zipstat-tæller-resultatet på en enkelt und~
Fra : Henrik

Dato : 24-06-06 19:41

Hjemmesiden er en ramme-side.

Der er en skjult Zipstattæller på alle (under)siderne, men jeg
ville gerne kunne holde øje med besøgstallet på en bestemt
underside. Lige nu kan jeg kun se et samlet resultat, altså
tallet for samtlige besøg på alle siderne.

Spørgsmålet er altså:
Kan man med en Zipstattæller se besøgstallet på en bestemt
underside?

Tillægsspørgsmål:
På en tekstside, hvor overskriften er styret af et stylesheet,
kan jeg da forklare stylesheetet, at overskriften skal være sort
i udgangspunktet, men skifte farve, når musen kører henover
overskriften.

På forhånd tak.

Henrik.

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 24-06-06 20:06

Henrik wrote:
> [...]
> kan jeg da forklare stylesheetet, at overskriften skal være sort
> i udgangspunktet, men skifte farve, når musen kører henover

h1:hover {color:red;}
er tilstrækkeligt. Det virker desvære ikke i
Internet Explorer, der kun kan tolke :hover
tilstanden på links, altså
a:hover

En mulighed er således at
lave
<h1><a href="#">Overskrift</a></h1>

og nogle formdeklarationer:

h1 a {
color:black;}
h1 a:hover {
color:red;}

En anden og mere attraktiv mulighed er
at bruge Nederhofs whatever:hover JavaScript:

http://www.xs4all.nl/~peterned/csshover.html

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk
..

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 24-06-06 20:19

Jørgen Farum Jensen skrev:

>Jørgen Farum Jensen

skrev et svar og citerede, som vamlig, hele indlægget.

Må jeg anbefale at du bruger det på
http://www.hestoghund.no/img/produkter/5341.jpg illustrede og
klipper i dine svar, især fraklipper de dele, som du ikke svarer
på.

PS. Zipstatspørgsmålet er jeg ikke i stand til at kunne svare på-
--
Kerim
Som ikke bruger Spamfighter, der spammer nyhedsgrupperne

Fra : Henrik

Dato : 25-06-06 09:52

Jørgen Farum Jensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> En mulighed er således at
> lave
> <h1><a href="#">Overskrift</a></h1>
>
> og nogle formdeklarationer:
>
> h1 a {
> color:black;}
> h1 a:hover {
> color:red;}

Tak for svaret.

Problemet med denne løsning er bare - så vidt jeg kan se - at
overskriften, som allerede nu er et link, nemlig til
rammehjemmesidens forside, får link-farve, som på siden er rød, og
det er det, jeg gerne vil undgå. Overskriften, som altså er et link,
skulle gerne forblive sort, og kun opføre sig som link (skifte
farve), når musen køres henover.
Overskriften virker altså som et link, men som et "skjult" link, da
overskriften er sort og ikke rød, fordi koden lige nu er <a
href="#"><h1>Overskrift</h1></a>, så h1-farven overruler <a
href...-farven.
Det ville være en løsning, hvis jeg kunne tvinge den sorte link-farve
igennem overfor specielt overskrifts-linkene, men jeg er ikke klar
over, hvordan man tvinger farvevalg igennem på bestemte link.

Kan man det?

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 25-06-06 10:45

Henrik wrote:

> [...]
> igennem overfor specielt overskrifts-linkene, men jeg er ikke klar
> over, hvordan man tvinger farvevalg igennem på bestemte link.

Det kan man sagtens, og det var det jeg
tilstræbte med mit oprindelieg forslag.

Din kode ser sdåan her ud:

Det må du ikke. Du har en inline-markør, nemlig
a-markøren til at omslutte en blokmarkør.
Det er ikke tilladt. Formen er, som jeg
skrev:

<h1><a href="#">Overskrift</a></h1>

Kuløren på ordet overskrift styres
af linkfarverne.

Du gennemtvinger bestemte farvevalg
på et links tekstindhold ved hjælp af
formregler for de forskellige
tilstande:
a {text-decoration:none;}
fjerner understregningen af links
h1 a {text-decoration:none}
fjerner understregningen af links, der står
inde i en h1-markør.
h1 a.ekstern
fjerner understregningen af links, der
står inde i en h1-markøren og som har
klassen ekstern.

a {text-decoration:none;}
h1 a:link {color:black;}
h1 a:visited {color:black;}
h1 a:focus {color:red;}
h1 a:hover {color:red;}
h1 a:active {color:black;

Skulle løse dit problem.

Med venlig hilsen

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk
..

Fra : Henrik

Dato : 25-06-06 11:05

Det virker jo bare.

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 25-06-06 10:52

Henrik skrev:

>Det ville være en løsning, hvis jeg kunne tvinge den sorte link-farve
>igennem overfor specielt overskrifts-linkene, men jeg er ikke klar
>over, hvordan man tvinger farvevalg igennem på bestemte link.

Med class (eller id).

http://www.html.dk/tutorials/css/lektion7.asp

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 25-06-06 22:07

Henrik wrote:

> Overskriften, som altså er et link,
> skulle gerne forblive sort, og kun opføre sig som link (skifte
> farve), når musen køres henover.

Og hvordan skal dine brugere så kunne gætte, at overskriften er et link (når
du styler den til at ligne en almindelig overskrift)?

Uanset hvilken typografisk funktion et tekstlink ellers har, skal et link
altid være genkendelig som et link. Om du vælger understregning eller ændret
farve, baggrund eller font-vægt er for så vidt ligemeget, når blot der er en
gennemgående, genkendelig stil i dine links.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/