov at
løbe ukastreret videre rundt for den skal da have lidt fornøjelser! Kattemor
føder 5 killinger og de er så søde og alt er idyl. 5 uger efter spørger jeg
hvordan det går de små. Ja, de er aflivet for hun var pludselig kommet i
tanke om at hun ikke kunne have 7 katte. Killingerne var alle taget fra
moderen da de har været en 3 uger. Tilbage løber igen en ukastreret hankat
rundt og en ikke steriliseret hunkat, som godt må gå ud og bliver med
killinger, men ikke beholde bare én!
Jeg har svært ved at klare den holdning. hvad siger I andre. Og hvordan får
man sådan nogen med disse holdninger til få deres katte neutraliseret.

LLL

Fra : Anette

Dato : 25-06-06 11:59

LH wrote:
> Jeg har svært ved at klare den holdning. hvad siger I andre. Og
> hvordan får man sådan nogen med disse holdninger til få deres katte
> neutraliseret.

Mod dumhed kæmper selv guderne forgæves..tsk tsk. Hvis du er for pjattet, så
er vi to - for jeg kan heller ikke klare den holdning.
Det er svært at få folk med den mishandlende holdning, til at tænke
anderledes , bl.a. fordi der hersker en himmelråbende uvidenhed om katte og
måske især at det er så hysterisk dyrt at få neutraliseret sine katte. Katte
kan jo anskaffes gratis, så det svimler for de fleste at skulle af med
2-3000kr for at få dem begge neutraliseret.
Men du kan jo spørge om hun selv ville synes om at få fjernet sit barn 3
uger efter fødslen, om hun selv ville synes det var fedt at blive gravid
lige så ofte som det er fysisk muligt og om hun synes det er rart at hendes
katte lever kortere tid og et farligere liv end hvis de var neutraliserede.
Menneskers uvidenhed koster mange dyr mange pinsler.

Evt kan du jo printe de svar ud du får her i gruppen og forære katteejeren.

/ Anette

Fra : Leyna

Dato : 25-06-06 12:22

On Sun, 25 Jun 2006 12:26:01 +0200, "LH" <le_ha@privat.tele.dk> wrote:

>Jeg har svært ved at klare den holdning. hvad siger I andre. Og hvordan får
>man sådan nogen med disse holdninger til få deres katte neutraliseret.

Jeg kan slet ikke se logikken i den holdning. Det koster ganske vist
penge for at få kattene neutraliseret, men det er jo kun en
engangsforteelse. At blive ved med at aflive killinger, eller give
p-piller er jo en vedvarende udgift, som slet ikke kan svare sig i
længden. Måske et argument du kan bruge overfor "damen"?

En andne ting er, at når man har ude/indekatte der ikke er
neutraliseret har man langt større risiko for at miste dem. Dels fordi
de strejfer mere (og hermed sættes risikoen for trafikuheld op), men
osse fordi de sagtens kan komme meget langt væk for at drifterne kan
tilfredsstilles.

Hankatte kommer ofte hjem med alvorlige sår efter slagsmål med andre
katte. Disse skader ungåes (og dermed osse penge til
dyrlægeregningerne!), ved neutralisering, og hunkatten bliver
naturligvis hurtigere "slidt op" ved hele tiden at være med killinger.

Hvis ikke man ligefrem ønsker at avle killinger, så er der mange penge
at spare ved at få kattene neutraliseret, og det gælder så for begge
køn. Og hvis man synes at de små killinger er åh så nuttede, så tænk
på hvordan de ser ud efter nogen tid som vildkatte (her tænker jeg på
de gener hankatten spreder for alle vinde), med sår der ikke bliver
behandlet og underernærede så det basker. Der er uønskede katte nok,
så man behøver ikke ligefrem at øge antallet, og de uønskede katte
lever sg* en kummerlig tilværelse, så har ens kat fået (eller for
hankatten, lavet) killinger, så er det ens ansvar at sørge for en
ordentlig tilværelse til dem. Eneste anden udvej er neutralisering!

Og nej, du er ikke for pjattet. Tværtimod. Du tager ansvaret
alvorligt!
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : Majbritt Hågensen

Dato : 25-06-06 13:29

Hej LH

Nej du er overhovedet ikke for pjattet...uh, man bliver sgu så ked når man
hører sådan en historie...
Tænk at hun ikke tillod hun-katten at beholde bare en eneste killing....jeg
har set kattemødre løbe rundt meget længe og lede og kalde på sine unger,
det er dyremishandling....føj....

Øv for en katteejer (

hilsen Majbritt

Fra : CDJ

Dato : 25-06-06 13:04

On 25/06/06 12:26, in article 449e64b6$0$138$edfadb0f@dread11.news.tele.dk,
"LH" <le_ha@privat.tele.dk> wrote:

> [...]
> man sådan nogen med disse holdninger til få deres katte neutraliseret.

Det er bare overhovedet ikke i orden!
Hvor er det ondt...og så blot lade stå til, og vente på næste hold killinger
der skal aflives..forstår ikke at nogen har hjerte til det!
Kan du ikke ringe til kattens Værn og bede om gode råd ?

Fra : Tove Krieger

Dato : 25-06-06 13:24

LH wrote:

> Jeg har svært ved at klare den holdning. hvad siger I andre. Og
> hvordan får man sådan nogen med disse holdninger til få deres katte
> neutraliseret.

Åh, hvor kan man dog blive vred når man læser dit indlæg. Min holdning
er, at er man ikke så klog at man kan sige sig selv, at der udgifter
forbundet med at have kæledyr, så skal man ikke anskaffe sig dem.
Vi fik vores lille missepige fordi naboen som havde en hunkat, med 4
killinger lige pludselig fandt ud af, at deres 2 piger akut var blevet
"allergiske" over for misserne. Jeg havde kastet min kærlighed på een af
dem, en lille Tortie, som holdt meget til inde hos os. Det var
adskillige graders frost udenfor, så vi lod vores udestuedør stå på klem
om natten, hun lå altid inde i een af stolehynderne om morgenen, de
andre så vi ikke. Vi spurgte derfor naboen om vi måtte få hende, og blev
med den største velvilje overladt den lille killing. Hun var ca. 10 uger
på det tidspunkt.

(De har også præsteret at tage på ferie fra kattene, så vi måtte fodre
dem i de 14 dage de var væk.)

På mit spørgsmål om det ikke var påkrævet at få neutraliseret
mor-katten, fik jeg det svar, at hun så sandelig fik p-piller, så det
var altså ikke nødvendigt.

Det er nu 5½ år siden vi fik hende, og hun blev selvfølgelig
steriliseret efter den første løbetid (ikke før efter aftale med vores
dyrlæge). Vores dejlige store hankat *var* kastreret og øremærket da han
blev hentet på Inges Kattehjem.

Vi elsker de 2 katte, og ville ikke sælge dem for en million.

Du er bestemt ikke pjattet - tværtimod, men du render nok panden mod en
mur m.h.t. at forklare bemeldte dame om fordelene ved neutralisering.

Med venlig hilsen
Tove
(P.S. Naboen anskaffede sig en hundehvalp en uge efter at kattene var
blevet aflivet. Hvor er vi så henne ? Jeg spø'r bare. Allergi "gælder"
måske kun når det er katte ?)

Fra : Hanne Engermann

Dato : 25-06-06 16:15

Jeg har læst de andre svar og vil blot tilføje:

Det var dog en modbydelig, kold og følelsesmæssigt afstumpet handling.
En hunkat er et af de dyr med den aller største moderfølelse, og hvordan
kan den dame holde ud at være vidne til, at hunkatten bagefter leder og
kalder på sine killinger?
Og så er der desværre noget, der tyder på, at dette ikke vil være eneste
gang.

PS: Som foreslået, print svarene ud og giv hende!

Med venlig hilsen
Hanne Engermann
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : sleepflower

Dato : 25-06-06 18:00

--
det minder mig om en masse diskussioner jeg har haft med en veninde som bor
på landet, og har en kat, som bor ude i stalden. Den har været gravid 2- 3

Fra : L. Larsen

Dato : 17-07-06 21:25

Fjern momsne på dyrlægernes løn.
Det er bestemt ikke dig der er for, jeg synes det er dybt uansvaliget og
respektløst over for liv, ikke at få sine katte neutraliseret. At få
killinger for bare at aflive dem, hvad er det dog for en holdning.
Jeg har i det hele taget svært ved at forstå hvorfor der ikke er mange,
mange flere mennesker der får deres katte neutraliseret, der er alt for
mange katte uden hjem, katte der går for lud og kold vand, og katte som
de forskellige dyreinternater må aflive hver vinter. Det gør mig rigtig
gal, når jeg møder den holdning, at hunkatte jo skal have lov til at få
killinger, og hankatte skal have deres sjov. Og bønene skal have lov til
at opleve at få killinger§!!!
Desværre nytter det jo ikke at skælde disse mennesker ud, men jeg tror
på at hvis jeg lufter min holdnng på en sober og venlig måde, med de
rette fakta, så kan jeg få i det mindste nogen af dem til at tænke
dybere over hvad de gør, eller nærmere ikke gør*S* Jeg har arbejdet med
børn, og kan hos dem tydeligt høre hvad holdningen er i hjemmet. Her
prøvede jeg også at forklare hvorfor det ikke er godt at få alle de
killinger. Måske hvis de høre en ordentlig holdning mange gange nok, så
lærer de af det. Håbet er vel lysegrønt.....
Jeg ville ønske de fjernede skatten på dyrlægelønninger. Det er groft at
de lægger moms på det..
Med venlig hilsen
L. Larsen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Steen Eugen Poulsen

Dato : 19-07-06 00:18

L. Larsen wrote:
> [...]
> mange flere mennesker der får deres katte neutraliseret, der er alt for
> mange katte uden hjem, katte der går for lud og kold vand, og katte som

Og jeg syndes på den anden side at din holdning er naturfjendtlig og et
forsøg på at volde naturen ind i rammer du ønsker den skal være i,
rammer som er MENESKE skabte og intet har med natur at gøre.

Jeg har ingen forklaring på din fjendtlighed over for naturlig natur.
Hvorfor død som noget af det meste naturlige er så stort et problem for dig.

Det er naturligt ikke at være kasteret.
Det er naturligt at få unger.
Det er naturligt at ungerne dør. (Også selvom vi er smarte nok til at
aflive dem for at undgå de lider først)

Det er unaturligt at være kasteret.
Det er imod naturen orden ikke at få unger.
Det er unaturligt at vi holder så stor en katte flok I live.

Det er IKKE en tegnefilm, dyr skal ikke opføre sig, tale eller gøre
andet meneskeagtigt.

Mvh.
Steen - Kradse bræt, Gnubbe træ, Fodder maskine for Plet nygeligt
kasteret og nu meget forandret og unaturlig hankat.

Fra : LH

Dato : 19-07-06 05:26

Det har du da - fra naturens side set - nok ret i. Men sådan er
katteverdenen altså ikke skruet sammen. Os der arbejder med katte, ved hvor
mange katte der lider en tragisk skæbne af den ene eller anden grund. Og der
er ALT for mange katte i Danmark der går for lud og koldt vand - fordi der
er for mange katte. Netop fordi katten får så mange killinger, er det hos
nogle en køb og smid væk ting. Katte der får lov til at formere sig uhæmmet
kan blive til rigtig mange katte i løbet af meget kort tid. Så det er helt
rigtig at man set i det sammenhæng griber ind og får neutraliseret kattene.
Jeg har i rigtig mange år på egen hånd haft mange katte gennem hænderne som
folk har dumpet et eller andet sted. Især killinger bliver ofte bare smidt
ud som affald og efterladt til en uvis skæbne hvis ikke de er så heldige at
hjertelige mennesker finder dem. Er man ikke på forhånd indstillet på at
finde hjem til ungerne skal man ikke lade sine katte få killinger.
Om den er naturstridig eller ej - er DIN holdning meget mere forkert - end
os der går ind for at katte bliver neutraliseret.

LH
..

Fra : Steen Eugen Poulsen

Dato : 19-07-06 09:49

LH wrote:
> [...]
> er ALT for mange katte i Danmark der går for lud og koldt vand - fordi der

Jeg ser en utrolig mangel på dokumentation fra din side på dette så
kaldte katte problem og Google ser ikke ud til at hjælpe yderligere, der
er ikke rigtig nogen der omtaler "Masse mordet på katte i Danmark" eller
"Danmark nationen af kattemishandlere". (Nej det var ikke lige disse
ting jeg brugte at søge på.)

Eller er problemet ikke bare at en er for meget for dig, fordi du ikke
kan håndterer at den naturlige verden nu engang er lidt hårde end at
købe kød i Super Brugsen uden at skulle tænke på dyret blev slagtet.

Disse konstante 'andgreb' og manglende natur forståelse er unødvendig
den dag der er et problem I vores forhold til katte, så skal vi nok alle
sammen op på barrikaderne, men indtil da finder jeg denne fjende
kampagne mod ganske normale folk der bare har et lidt anderledes natur
forståelse end dig, fejl placeret og hysterisk, vi er ikke syge i roen
eller dyremishandlere fordi vi har en holdning om at naturlig natur ikke
er verdens undergang.

Mvh.
Steen - Denne besked er udviklet I samarbejde med Plet, Jeg udviklede
den i de minutter hvor han samarbejdede ved *ikke* at ligge oven på
tastaturet.

Fra : Kari Eiffert

Dato : 19-07-06 10:26

"Steen Eugen Poulsen" <s.e.poulsen@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Steen - Denne besked er udviklet I samarbejde med Plet, Jeg udviklede
> den i de minutter hvor han samarbejdede ved *ikke* at ligge oven på

Hvis den huskat vi har idag, så også hørte til i den danske natur var jeg
måske tilbøjelig til at give dig ret i, at de da bare skulle have lov til at
"forlyste" sig. Men det er de jo nu engang ikke. De er indført til DK og
derfor ikke en del af det oprindelige danske dyreliv. Og nu spørger du
sikkert om det kan dokumenteres Fandt det her på nettet:

"I Danmark uddøde vildkattene allerede i forhistorisk tid, og det er et godt
bud at leveforholdene herhjemme ikke er optimale for dem. Derfor skal vi nok
heller ikke forvente at vildkatten genindvandrer til Danmark, selvom den
skulle brede sig yderlig er det mit bud at jo længere mod nord den kommer jo
dårligere vild en trives og Danmark med det nuværende klima ligger udenfor
den optimale område."
Sakset fra http://www.sns.dk/brevkasse/svar/dyr/arkiv8.htm

Mvh Kari

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 19-07-06 10:29

Steen Eugen Poulsen skrev (stort snip)
>Disse konstante 'andgreb' og manglende natur forståelse er unødvendig den
>dag der er et problem I vores forhold til katte, så skal vi nok alle sammen
>op på barrikaderne, >

tjaa alt afhænger jo af hver isærs opfattelse
og så lidt af vores lovgivning *gg*
http://www.dyrenes-beskyttelse.dk/docs/markogvejfred

**§ 1. Enhver er pligtig til på alle årets tider at holde sine husdyr på sit
eget.**

og det gælder faktisk også katte.

Nu er der ikke så meget "naturligt natur" tilbage i DK og da katten ikke er
et naturligt dyr i den danske fauna udgør den selvfølgelig en trussel for
nogle af de smådyr/fugle som vitterlig hører til her.

Der er vel heller ikke så meget naturligt i, at vi har en kolosal
overproduktion af katte, på trods af at ca. 100.000 katte dør hvert år,
enten i trafikken, eller ved aflivning som uønskede, eller i naturen, så er
alle
internaterne stadig propfulde, der er stadig over 500.000 herreløse katte,
hvor af mange har nogle elendige liv med sult og sygdom.

Vi mennesker har nu en gang blandet os i det naturlige, så bør vi vel også
tage det fulde ansvar og gøre hvad der er bedst, ikke kun for os selv, men
også for kattene og den øvrige natur

--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***